älypuhelinapplikaatiot ja tsygäily.

Nokian Mapsit taitaa saada nyt myös Androidille ja iOs:lle.

mulla on käytössä ilmainen endomondo; maanantaisella lenkillä löin paavo nurmen v.1922 tekemän 2000m ennätyksen 2lla sekuntilla. siis juoksemalla mentiin tällä kertaa ja noi kilsat oli pidemmän +10km ensimmäiset 2. ei hirveästi kiinnosta upgreidaus maksulliseen versioon, kun tämä käytössä oleva on ihan susi.

tämä minulla käytössä ja toimii erinomaisesti omiin tarpeisiini.

Stravaa olen nyt hieman käytellyt ja mukavaa siinä on nuo challenget, joita aina tulee ja siinä tulee sitten vähän extra aikaa käytettyä pyörän selässä. Internet sivu on aina plussaa.

Tuolla Strava-topicissa ihmeteltiin miksi softa näyttää kovempia huippunopeuksia, mitä on oikeasti ajettu. Tiedän syyn ja se on “amatööri ohjelmoija, joka ei tunne GPS-järjestelmää.”

Jos GPS heittää sijainnin vähän sivuun, vaikkapa hukatessaan jonkin satelliitin, niin huonosti koodattu ohjelma katsoo sokeasti, että “käytiin metsän puolella seitsemääkymppiä ja tultiin heti kohta takas.” Perus GPS:n kanssa ei voi tehdä täysin tarkkaa metri-metriltä seurantaa, vaan huippunopeus pitää laskea pidemmän matkan keskiarvona.

Henkilökohtaisesti vitutuskynnykseni paskojen koodaajien osalta ylittyi jokin aika sitten, joten ohjelmoin itse Android-sovelluksen, joka kirjoittaa puhelimen muistikortille GPS-datan tismalleen sellaisena, kun se GPS:ltä tulee. Sitä voipi sitten käpistellä juuri niin, kuin itse haluaa.

Tämmöttis.

No, oli tuon tekemisessä muukin syy. Prosessoinnin minimointi akun keston maksimoimiseksi yli 12 tunnin lenkkejä varten. Muuten käyttäisin Endomondoa, mutta sen GPX-exportti hukkaa liikaa tietoa.

janoinen - 19:33, 26.10.2011 » mulla on käytössä ilmainen endomondo; maanantaisella lenkillä löin paavo nurmen v.1922 tekemän 2000m ennätyksen 2lla sekuntilla. siis juoksemalla mentiin tällä kertaa ja noi kilsat oli pidemmän +10km ensimmäiset 2. ei hirveästi kiinnosta upgreidaus maksulliseen versioon, kun tämä käytössä oleva on ihan susi.
Ostin Endomondon, kun se oli Googlen Play-kaupan promossa 0.49€. En oikein tiedä mitä parannusta se tuo ilmaiseen versioon. Se "low power mode" on ainakin ihan turha kapine.

Softa ei muuten voi auttaa paljoakaan, jos GPS laite tuottaa todella paljon pielessä olevaa dataa. Sun pitäisi pystyä kertomaan sille softalle, että et pysty juoksemaan tiettyä nopeutta kovempaa, ja softa sen perusteella jättäisi huomiotta sijainnit, joihin pääsemiseksi pitäisi juosta ylinopeutta. Ei semmoista softaa ole, koska sen käyttäminen on “liian vaikeaa.”

Täällä kehuttiin tuota Sports Trackeria, niin latasin sen tässä kanssa ja varmaan tänään lähden koittelemaan

karmolis - 17:02, 28.5.2011 » Missäs puhelimessa olis paras akunkesto gps-käytössä, tai yleensäkin parhaat gepsiominaisuudet? HTC Desire on muuten ihan jees mutta akku loppuu alle aikayksikön. SE X10 minillä taas saattaa kestää tuntikausia satelliittien löytyminen, akku kyllä kestää. Jotain välimuotoa näistä tarvittaisiin. Edit: Kokeilin Desireä 3G pois päältä ja hyvin piisas akkua.
Oliko gps päällä ja piirsikö kivaa käyrää yms?
Smurf - 16:27, 10.4.2012 »
karmolis - 17:02, 28.5.2011 » Edit: Kokeilin Desireä 3G pois päältä ja hyvin piisas akkua.
Oliko gps päällä ja piirsikö kivaa käyrää yms?
Mulla on Huawein Ideos X5:n ja jos 3G-yhteys datasiirtoineen on päällä ja kännykän GPS-asetuksista on käännetty langattomien verkkojen käyttö ja "quick gps" päälle, niin virtaa kuluu ikävää tahtia. Jos tarvitsen pitkää valmiusaikaa, niin laitan kaikki datayhteydet pois päältä ja pakotan puhelimen käyttämään 3G-verkon sijasta 2G-verkkoa. Näytön kirkkauden voi vielä säätää minimiim, mutta se ei varsinaisesti valmiusaikaan vaikuta, koska näyttö kuluttaa akkua vain puhelimen ollessa aktiivisessa käytössä.

Semmonen softa on vielä työn alla, johon voi ladata Google Mapsilla tehdyn reitin KML-tiedostona ja joka näyttää reittin valkoisena viivana mustalla näytöllä ilman mitään karttapohjaa ja sijainnin suhteessa siihen reittiin. Ideana saada reitti näkymään nopeasti, selkeästi ja suurella kontrastilla silloin, kun tietoa tarvitaan (eli käytännössä kun tullaan risteykseen). Muina aikoina kännykkä voi olla levossa GPS päällä ja näyttö sammuksissa.

Mulla on Endomondo, Experia Neo. Sähköä kuluu ostetulla Pro-versiolla GPS käytössä ilman virransäästöä n. 12 - 14% kännyn oman akunvaraustilan näytöllä. Pisin logattu reissu kesti n. 5 tuntia, tuohon perustuva tuo akunkulutusarvio.

Minusta härpäke toimii OK (GPS-tarkkuus, nopeudet, paikat), ja ilmeisesti Xperiapuhelimissa myös Ant2+ sykevyöt ja bluetoot vimpaimet toimivat.

Koittelin Sports Trackeria enkä tykännyt yhtä paljon kuin Stravasta, eli jos joku tykkää Stravaa käyttää, niin minut löytää Helsinki Cycling “clubista”.

Iikeli - 20:53, 10.4.2012 » Koittelin Sports Trackeria enkä tykännyt yhtä paljon kuin Stravasta, eli jos joku tykkää Stravaa käyttää, niin minut löytää Helsinki Cycling "clubista".
Mikset tykännyt?

Mulla Androidissa Locus Pro jo toista vuotta ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Saa siirrettyä reitit kevyenliikenteen reittioppaasta ja laskee keskarit, huiput sekä korkeusprofiilit. Akkuahan se syö, mutta pärjää kun kytkee 2g verkkoon ja netin pois lenkin ajaksi. Kartat ladataan siis etukäteen sd-kortille. Open cycle mapsissa on ihan kiitettävästi pyöräteitäkin merkattuna.

Kenen auto?
Android, Symbian ja iOS ookei.

asb - 23:12, 10.4.2012 »
Iikeli - 20:53, 10.4.2012 » Koittelin Sports Trackeria enkä tykännyt yhtä paljon kuin Stravasta, eli jos joku tykkää Stravaa käyttää, niin minut löytää Helsinki Cycling "clubista".
Mikset tykännyt?
Jotenkin tykkään enemmän Stravan ulkonäöstä ja käytettävyydestä. Noi manuaalisesti tehtävät "etapit" on kans aika jees ja nuo nettisivuilta löytyvät kilpailut antavat kanssa oman potkun perseelle.

Menin App Storeen lataamaan Sports Trackeria, mutta vastaan tuli Cycle Tracker Pro. Normaalisti maksullinen, tänään vikan päivän jokin promo, jolla saa ilmaiseksi. Laitetaan kokeiluun. Onko kellään valmiiksi kokemuksia?

Käytiin tuossa vajaan 40km lenkillä ja laitettiin kaksi iphonea alussa trackaamaan ja lopussa suljettiin samassa kohtaa molemmat. Softat oli Endomondo ja Sports Tracker, joista jälkimmäinen antoi matkaksi 1,5 km enemmän. Keskari oli tietty kans kovempi, koska se oli mun taskussa, mut suhteellisen iso on kyllä heitto kahden laitteen välillä. Tsekkasin vielä reitit kummastakin karttaa pitkin, mut en edes löytänyt mitään isoja pomppuja.

sports trackerilla mennään, antaa ihan tarpeeks tarkat tiedot.

varmaan jossain tämän ketjun kommentissa olenkin maininnut, että itse käytän pääasiallisesti cycle meteriä, mut siinä ei ole mitään webbisaittia. Saa vain jaettua datat google maps linkkeinä.

Ja endomondosta vielä: