Ajoasentoa etsimässä

Competitive cyclist laskurin mitat näkyviin

Millä lailla jalkoja ei saa riittävän eteen? Ovat liikaa satulan “alla”? Meinaan, auttaako tähän satulan siirto taaksepäin?

Jos taas ohjaamoa ei saa riittävän eteen, niin voisko olla liian pieni runko, jos stemmin mittaa ei voi enää kasvattaa?

Ja pyörän kuva tähän pitäs ehdottomasti postata. Ois helppo sanoa, mikä on pielessä. Tai ainakin, että “liian iso” tai “liian pieni pyörä”.

FixiVihaaja - 8:12, 12.7.2014 » Jos ei huomioida numeroita, niin tiivistetään: jalat on vaikea saada riittävän eteen, reisi on törkeän lyhyt. Selkä sitten on eri muotista, jolloin on vaikea saada riittävän pitkä ohjaamo.
Lyhyempi reisi tarkottaa että satula on edempänä. Mä 181/81 mitoilla ajan 56 ja 57 rungoilla n. 10cm stemmillä droppitangolla, eli sulla todennäköisesti vaan liian lyhyt runko
superapina - 23:53, 11.7.2014 » Meikäläistä vaivaa tuon välilihan alueen/kassien puutuminen. Pituutta mulla on 174 cm ja raamina 53 rolleri, jonka kanssa 100mm stemmi tuntui vähän kurottelulta. Vaihdoin 40mm stemmin (+ skeneraiserin), jonka jälkeen puutuminen alkoi vaivata, satulaa (charge spoon) on kokeiltu vaikka missä asennoissa ja korkeuksilla mutta ei tunnu helpottavan. Lähdenkö ratkomaan ongelmaa vaihtamalla ohjaamoa, satulaa vai runkoa?
Pystymmässä ajoasennossa istuinluiden satulaan tukeutuvat kohdat ovat kauempana toisistaan kuin etunojaisemmassa. Voi olla, että spooni on sulle liian kapea noin pystyssä. Katso satulatopikin pari viimeistä sivua.

Kuulostaa myös siltä, että oot mahdollisesti korjannut ylilyhyellä stemmillä jotain muuta asennon puutetta, eli kantsii toi asentokin ottaa vielä kerran tutkinnan alle.

T: 175 ja 55 pitkä runko + 100mm stemmi raiserilla, 90mm dropilla.

Oon tässä krossaria speksaillessa taas jämähtänyt näihin kokohommiin… Perkuleen vaikeeta tää tällainen kun haluis kerralla oikean kokoisen ja krossarit taas ihan eri muailma sekä ostettavat myös maailmalla. Competitive cyclist tarjoaa mulle tällaista (competitive fit):

Top Tube Length 54.7 - 55.1 Cm
Seat Tube Range CC 57.4 - 57.9 Cm
Seat Tube Range CT 59.1 - 59.6 Cm
Stem Length 11.6 - 12.2 Cm
BB Saddle Position 75.9 - 77.9 Cm
Saddle Handlebar 55.1 - 55.7 Cm
Saddle Setback 8.1 - 8.5 Cm
Seatpost Type Setback

Eikö kaiken järjen mukaan [Saddle Handlebar]-[Saddle Setback]-[Stem Length] = Rungon reach? Tai ainakin noista kuvista päättelisin itse niin. Tässä vaan eniten ihmetyttää se, että jos laskisin noilla reachin yllä olevan kaavan mukaan ääriarvoista tulee sille arvoksi noin 350mm, joka on kyllä ihan ääretön pätkä:) Eddy fitillä samalla metodilla sain 357mm. GTB koossa 56 ei tuntunut hyvälle edes 80mm stemillä, joten se oli mulle liian pitkä. Muistaakseni sen reach oli jossain 400 paikkeilla. KHS toiminut kaupungissa, mutta sillä nyt en pidempää lähtis edes vetämään. Maantie on 55 vaakaputkella, mutta kilsoja alla viel nolla. Oon tässä pikku hiljaa kutistanut TTtä kun lähdin 57.5stä liikenteeseen…

Onko tohon ruumiin reachin laskemiseen jotain systeemiä vai onko se vaan kokeilua ja kokeilua? Sillähän se loppujen lopuksi oikeasti selviää, mutta ei jaksais lähtee ihan persiistä liikenteeseen. Tiedän myös sen, että maantiefilossa ja krossarissa on ajoasennot aika erilaiset, joten niiden vertailu ei välttämättä ihan täysin toimi.

Vielä ne strategiset mitat:
Actual Inseam 88.56 Cm
Trunk 66.075 Cm
Forearm 35 Cm
Arm 68.27 Cm
Thigh 63 Cm
Lower Leg 54.2 Cm
Sternal Notch 150.5 Cm
Total Height 182.8 Cm

Kare_Eskola - 13:12, 11.7.2014 » Jos liu'ut eteen, siirrä tosiaan satulaa taakse ja laske ja pidennä stemmiä. Intuition vastaista kunnes vähän tuumailee ja kokeilee ja korjaa intuitionsa.
Intuitiota vastakarvaan. Reipas setbäck tolppa hommattu. Tuntuu niin hyvältä että kohta varmaan stemmi pitenee. Ihan pimeetä.
jerkku - 20:52, 14.7.2014 » Eikö kaiken järjen mukaan [Saddle Handlebar]-[Saddle Setback]-[Stem Length] = Rungon reach? Tai ainakin noista kuvista päättelisin itse niin. Tässä vaan eniten ihmetyttää se, että jos laskisin noilla reachin yllä olevan kaavan mukaan ääriarvoista tulee sille arvoksi noin 350mm
Voisko olla niin, että pitäisi laskea vastakkaisilla ääriarvoilla? Eli jos vaakaputki on vaihteluvälin maksimiarvo, niin stemmin pituudeksi pitäs valita vaihteluvälin minimi?

On noissa kyllä munkin perstuntuman mukaan jotain feelua noissa CC:n numeroissa, en vaan muista enää mitä.

^Sillä ei montaa milliä tullut reachiin lisää:) 354 reachinen runko on edelleen aika pätkä kokeilematta mulle. Noh, ehkä se taas täytyy vetää perse edellä puuhun ja hustlailla sitten tarvittaessa taas… speksaus siis varmaan siirtynnee.

Hämäävää tossa cc-fitissä on se, ettei se ota pyörien kulmia huomioon mitenkään. Olettaisin että tossa mennään perus 73-73 maantiekulmilla, joten noita ei voi muotipyöriin soveltaa.

Ja mitä reachiin tulee, en oikein tiedä miten tuo pitäisi laskea mutta 350-ish kuulostaa tosi pieneltä. 550 vaakaputkella reachiksi pitäisi kulmista jne riippuen tulla jotain 370-400 väliltä.

e. ja ccfitin laskurissa pitää myös ottaa huomioon se, että se on aivan vitun tarkka mittaustulosten tarkkuudesta.

Reilu kymmenen milliä häviää siihen, että saddle-handlebar on tangon takareunaan, kun taas stemmi mitataan c-c. Mut ei vieläkään kyl ihan numerot täsmää.

Edit:

makko - 9:59, 15.7.2014 » e. ja ccfitin laskurissa pitää myös ottaa huomioon se, että se on aivan vitun tarkka mittaustulosten tarkkuudesta.
+1

Tuota kulmahommaa oon kanssa joskus ton laskurin kohdalla miettinyt, mutta tuo on varmaan ihan jepa olettama. Omaksi reachiksi oon jotain 380 pintaan kaavaillut, mutta hienoista hakemista kyllä viel.

Noi mun mitat on kolmen erillisen mittauskerran keskiarvoja, joten oletan niiden olevan suhteellisen tarkat. Laskurin herkkyyden tiedostaen niitä vähän silloin hieroin.

Tuleehan tuosta stemin puolivälistä melkeen kuitenkin n. 1,5 senttiä lissää pituutta, joten sillon se ois jo kuitenkin noin 370ssä, joka alkaa jo pikkusen kuulostamaan edes järkevälle.

Juu, noinhan se reach lasketaan noista, ja sinänsä numerot ei kuulosta virheellisiltä jos tosiaan haluaa rungon joka on noin korkea ja lyhyt. Se korkeushan lyhentää reachia, mitä korkeammalla tanko on. Kuten spacer stack. Kolme senttiä spacereitä lyhentää reachia sentin tms.

Tää custom olis noilla numeroilla varmaankin suunnilleen sullekin sopiva runko… reach 352mm.

Hah, ehkä tuo custom ei ehkä ihan mitä on hakusessa:) Tuolla jäppisellä kyllä aika samat mitat kuin mulla, paitsi mulla jaloissa enemmän pituutta ja sillä trunkissa.

Täytyy kyllä myöntää, että en itse ole henkisesti valmis hyppäämään 53-54 vaakaputkelliseen raamiin. Tuossa mitä välissä ajoin 53 efektiivisellä olevalla khsällä niin se oli kyllä mulle aivan liian pienen tuntuinen. Tosin tässä tulee se rungon mataluus toisessa laidassa kun siinä sitten oli aika reilusti tolppaa esillä. Tuo 370 taitaa reachissa olla lähempänä totuutta kuin 352 tosin kun ottaa huomioon tuon stemi asian.

SuicideHub - 10:45, 15.7.2014 » [Tää](http://www.lfgss.com/thread85364-24.html) custom olis noilla numeroilla varmaankin suunnilleen sullekin sopiva runko... reach 352mm.
london boyssit ajelee kyl matalilla keskiöillä. luin langan läpi

hyvä et meillä on jk ja -100mm

jboman - 9:24, 15.7.2014 »
Kare_Eskola - 13:12, 11.7.2014 » Jos liu'ut eteen, siirrä tosiaan satulaa taakse ja laske ja pidennä stemmiä. Intuition vastaista kunnes vähän tuumailee ja kokeilee ja korjaa intuitionsa.
Intuitiota vastakarvaan. Reipas setbäck tolppa hommattu. Tuntuu niin hyvältä että kohta varmaan stemmi pitenee. Ihan pimeetä.
Näitä kokemuksia on aina kiva lukea.

Itelläni on kans pitkät jalat ja lyhyt selkä. Ajoin satula hyvin edessä ja kokeilin lyhyempiä stemmejä, ei ollut apua. En muista mistä sain päähäni siirtääkin satulaa taakse, mutta se auttoi huomattavasti. Sittemmin oon syöny ja treenannut yläkehoon lisää massaa ja asento alkoi tuntua etupainoiselta, korjautui satulan vaivaisella 3 mm siirrolla taaksepäin.

Mulla on tämmönen M/L kokoinen Giantti.

Mittaa mulla on 178 ja jalan sisämitta 80, eli pitkä selkä. Giantin suosituksen mukaan toi runko passais 175-18X pitkälle, joten osun tohon väliin ok. 57 vaakaputki on kaikkien suositusten ja Competitive Cyclistin tulosten mukaan liian pitkä, mutta se ei nyt vaikuttais olevan tässä ongelmana. Yllän 100 mm kannattimen kanssa hupuille mielestäni hyvin, joskaan yhtään pidempi ei ainakaan toistaiseksi tarvitse olla.

Ongelma on satulan pituussuuntainen asetus keskiöön nähden. Satula on nyt ääriasennossa edessä ja asento on aika liki sopivaa, muttei ehkä ihan siinä. Sentin sisällä varmaan sopivasta. Eilen tarkistelin KOPSia langan kanssa ja polvi jää vielä aavistuksen taakse. Toi KOPS ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu juttu, mutta toinen polvi kipeytyi eiliselläkin 40 km lenkillä. Klossien säätö on vielä hieman kesken, joten pelkästään satulan asetusten piikkiin en tuota voi kuitenkaan vielä laittaa.

Giant tarjoaa tuota aero satulatolppaa kahtena versiona, joista toinen on pyörän mukana tullut 25 mm off-setillä varustettu ja toinen on ns. suora -5 mm tolppa. Mietin tässä vaihtoehtoja, jos klossien säätö ei korjaa tilannetta. Tuon toisen satulatolpan hommaamalla saisin kiinnityspisteen siis 30 mm edemmäs ja säätövaraa vielä molempiin suuntiin, mutta mitähän se tekee pyörän painojakaumalle? Satulaputken kulmaha tuossa on aika loiva (72 astetta), eikös se toisaalta painon jakautumisen kannalta kompensoi suoraa tolppaa?

Muut vinkit polvikivun, esiintyy lumpion yläpuolella ja enemmän ulkosyrjällä, korjaamiseksi saa myös tuoda ilmi.

Dr.Jones - 17:26, 17.7.2014 » Satulaputken kulmaha tuossa on aika loiva (72 astetta), eikös se toisaalta painon jakautumisen kannalta kompensoi suoraa tolppaa?
Kyllä. Polkijan paino jakautuu sataprosenttisesti yhteensä polkimille, satulalle ja tangolle. Jakauman kannalta ei ole merkitystä, millaisia venkuroita putket siinä välissä tekevät. Jos jyrkän putken kanssa käyttää setback-tolppaa tai loivan putken kanssa suoraa niin, että satula on samassa paikassa, lopputulos on painonjakauman kannalta sama.

Polvikipuja en osaa kommentoida. Siinä oot kuitenkin oikeilla jäljillä, että KOPS ei ole kiveen hakattu juttu.

Kun mietin, että kuinka persjalkainen olen, löysin seuraavan laskurin: MERILETH Size Calculator

Se kertoo nuita stack/reach-juttujakin. Mukava lisä mitoituspohdintoihin. Varsinkin jos on mitannut kropan valmiiksi esim. competitive cyclistiä varten.

Itse varsin riskinä miehenä olen miettinyt ylävaratalon painon vaikutusta mitoitukseen/säätöön eli painava yläkroppa => painoa käsille => satula taakse kompensoimaan => meneekö satulan ja keskiön suhde suhteettomasti pyllylleen jalkojen suhteen???

Jos satula pitää painavan yläkehon takia laittaa vähän taaemmas, sille ei oikein rungon mitoituksella voi tehdä mitään. Omasta mielestäni juuri tuolla perusteella se satulan ja keskiön suhde pitää mennäkin ja tällaiset esimerkit osoittavat KOPS-säännön toimivan vain tietyillä ihmisillä. Muiden kannattaa jättää se huomiotta.

Dr.Jonesin mittasuhteet ja polvikivut kuulostaa tutuilta. Itselläkin pomppiksissa satula käytännössä maksimissa edessä. Pompetaminessa oli ensin taaempana mutta polvet ei tuntunu tykkäävän hyvää ja tilanne tuntui parantuvan eteenpäin siirtämällä. Kovin paljon en kuitenkaan uskalla sanoa, koska tarvittaisiin paljon enemmän ajoa ennen kuin olen paremmin selvillä mistä kiikastaa.