AMA: Kölnin ihme

Oon nyt vajaan kuukauden tykitelly tällä Kölnin katuja ja ajanu yhet ällärit niin nyt on kai aika tehä tällänen. Cinelli Vigorelli Caleido konan kuitukeulalla, levarilla, 650b ja dynamo eli aika uniikk kasaus. Mulla oli aika lailla kaikki samat osat rollerissa viime talven mutta kaipasin jotain nopeemman tuntusta nii runko meni vaihtoon. Kun löydän takas suomeen niin varmaan vaihdan 700c kiekkoihin että sais vielä vähä nopeemman tuntuseks.

AMAn nimi tulee siitä että melkein jokaiselta henkilöltä oon saanut kommenttia tästä kasauksesta. Ite aattelin et jengi ois kiinnostuneita eniten siitä että tää on 650b mutta eniten on kommentoitu levaria ja dynamoa, ehkä ne ei oo tajunnu et on 650b kyseessä. Kölnin skene on ollu tosi avoin ja oon tuntenu itseni tervetulleeksi ja tavannu Paljo kivoja tyyppejä mutta tällä kaikki ei puhu englantia niin se vähä rajoittaa sosiaalisoitumista. Täällä paikallinen pyöräpaja toimii kontista ulkona joten suurin osa jengistä menee hengailemaan ja korjaamaan pyöriä SORE pyöräkauppaan aina torstaisin. SORE on ns. fixed gear kauppa joka on vähän ihmeelistä kun älläreissä 90% ajoi vaihdepyörillä.

Nämä ällärit jotka oon maininnu tässä ei ollu ihan mitä odotin. Kun mulle oltiin mainostettu näitä niin olin ajatellu että ällärit 1-2 tuntia tasaisessa kaupungissa asfaltilla. Kun saavuin lähtöön niin siitä ajettiin noin kilometri sisään metsään (Köningsforst) ja totuus rupes selviämään. Menin ilmoitautumaan niin mulle iskettiin mainrace kartta käteen ja kun rupesin mapsissä mittailemaan rastien etäisyyksiä niin pisimmät etäisyydet oli 10km ja ajoaikaa oli 3 tuntia. Tässä vaiheessa rupes vähä jännittämääm että miten käy. Meilkein heti startin jälkeen alkoi satamaan ja koko metsä oli yhtä mäkeä. Koko 3 tuntia käytin ei nyt ollut mitään träkkereitä päällä mutta en muista koskaan olleeni noin loppu kun mitä olin. En saanut täysiä pisteitä huonon englannin käännöksen takia, oli kuulemma tehty edellisenä yönä. Sain kuitenkin “travel bunny” palkinnon kun olin suomesta asti tullut osallistumaan, palkinto sisäslsi 10€ ja kasan paikallisen lähettifirman kyniä. Oli sen verran street credii pelkässä pyörässä ja asusteissa että kyseltiin töihin ennenkun kisaa oli edes ajettu, mutta nyt ku olen laittanu viestiä ja kyselly niin ei ole enää vastailtu. Nii pitiks tässä jostain pyörästä kirjoittaa…

Tää ei nyt oo ihan siinä unelmakasauksessa vielä, ainakin etukaliperi vaihtuu saintiin tai ZEEhen ku löydän jostain stockissa ja ALEssa. Jarrulevy pitäs kans tässä kohta vaihtaa niin oon mietiskelly että onkö wörttii maksaa 30€ enemmän XTR levystä jossa on mustat jäähdyttimet XTn hopeisten sijasta. Tästä tulee kuitenki kommenttia niin Stemmin pituus on mitä on koska ajettavuus. “Mutta satula on ihan takana pitäskö laittaa pitempää stemmiä?” Ei, satulaa oon siirtäny eteenpäin kuvien oton jälkeen. Tiedän kyllä että runko on liian pieni mutta tykkään tän väreistä. Näistä kuvista nyt ei näe kunnolla mutta takavalo löytyy kans satulan alta ja edessä on parasta mitä kaupasta saa eli IQ-X. Jännä juttu IQ-Xn kanssa on että suomeen b24 kautta maksaa kyseinen valo 90€ kun saksaan sama valo on 160€, kai niille on sen verran isompi kysyntä täällä. Takavalo ei myöskään mene etuvalon kautta koska etuvalon sammutusnappi on hajalla, ois varmaan pitäny laittaa takuuseen heti ku sen huomasin mutta oh well. Sitten kulttipolkimet Look S-track nää on tullut joskus pajalle velosportista kun Look lopetti näitten valmistamisen. Ne loju pajalla jokun vuoden ennenku uskalsin laittaa testiin. Edelliset polkimet oli siis atacit, tuntumaeroa näissä ei paljoa ole mutta tykkään enemmän S-trackistä ja klossit kestää ikuisuuden verrattuna atac klossien kuukauteen. Ainut ongelma on että polkimia tai klosseja ei enää tehdä eli jos sulta löytyy nii pliis laita viestii maksaisin järjettömän määrän toisista klosseista mutta kaikista osista olen kiinnostunut. Jumal tier tuote tässä on Shimano Dura Ace BB-7700 irtokuula keskiö. Oon ajanu öbaut koko mun fixed gear uran tällä keskiöllä ja kesät talvet töissä. Omistan näitä kai jonku 7(?) josista oon ottanu osia ku on kulunu, kans jos sulta löytyy tälläsiä niin pistä viestii.

★★★★★

Tosi hyvä ajaa, tuntuu nopealta ja töyssytkään ei tunnu.

Osalista
Runko Cinelli Vigorelli
Keula Kona CX
Kammet Dura Ace FC-7710
Keskiö Dura Ace BB-7700
Polkimet Look S-track
Eturengas GK Slick 42mm
Takarengas GK Slick 38mm
Jarru Saint XT
Tanko RF Atlas 760mm
Stemmi 35mm
Välitys 49x17

30 Likes

Blockquote
kun älläreissä 90% ajoi vaihdepyörillä.

Asia meinings :fire:

tää

kaipa se on joku statement et tanko on taaempana ku emäputki

1 Like

Selittele mitä selittelet, mutta rungon voisit vaihtaa johonkin sopivampaan. Levari kiva.

Onhan toi selkeästi liian pieni, mutta kova kasaus, nätit kuvat ja hyvää tekstiä 4.9/5

Minkälainen runko olisi sopivampi? 20 cm korkeempi ja 20 cm lyhyempi vai mitenkä meinasit?

8 Likes

Noin pitkää tekstiä noin väärän kokoisesta pyörästä en ole ennen nähnytkään.

7 Likes

Ei meinannu mitään muuta kuin sopivampaan.

Erikois.

1 Like

Ei ne tee tota runkoo isompana :frowning:

Isoin Ridely oval olisi kova

1 Like

En ymmärrä mitä tässä tapahtuu ohjaamon seudulla kun selkeesti aivan liian pieni runko noin muuten.

Ajokuva kiinnostais. Kuvittelis ohjauksen olevan aika hätänen.

2 Likes

Tää on vähän kuin Atte Kilpisen upee puku linnan juhlissa. Kun tuntee pelin “säännöt”, niin voi tietoisesti venyttää niitä törkeällä ja huomiota herättävällä kasauksella :smiley:

Muita kompaten, haluisin kans tietää miltä tuon ohjaus tuntuu tuoll stemmillä.

Muutoin kyllä Caleido/5 buildi, ja tärkeintä on että kuski tykkää kulkineesta ja sillä ajetaan.

14 Likes

oon miettiny samaa mut ei yllä jalat polkimille nii jääny kokeilematta

1 Like

Ihanan tyhmä kasaus, tykkään paljon! Oispa vaan piuhojen vienti tehty jotenki hienommin.

Noin leveellä stongalla stemmin lyhyys vaikuttaa yllättävän vähän.

1 Like

kuvat aiheuttaa samanlaisia, selittämättömän ristiriitaisia tunteita kuin NDS-topikin selaaminen.

mikäs tuo osalistasta puuttuva, mutta kokonaisuutta hallitseva, eastonin masto tarkalleen on?

On ihan hyvän kokonen mulle, tällä ajoin eilen ykköseksi traklokisoissa . Olin niin ylivoimanen että toisena maaliin tullut luuli olevansa ensinmäinen ku ei ollu nähny mun takavaloa ensinmäisen kierroksen jälkeen.

ezgif-1-955378be08

28 Likes

Paljoss sullon on task_manager pituutta? Mitä tapahtuisi jos kokeilisit jotain kunnon isoa runkoa esim. tällast männävuosien Ridley Ovalia? Tai esim. sitä Kallen customia joka pyörii Helsingissä?
Jos sopii niin sopii, ei kai siinä. Kunhan kroppa ei valita.
Omanlainen kasaus mikä on hyvää!

1 Like

oddly rivaliahan ehdoteltukin jo:

sehän on all stack and no slack. vois siis kuvitella kokeilemisen arvoiseks, jos riittämätön pituus ei ole ongelma.