AMA: Fuji Track '09

Tämä on mun reissupyörä, ajan sillä enemmän kuin kaikilla mun hienoilla pyörillä yhteensä. Ostin Fujin ollessani Espanjan Deniassa töissä. Siinä ei ollut jarruja ja häkit oli tarkoitettu pyöräilykengille. Luonnollisesti pienestä Espanjanlaisesta rannikkokaupungista ei löytynyt häkkipolkimia, joten ostin halvimmat Exustarin SPD-polkimet ja maastokengät, jotka löysin. Yhdistettynä 48x15 välityksiin ne olivat aika huono valinta ja muutaman hengenlähtösäikähdyksen jälkeen speduilla ajo oli minulle yhtä kuin historiaa.

Imgur
2009 suoraan paketista, kollega ilmaisi huolensa jarruttomuudesta

Toinen todella huono osa huono osa tätä pyörää oli tanko. Ihmeellinen ergotangon ja ratatangon hybridi, jossa ei ollut yläotetta. Kun sain fillarin Suomeen (laitoin sen laivaan Espanjassa ja laivalla meni hetki päästä Suomeen) vaihdoin polkimet häkkipolkimiin ja tangon Ambrosion bullhorniin. Jarrujakin laitoin kaksin kappalein.

Imgur

Loppuvuodesta 2010 Fuji oli Oulun eka trispokefiksi ja se on kiistämätön fakta koska facebookissa sanottiin niin. Spoken käyttö alkoi olla pakollista sillä alkuperäisten kiekkojen navat olivat tulleet elinkaarensa päähän. Vaihdoin lopulta ajohommia varten On-Onen fiksinavoille 32x3 kootut Open Prot.

Imgur

Tää oli mun mielestä nopee myös setuppi. Heitin tähän Helsingin kevättalvessa alle Nokian A10:n eteen ja taakse Marathon Plussan. Ei ollut turhan kevyt Ouluväleillä polkea maaliikennekeskuksen mäkeä, mutta snöössnöös jne. Itse asiassa kerrankin sudittelin niin kovaa ylämäkeen, että perä lähti alta

Ja sitten käytiin Borénin kanssa fiksikeskareissa ja silloin oli kyllä pikku päissään parhaat ajofiilikset evööööö.

Todella huonon ja nopean näköisen satulan jälkeen kokeilin vähän aikaa ajaa Brooksilla. Ihan mukava satula, mutta bullhornilla ajamiseen huono vaihtoehto. Taivaan portit avautuivat kun vaihdoin Brooksin Rominiin. Jossain näillä main yritin myös säätää satulatolpan korkeutta, mutta se oli muuttunut mahdottomaksi. Vasta pulttipyssy ja liukuvasara pelastivat tilanteen. Tolppa on nyt LBS:n poistolaarista 2 eurolla löytynyt Cannondale.

Laitoin myös kesäajoon ebayn halvimman alumiiniruotoisen hiilarihaarukan, samalla vaihdoin ohjainlaakerin Ritcheyn WCS:in. Hi5bikesista löytyi varakruunu, joten nyt haarukan hiilarista teräkseen käy minuuteissa. Teräshaarukan droppien pohjaan hitsasin vähän lisämatskua sillä ajelen Fujilla myös päivittäistä talviajoa. Siinä ajossa A10 on saanut edessä väistyä Schwalben Winterin tieltä. Oon myös aina varautunut pooloihin ja siksi mulla on nytkin riseritanko mukana ja välitykset voi vaihtaa takarengasta kääntämällä 42x14/19.

Imgur
Tältä se näytti viime syksynä Gävlessä.

https://flic.kr/p/eUkpbd

Ja tältä se näytti talvella työmatkan jälkeen. 5mm rako renkaan ja haarukan välissä ei aina riitä.

Ainiin. Ne speduhommat. Kyllästyin KoFfin älläreissä ettimään sitä häkkiä ja nyt polkimina on Ritcheyn Comp V4:t. Ihan ok, en valita. Kaikki muutkin osat on vaihtunut, pyörässä ei ole enää muuta alkuperäistä kuin runko ja talvisin haarukka. Kammet on Suginon pettämättömät messengerit.

https://flic.kr/p/eTSKB1

Ja tällainen se oli eilen Ruotsin auringon alla.

1 Like

nämä kasvutarinat on aina hauskoja ja tässä taas hyvä esimerkki siitä, ettei aina tarvitse aloittaa speksaamalla uutta runkoa.

Samaa mieltä. Ja pidän Fujeista.

Nämä vanhat fujit ovat kyllä erittäin jees. Missähän omat entiset 2 kpl menee…

sialukas tämä tämmöne.

arvostan sinua miehenä

Meikä tykkäilee tämmösistä elämää nähneistä ja paljon ajetuista pyöristä. Käyttöpyörässä pitää näkyä käytön jäljet ja historia.

Just niin. Ne seinälle ripustettavat sitten erikseen (mikäli tuntee pakolilsta tarvetta sellaisiin sotkeutua)

Joo, Fuji on kiva mut toi orkkis droppi oli tosiaan aika kauhee ja typerän tiukka takajarrusilta vähän rajoittaa rengasvalintoja.

kuinka paksut schwalbe winterit sait mahtumaan?

No Cars No Masters - 14:57, 24.6.2013 » kuinka paksut schwalbe winterit sait mahtumaan?
[Winteristä](http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/spike_tires/produkt/index.php5?flash=1&ID_Produktgruppe=45&ID_Produkt=295&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Einsatzbereich=13&tn_mainPoint=Produkte&tn_subPoint=Spike%20Tires) on tuo 30-622 koko. Sehän menee ihan helposti. A10:n ilmotettu koko taitaa olla 32-622, se oli tiukempi edessä. Mutta tosiaan, laitoin etuhaarukan hahlojen pohjaan parin millin korotuksen vielä viime talvena.
tmar - 11:36, 24.6.2013 » Nämä vanhat fujit ovat kyllä erittäin jees. Missähän omat entiset 2 kpl menee...
Täällä toinen, kovassa vedossa. Eka takarenkuli skidattu jo puhki.

Kaveri oli nähnyt unta, että ostaa multa nopean pyörän, joten myin sille Fujin. Älkää käykö käsiksi jos luihun näkönen kaveri ajelee tällä kaupungilla.

Voi ei, millä sä nyt ajat?

En tiiä

Mikä hilariuskeula sulla tossa silloin oli? Omaan asennuksessa Halpina, jännittää että toimiiko se sittenkään.

Munarkki - 20:58, 24.3.2014 » Mikä hilariuskeula sulla tossa silloin oli? Omaan asennuksessa Halpina, jännittää että toimiiko se sittenkään.
Joku 50e eBay-hiilari alumiiniruodolla. Pikkasen vähensi tärinöitä ja pudotti painoa.

poika on tullut kotiin. myin tän aikoinaan mun kaverille ja nyt se on kasvanut isoksi eikä tahdo enää ajaa fiksillä. oli vähän puhetta jos tehtäis hänen tyttärelle tästä koulumatkapyörä. leveempi tanko, vapari, jarrut, rasketti ja joku siisti maaliduunu

6 Likes