Ajolasit

sain juuri tiedon, jonka mukaan moisten sääntöjen noudattajat eivät ole kovin ns. cool.

hyvä tieto.

Clubmasterit tavallisina laseina ja Wayfarerit aurinkosellaisina ei oo kyllä estäny hyönteisiä lentelemästä silmiin.

WaterBoy - 11:03, 20.7.2013 » Muistutuksena, [Rule #36](http://www.velominati.com/the-rules/#36) // Eyewear shall be cycling specific.
Sori mut Raphan promovideot overraidaa Velominatin säännöt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16647293/rapha.png

Ja noi viikset overraidaa kaiken.

Ray Banin klassikot on must verrattavissa farkuissa pyöräilyyn.

tya - 12:57, 20.7.2013 » Ja noi viikset overraidaa kaiken.
Vedit aikamoisen ässän hihasta. ;)
jake2.0 - 13:58, 20.7.2013 » Ray Banin klassikot on must verrattavissa farkuissa pyöräilyyn.
paitsi että
  • farkut tekee pyöräilystä helvetin vaikeaa ja ikävää, kun taas
  • hyvät aurinkolasit/silmälasit on pyöräillessä ihan samanlaiset kuin “ajolasitkin”

Sellaiset silmälasit ja aurinkolasit jotka ei pysy päässä, jää liian kauas kasvoista tai on muuten epämukavat voi muutenkin jättää optikolle.

Ei farkuissa pyöräily oo ikävää.
Bibseissä, pehmustetuissa alusshortseissa + semifiksuissa urheilullisissa housuissa/shorteissa, perus kesäshortsi+perusabokseri sekä ihan farkuissakin pyöräilevänä kaikki käy.
Farkut tosi jees jos löytyy joustoo, IMO kiipeilyssäkin pärjään joustavilla farkuilla kivillä ja boulderluolissa, samalla katuradankin päällä…

eikä kai muutoinkaan ole mikään yhteisesti jaettu ja itsestäänselvä ennakko-oletus, että pyörällä ajo = pyörälenkki.

Mulla farkuilla ajellessa kipeytyy polvet. Ilmeisesti sen verran laittavat vastaan polven koukistuksessa,että polvet eivät kestä. Stretch-housut kuten Leviksen kommuutterit toimivat vähän paremmin, mutta ei ole shortseja voittanutta.

Ainiin ajolaseina nämä:
http://www.hortonplazastore.com/store/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/a/vans_spicoli4.jpg
Hinta-laatusuhde todella kohdillaan. (Ostin noi tietysti eka kun Massanillakin oli…:wink:

DanielBraun - 15:57, 20.7.2013 » Ei farkuissa pyöräily oo ikävää. Bibseissä, pehmustetuissa alusshortseissa + semifiksuissa urheilullisissa housuissa/shorteissa, perus kesäshortsi+perusabokseri sekä ihan farkuissakin pyöräilevänä kaikki käy. Farkut tosi jees jos löytyy joustoo, IMO kiipeilyssäkin pärjään joustavilla farkuilla kivillä ja boulderluolissa, samalla katuradankin päällä...
kid_scientifik - 16:00, 20.7.2013 » eikä kai muutoinkaan ole mikään yhteisesti jaettu ja itsestäänselvä ennakko-oletus, että pyörällä ajo = pyörälenkki.
Noooo siiiiis oletin että nyt puhutaan [i]ajamis-ajamisesta[/i]. Tietenkin on itsestäänselvää että kahvilakruisailussa voi pukeutua ihan miten tahansa. [i]Ajamis-ajamiseen[/i] farkut on oikeesti aika paljon enemmän perseestä kuin pyöräilyhousut mutta (hyvät) tavalliset silmälasit tai aurinkolasit ei ole yhtään enemmän perseestä kuin ajolasit.

Itseasiassa ne ajolasit joita mulla on ollut (Shimano, Bollé) oli huomattavasti silmälaseja paskemmat koska niissä ei ollut lämmön kanssa päähän sopivaksi muotoiltavia sankoja jotka on kuitenkin oikeissa silmälaseissa ja aurinkolaseissa itsestäänselvyys alkaen halvimmista instru-specsavers-pokista. Ilmeisesti joissain Oakleyn vitun kalliissa ajolaseissa sama ongelma, mitä helvettiä.

En ole ikinä ajamis-ajanut suorilla “muotilaseilla”, mutta vähän epäilyttää aero-ominaisuudet, ilmavirran pyöriminen ja suojaus sivusta päin tulevalta säteilyltä. Sekä päässä pysyminen alaspäin katsoessa/töyssyissä, lasien painopiste jne. Toki myös absoluuttinen paino.

Odotin että täällä puhutaan kovavauhtiseen ajoon soveltuvista performance-ajolaseista eikä rantakekkulointilaseista.

ps. näin alkukesästä kun eräältä foorumilaiselta lensi raidööllä päästä aurinkolasit alamäessä kahteen otteeseen. Toisella kerralla saivat jäädäkin sinne. pps. Kyseessä eivät olleet pyöräilylasit.

Mun mielestä vansin rantakekkuli-lasit on paremmat kuin ajolasit tya:n mainitsemista syistä. Ajan vain alle 100 km pätkiä,joten paino ei ole ongelma. Multa ei ole koskaan lentäneet mitkään lasit päästä.

E: mulla on myös muotoillut high performance lasien näköiset lasit joissa on keltaiset linssit. 9€ prismasta. Ovat hiton hyvät pimeämmällä kelillä, mutta kun hikoilen ne tuppaavat huurtumaan.

netspider - 16:34, 20.7.2013 » Odotin että täällä puhutaan kovavauhtiseen ajoon soveltuvista performance-ajolaseista eikä rantakekkulointilaseista.
stadin rosoisia urbaaneja tyylejä suosivissa piireissä jäbä jäis heti kättelyssä ns. ignoranssipaitsioon. mikä fiilis?

Hyvät silmä-/aurinkolasit pysyy päässä. Pyöräilyspesifien lasien performance-hyödyn väitän olevan 95% placeboa muin osin paitsi itikkasuoja, siinä ne tietenkin usein on paremmat kuin monet ei-pyöräilylasit. “Sivusta päin tulevalta säteilyltä” kannattaa suojautua foliokypärällä.

^+1, ja kuten mainittua juuri silmälasit pysyvät parhaiten päässä & ahistavat vähiten, koska ovat oikeasti muotoillut.

ja ajan toki itsekin ajoittain pitkästi ja performancemaisesti. mutta että polkupyöräily jotenkin ennakko-oletusmaisesti tyhjenisi moiseen? - ei kiitos.

ilman pyörteily tietenkin varmaan riippuu itse kunkin silmä-/aurinkolasien ja pään ja kypärän muodoista, joten jos jollekin pyöräilyspesifit lasit on tässä suhteessa jotenkin mukavammat niin mikäs siinä. itse en vaan ole huomannut eroa, siksi pyöräilyspesifit lasit täysin turhia tai jopa omia laseja huonompia. tulee ajolaseista välillä sellainen viba että ne pitää olla ihan siksi että jos pyöräilee niin “pitää olla varusteet”.

Itse pidän maasto/katumuush/temppuilu käytössä jotain täysmuovi pleksejä. Vähän suurimpia säteilyjä estää ja näyttääkin ihan valideilta. Ja ei kauheasti haittane jos putoilee/häviää/tuhoutuu

Jep, kyllä melkein kaikki lasit voittavat paljainsilmin ajamisen ja farkkuihin pätee varmaan sama homma. Tietty meiningin mukaan. Saivartelut sikseen.
Lähinnä tarkoitan esim. Oakleyden keveyttä, esteetöntä näkökenttää, hyvää hyöönteissuojaa, huurteen ja veden nopeaa häviämistä sekä kelpo grippiä. Tärkeimpänä ominaisuutena pidän kuitenkin sivuheijastusten vähäisyyttä.
Ei siinä mitään kyllä esim. Ray Banin pilotit ym. tarjoavat suht samoja ominaisuuksia. Pirilasien shokkiarvo kääntää kuitenkin oman pääni toiseen suuntaan.

Mä myönnän, että vähän trollasin. En ole koskaan edes kokeillut pelkästään pyöräilyyn tarkoitettuja laseja.

tya - 16:23, 20.7.2013 » Itseasiassa ne ajolasit joita mulla on ollut (Shimano, Bollé) oli huomattavasti silmälaseja paskemmat koska niissä ei ollut lämmön kanssa päähän sopivaksi muotoiltavia sankoja jotka on kuitenkin oikeissa silmälaseissa ja aurinkolaseissa itsestäänselvyys alkaen halvimmista instru-specsavers-pokista. Ilmeisesti joissain Oakleyn vitun kalliissa ajolaseissa sama ongelma, mitä helvettiä.
Mun melko edulliset Kiina-Oakleyt pysyy kyllä noin 100 % paremmin paikoillaan suorine sankoineen, kuin mun taivutetut hipsterrillit. Toki tää voi olla klyyvari-spesiifiäkin.