AMA: Kari Kalastaja 29er

Jospa tuota rohkenisi omankin yksvaihteisen laittaa arvosteltavaksi.
Eli runko ilman jarruja ja kumeja tuli ostettua alkutalvesta fillaritorin kautta, ajattelin siinä vaiheessa että nyt päästään halvalla ajamaan 29:llä. Mutta kuinkas sitten kävikään. :slight_smile:

Ohjainlaakerilla & keskiölaakerilla oli ostaessa jo tullut kilometrit täyteen, eli eikun tilausta Saksaan tekemään.
Tilauksen mukaanhan taisi tarttua vähän ylimääräistäkin. :slight_smile:
Tällä hetkellä edellisen omistajan kokoonpanosta ei ole jäljellä kuin kiekot ja runko.

Elikkäs
Runko: Gary Fisher RIG SS. Kooltaan 17,5 vuosimallia 05?
Keula: Salsa CroMoto Grande
Jarrut: Avid Elixir 5
Ohjaamo: RaceFace ride XC stem & bar
Voimansiirto: Shimano SLX+ Blackspire 32t, FunnWorks SSkit 18t ja SRAM 870
Polkimet: Shimano XT
Kiekot ja renkaat: WTB,Salsaa ja novateccii. Schwalbe RacingRalph
Tolppa ja panta: Thomson
Satula: Ritchey tahi Brooks B17

+Velosolon 18t pulttiratas on matkalla suomeen.

Parempia kuviakin saatan jonkun reitin varrelta ottaa.
Ensimmäinen testilenkki ¨lopullisella¨ kokoonpanolla suoritettu, kun postimies toi tänään keulan ja polkimet. Olihan se mahtava, Vaihdemaasturi on tämän myötä siirtynyt enemmän vaimon käyttöön. :slight_smile:

Sana on vapaa.

VITTU MITEN HIENO!

Enkä tosiaankaan oo mikään kuivan asfaltin kuvarasteilta huutelija, vaan ns. asijantuntija.

noni

mulla samanlainen 21"

ostan iteki cromoton ja kustaan porukassa ristiin

mannine - 23:11, 24.6.2013 » noni mulla samanlainen 21" ostan iteki cromoton ja kustaan porukassa ristiin
Sitä aattelin ehdottaa, koska pitää olla pariton luku. Muuten osuu lahkeille.

^ Runkokokojen perusteella te pojat kusette mun niskaan…

Nää on kyl hienoja. Ittee kiinnostais ajaa kaikki ajot 29erilla, mutta ei jaksa hommata toisia kiekkoja mihin laittaa sliksit. :slight_smile:

Todella kaunis.

Muista että Rig ei ole koko totuus 29ien ajotuntumasta. On hidas kääntymään. Käskytetään lantiolla.

Muista myös tarkkailla viistoputken ja satulaputken saumaa. Siitä noilla oli tapana poikia. Mutta jos tuo on säilynyt hengissä tähän asti, niin säilynee vastakin.

Hieno kokonaisuus on!

What Kare said. Itsehän luovuin omastani aikanaan kestävämmän rungon vuoksi, en tiedä olisiko sitten kannattanut. Omilla kiloilla vaan sen 21" rungon ja pitkän Thomsonin kanssa meinasi välillä ahdistaa.

^^meinaaks toi että on vakaa ajella ilman käsiä pitkin jalkakäytäviä?

sillä sellaseen käyttöön tulee mulla

Juuri tuon vm:n Riq on tosiaan melkoinen hirvi metsässä ja tiukemmalla polulla sitä saa käskeä aika huolella. Esim. XL kokoinen Karateapina on tuohon verraten erittäin ketterä (niinkuin se onkin). Luultavasti tuossa 17,5" koossa suhteessa helpompi tapaus, mutta kuitenkin tuo on itse kokeilluista yli 10kpl 29ereista se junamaisin…

En tiedä 29-geometeioista yhtään mitään kun en ole koskaan edes moista kokeillut, muttta tämä on todella hieno.

Rungon heikkouksista olen lukenutki, ei ainakaan vielä ole ratkeamia ym. näkynyt ja en usko että omalla painollani sitä rikki saan, kun ei ole tähänkään mennessä mennyt.
Rungon kääntyvyydestä en osaa sanoa kun muulla 29:llä en ole ajanut kuin kestopäällysteellä. Mutta omaan ajoon mukavan tuntuinen, paremmastakaan kun en tiedä :slight_smile:

Laitetaan samalla muutama enemmän teemaan sopiva kuva aamukiekalta.

Mite toi ketjun kireys. Onko tässä joku epäkesko vai onko vaa justiisa mitotettu ketju? Ei näy kiristintä. Omaa maastosinkula projektia varten utelen.

Hanu - 9:52, 25.6.2013 » Mite toi ketjun kireys. Onko tässä joku epäkesko vai onko vaa justiisa mitotettu ketju? Ei näy kiristintä. Omaa maastosinkula projektia varten utelen.
Keskiö on epäkeskiö.

Setback-tolppa ja lyhyt stemmi voi olla voittajan valinta tässä pyörässä. Putkelta kun ajan 105mm stemmillä, niin tuntuu että painoa on liikaa etupyörällä ja juurakkojen ylitys on hankalaa.

Spreadsheet avattu omasta.
Tuli mielee et mites teillä tuo painopolitiikka?

Yks keventämiskohde ois

Piti käydä oikeen punnitteen kun en ole brooksilla + fiksinä painoa kattonutkaan.
Karvan vajaa 10 näytti, ilman takajarrua.

Oon tuota EBB:n kevennystä tässä suunnitellut mutta kun laitteet uupuu… :smiley:
jokos olet mannine saanu omas ratkeamaan vai onko sulla näitä jo 2?

Mutta painosta puheenollen, mistä yhtä mukava satula kun B17 mutta paino -50%?