AMA: Singlespeed Kepler

Filotorilla oli kyseinen runko myytävänä niin aattelin, että tässä vois olla hyvä aihio singlespeedpyöräksi. Jahka saa trekin tehtyä enste. No, Trekhän meni puihin aika nopeesti, joten sit aivan vimmalla speksaamaan. Mulla on ollu huono tapa olla vähä hätänen pyörätouhuissa eli tulee tehtyä/päätettyä asioita nopeasti tyyliin “kun mä haluun”. Näin vanhemmiten olen pikkasen oppinu, että kun rauhassa miettii asioita eri kantilta niin siitä työn alla olevasta tuleekin sillon hyvä. Tähän saumaan osu sit korona marraskuun alussa niin sit oli sitä aikaa, miettiä.

Olin ensin ajatellu puhtaasti normi 28-kiekkoja joillakin sopivilla nappularenkailla. Budjettikiekkoja pikalinkuilla tuntui olevan tosi huonosti saatavilla. Sit ihan piruuttaan kokeilin noita trekistä jääneitä 26-kiekkoja. Voi video, natsais ihan sikana, mutta SmallBlock kasit oli inan verran liian leveät takana. Ne ois ollu kyllä tosi makeet tuohon runkoon. Sit mä jossain kohtaa muistin, että pojan 27.5 kiekot olis vapaana myös. Siinä meni kyllä monta päivää kun pallottelin 26-27.5-28. Laitoin ostoilmonkin 28-kiekoista. Välillä luovuin jostakin ja kohta se oli taas takas mietinnässä. Juuri näin kävi sitten noille 26-kiekoille. Ei voi haaskata hyviä kiekkoja menee, jos ne vaan jotenkin istuu projektiin. Kyllähän siihen sitten meni aikaa kunnes löydettiin kiekkoihin sopiva rengas. Schwalbe Black Jack 47mm leveenä.

Olin tietoinen, että tällä kiekko-rengas kombolla keskiön seutu tulee hiukan alemmaksi kuin muissa pyörissä, joten olin ihan tyytyväinen, että Langsterissa olikin 165 kammet. Langsterilla kun ei ajeta vähään aikaan niin se sai luovuttaa kammet ja keskiön Kepleriin. Noita hemmetin kampiakin etittiin eri nettisivuilta aika pitkään, mutta onneksi ei löytynyt. Vaihettiin sit vaan vähän kevyempi rieska ja seuraavaksi oltiinkin tilaamassa sinkulakittiä ja takaratasta. Varmuuden vuoksi ostin 2 eri kokoista ratasta, että on pikkasen pelivaraa.

Ohjainlaakerin kohdalla melkein painoin jo osto-nappia, mutta (jälleen kerran) muistin, että enkö tässä ihan hiljan just tilannu uuden varastoon, kun se 110 meni pojan pyörään. No niinpä! Ohjaamonkin meinasin laittaa uusista palikoista, mutta mieli heltyi ja Trekistä jääneet osat tuli tähän. Ja sen jälkeen kun ekan kerran olin laittanu tangon ja stemmin kiinni pyörään niin se näkymä alko pikku hiljaa miellyttää silmää. Hyvin tehty, sanoisin. Poljinosastolle olin suunnitelllu flattipolkimia ja sträppeja (olis eka laatuaan) ihan sen takia, että vois polkea töihin tavallisilla kengillä. Sit muistin (voi vitu), että Trekistä jäi 2-puoleiset polkimet niin aattelin, että kyllä mä sen 1,8 km poljen ilman mitään lukkoja. Sit kulkee työkengät aina jalassa töihin niin eipä tule pulmaa tällä saralla.

Istuinosasto, siinä on ns. uutta palikkaa kiinni. Tolppa vuosia sitten uutena yksityiseltä ja satula ihan hiljan samoin yksityiseltä. Lähes uusi pilkkahintaan (imho). Joskus käy tuuri, joskus ei.

Jarruosasto oli myös tyyliin hitaasti ja hartaasti tutkittu pitkin nettiä. Vaikka mulla nyt on ekaa kertaa nestelevari edessä toisessa pyörässä ja se on hyvä, niin vähän olin niin kuin päättäny, että tähän tulee vaijerit. Foorumikäyttäjän suosituksesta kattelin filotoria aktiivisesti näiden jarrujen osalta (ja myöskin kaiken muunkin osalta) ja kas, sit sattu tulee myyntiin sopuhintaiset TRP Spyre-C jarrut (ne suositellut). Eivät häpeä uusille ja hinta oli kyllä kohdallaan näissä.

Lähes koko kasauksen aikana olin sitä mieltä, että tämä menee maaliin todella helposti, että kun vaan asentaa ja kiristää. Mutta jossain kohtaa tajusin, että lokariosastolla tulee sitten se pieni lisäpalikan laitto, jotta saa lokarit kohalleen. Kolme kohtaa, joista yksi aito kaupasta ostettu (itse asiassa tuli trekistä), toinen luova ja vähintään omaperäinen (LVI-osa) ja kolmas sitten toimiva ja ruma (ajaa asian kuitenkin).

Jaa, joko sanoin, että meinasin mutta enpä sittenkään, kun (helvettiläinen) muistin, että san sebastian rungossa on satulatolpan panta, joten se siirtyi myös tähän.

Summa Summarum

Useasti speksasin kivijalkaliikkeestä ostettavaa tuotetta tähän projuun, mutta loppujen lopuksi tähän tulikin sit suurin osa osista omasta varastosta ja kahdesta muusta pyörästä. Ja monen osan kohdalla käytin paljon aikaa, että onko se tuo vai tuo (nettiselailu). Oon varmaan käyttäny eniten aikaa pohdiskeluun tässä projektissa kuin missään aikasemmassa.

Todellakin nautin kasaussessioista, tämä oli pienimuotoinen seikkailu. Pikku hiljaa projekti eteni ja olin erityisen tyytyväinen, että en hoputtanut itseäni mihinkään. Päivä kerrallaan, muutama palikka kerrallaan. Ainoa miinus oikeestaan oli se, että viikolla oli aina pimeetä ennen ja jälkeen töiden, joten kuvat viikolla jäi sit ottamatta. Edellä mainituista pimeistä illoista johtuen näin pyörää kasauksen loppuvaiheessa vain verstaassa ja kun siellä on sillee ahdasta ettei pääse näkemään kunnolla sivusta… niin… niin, kun lähin ottaan kuvia ulkona koko pyörästä ekaa kertaa niin hiukan kyllä järkytyin kun näin tuon satula-tanko pudotuksen (pari kuvaa ilman lokareita). Sentti otettiin alas, koska se tuntui testikiemuran jälkeen järkevältä. Tämän päiväisen reilun 3 tunnin lenkin jälkeen satulan lasku alas oli oikea ratkaisu. Tässä kohtaa muistan kertoa, että on kyllä hyvä pyörä ajaa.

Tämä on järkipyörä, jossa on sekalainen setti osia:

runko/haarukka - kepler disc
ohjainlakeri - cane creek forty
stemmi - bontrager
tanko - bike attitude (tai ainakin tangossa sillee lukee)
tupet - pro
tolppa- thomson
satula - romin
pulloteline - specialized
jarrut - trp spyre-c
kahvat - ? sirot
keskiö - tange
kammet - sugino
eturatas - blb
takaratas - surly
ketju - sram
kitti - surly
polkimet - kaksipuoleiset shimanot
kiristin - surly
navat - hope pro II
kehät - mavic xm719
pinnat - dt swiss comp 1,8/2,0mm
renkaat - schwalbe black jack
lokarit - sks

Muutama räpsy kasausvaiheesta

11 Likes

26 ain’t dead!

1 Like

Ostin tähän sellasen os stemmin ja siihen täälläkin myynnissä olleen kuitutangon. Ohjaamo muuttui vähäsen, joten katsotaan huomenna miltä tuntuu töihin ajellessa. Ei muuta.

7 Likes