Alottelijalle vähän apua?

Terve vaan kaikille! Elikkä juttu on niin että vanha fillari nyysittiin ja uutta pitäis saada. Minulla ei ole koskaan ollut mitään fiksiä tai sinkulaa mutta kun näistä on lukenut niin kiinnostus kyseisiä ronkeleita kohtaan on noussut. Mutta koska tosiaan sitä kokemusta ei ole niin olisi vähän kysymyksiä…

Eli mistä kannattaa etsiä jos haluaa suht halvalla päästä? käytetty kelpaa oikein hyvin.

Ja jos nyt ensiksi sinkulan hommaisi niin onhan siitä helppo myöhemmin tehä fiksi?

Mitä asioita tulisi ottaa huomioon kauppoja tehdessä? Ja minkä kokoista runkoa pitäisi 180cm pitkänä (lyhyenä?) etsiä?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä! :slight_smile:

//Oudii

Ah, hankalan pistit.

Käytettyjä kannattaa metsästää vaikka täältä tai bc-hellsingin marketista. Ostoilmoa vaan. Tee joku järkevä ilmoitus, vaikkapa tyyliin “180-senttinen uusiokuski haluaa ostaa sinkulan/fiksin. Jos fiksi, niin takanapa mielellään fix-free. Tarjotkaa.”

Uudet on sitten uusia, vaihdettavien osien määrä pienenee ja pyörä todennäköisesti toimii. Jos kasailet itse, niin tekeminen on mielekkäämpää uusista osista. Sheldon Brown opettaa kaikessa.

Jos takanapa on mallia fix-free - eli toinen puoli hyväksyy vain kiinteän rattaan ja toinen puoli vapaarattaallisen - niin sinkulasta fiksiin siirtyminen tapahtuu kääntämällä takakiekko ympäri. Sinkuloidessa takajarru on hyvä juttu. Kokeiltu on.

Koko-asia on vähän kinkkisempi, pitäis suurinpiirtein tietää mitä on hakemassa. Itse olen 181 pitkä, ja ajan 55-kokoista pistaa. Tosin mulle se runko on its as vähän liian pitkä, jota kompensoin lyhyellä ohjainkannattimella. Jotkut mua lyhyemmät kaverit ajaa isommilla rungoilla, aika pitkälti maku- ja kroppakysymys. Käy testaamassa, tule vaikka katsomaan keskareihin miltä se homma muutenkin näyttää.

Tietenkin jos lompakko kestää, niin suorinta tietä kumiluotiin, pojat tekevät varmasti jotain hyvinkin ajettavaa. Tai Pyörähuoltoon. Onhan noita.

Noooh, jos haluat mennä katselemaan ja hypistelemään suht. edullisia yksivaihteisia fillareita niin ota suunnaksi esim. Kumiluoti Kalliossa osoitteessa Fleminginkatu 12.

Jos rahaa taas on käytettävissä enemmän niin esim. Pyörähuolto.com Lauttasaaressa voisi olla hyvinkin alan liike paikallaan.

Muut jatkaa ohjeineen tästä.

EDIT. Konkeli ehti ensin.

EDIT 2. kuinka ollakaan, mulla saattaisi olla kohta tulossa myyntiin ylimääräinen 55cm kokoinen - tällä hetkellä jarruton - vanhasta maantiepyörästä konvertoitu fiksi…