Ajoasentoa etsimässä

Ongelma voi olla myös alaselän asento/ryhti/tukilihasten kunto.

Korsetin kasassapito-ongelmat alkaa vasta myöhemmin väsyessä. Varpaiden puutuminen voi ilmetä jo kymmenen kilsan jälkeen. Mutta asento täytyy joka tapauksessa pistää tarkempaan syyniin.

Saattaahan tuo liittyä vaikka johonkin selkäjumiin, joka tuonne säteilee. Monipuolista liikkuvuuden harjoittamista, venyttelyä jne.

Miulla puutu jalat, kun käytin käytettynä ostettuja (kaikin puolin löystyneitä) ja liian isoja kenkiä. Loppu heti uusien kenkien myötä.

Meinaan vaan, jos tossut jo viis vuotta vanhat.

Speedgovernor: Mikä satula sulla painoi nivusia ja mikä ei?

Täällä myös tuota varpaidenpuutumisongelmaa ja epäilen satulaa. Mietin, että nyky-Flite saattaisi olla tarpeeksi kapea kriittisestä kohtaa.

On-onen paskat vaippakalsarit eivät myöskään auta asiaa millään tavalla. Tiedä sitten tarviiko niitä persepehmusteita oikeesti mihinkään.

mullo hyvä asento. tosi hyvä perjantai.

k-mo: http://bikedepot.com/images/library/large/spec_milano_saddle_12_m.jpg

Ja tosiaan vaippojen laitto vain pahensi puristusta nivusien verisuoniin/hermoihin.

Joo ei spessu toiminu vaippojen kans.tää ajoasentopulma o monimuotonen ku pitös aolla levvee raktorin ohjaamo et voi skidaa ja sit droppi et voi makaa.et diy juttuu sit vaa.

jos meigällä on ollu 110mm 71 asteisella stemmillä riser isolla nousulla ok, 100mm 58 asteisella stemmillä riser ok, nii onko 80mm 71 asteisella stemmillä droppi liian lyhyt?

mietityttää siis nitto pearl.
tolla 100mm jaggella on näemmä 17mm pidempi reach ku 80mm pearlilla.

Kaivelin jostain arkistoistani competitivecyclistin testin tuloksia. Ilmeisesti tuo saddle to handlebar -mitta on satulan nokasta yläotteelle. Tangon ja kahvojen ulottuvuutta se ei siis ota juurikaan huomioon. Onko olemassa jotain näppärää keinoa laskea tuon penkistä tankoon -mitan perusteella esim. kahvojen optimisijaintia satulasta nähden? Vaihdoin eräästä pyörästä vanhat non-aero -kahvat uudemman mallisiin ja samalla hieman ylemmäs tangossa paremman otteen saamiseksi, mutta asento tuntuu vähän pidemmältä. Voi myös olla että ukko mennyt jumiin talven aikana.

Yleisestiottaen vois todeta, että perinnetangot on nykykahvojen kanssa käytettävien kanssa suunniteltuihin nähden muutaman sentin pidempiä.

Tässä tilanteessa, jos asento ennen oli hyvä, lähtisin ratkomaan pitämällä vanhaa kahvaa tangon vieressä, sillä kohdalla jolle se ennen oli asennettu, ja vertaisin otekohtaa uuteen kahvaan. Heh.

Talvijumi on myös hyvin todennäköinen; mun talvilöhöilyn lopetuksesta on kulunut pari kuukautta, stemmi on tippunut 15mm ja pidentynyt sentillä. Ja tuntuu koko ajan paremmalta ajaa.

Mutta totta on se, että kahvat on iso tekijä ja usein ihan täysin unohdettu. Stemmin, vaakaputken, reachin tai stackin tiirailu ei auta mitään jos tangossa on salakavalasti 2cm lisää reachia ja kahvat on erilaiset. Mä mittaan satulan istuinkyhmykohdasta siihen kahvan osaan, jossa flätti lähtee nousemaan kohti jarrukahvan niveltä. Tääkään ei aina anna tarkkaa tulosta, kun kahvoista onnistuu pitämään eri tavalla kiinni eikä satulassa istukaan ihan kuin luulisi. Helposti taas pari senttiä hämmentämään.

Jep, kyllähän tässä alkaa venyä, kun venyttää. Liian pitkistä asennoista ei siis ole kyse, vaan lähinnä oman fysiikan treenauksesta.
Erityisesti olen koettanut keskittyä tukemaan ajoasentoa yläkropalla, ja sen treenaminen on nyt otettava asiaksi, vaikka kroppa kyllä ihan hyvin kannattelee itse itseään ei sen treenaamisesta haittaa olisi. Aikaisemmin tuli siis paljon haettua asentoon tasapainoa painojakauman perusteella, eli paljonko painoa tulee käsille ja paljonko satulaan. Toki tuota saa nykyäänkin miettiä, mutta esimerkiksi aiemmin tuntui usein että painoa tulee käsille helposti liikaa, ja virheellisesti kompensoi sitä ohjaamon mittaa lyhentämällä tms.

Karen neuvoja olen koettanut

Kare_Eskola - 10:33, 19.2.2014 » Niska suorana, selkärangan jatkeena. Kyynärpäät rennosti vähän koukussa. Olkapäät edessä. Ranteet suorana, kämmenselkä kyynärvarren jatkeena. Korsetti tukee. Siinäpä sitä on digitaaliajan ihmispololle haastetta kerrakseen.
Nämä neuvot mielessä olen koettanut lenkkeillä nyt, tuota olkapäiden edessä olemista tosin olen vähän pohtinut. Onko kyseessä siis jokin aktiivinen asennon ylläpitoon vaikuttava juttu, vai vaan ylipäätään ryhdin ylläpito ajaessa? Eli pidetäänkö olkapäät edessä vetämällä selkää ja yläkroppaa aavistus taaksepäin hieman jännittäen, vai tarkoitetaanko vain sitä, ettei yläkroppa pääse lysähtämään pelkästään käsivarsien päälle tukematta itseään? Kysymykseni saattavat olla vähän hankalaselkoisia ja tarkennan tarvittaessa kyllä.

Tulkitsen jälkimmäiseksi vaihtoehdoksi. Tuntuisi siltä, että eniten töitä ton asennon eteen tekee syvät vatsa -ja selkälihakset. Mitä vähemmän olkapäiden tarvitsee tehdä töitä asennon eteen, sen parempi.

E. Pyöräily on ylipäätään ihan paskaa toimintaa selälle. Valitettavasti kilometrien kasvaessa pitää tukevien treenienkin määrän kasvaa.

Lumikko - 1:06, 20.6.2012 » Huvittavasti sopiva rungon korkeus olis jotain 59,6-60 cm, mutta pituus jotain 55-55,5 cm luokkaa. Vissiin sammakoille sukua näiden jalkojen kanssa...
Täällä toinen sammakko... Tai lukki, kuten sain teini-ikäisenä kuulla – lyhyt ja pyöreä keskiruumis ja pitkät raajat :)

Tässä mitat, osa tarkempia kuin toiset (ts. osan otin itse peilin avulla, osa mulla oli jo tiedossa avustajan mittaamana), mutta ihan hirveän suuria heittoja ei pitäisi olla.

Actual inseam 89 cm
Trunk 58 cm
Forearm 35 cm
Arm 64 cm
Thigh 61 cm
Lower leg 55 cm
Sternal notch 147 cm
Total height 175 cm

Sen perusteella Eddy Fit -suositusmitat:

Top tube length 52.6 - 53 cm
Seat tube range CC 58.2 - 58.7 cm
Seat tube range CT 60 - 60.5 cm
Stem length 9.8 - 10.4 cm
BB saddle position 76.8 - 78.8 cm
Saddle handlebar 52.4 - 53 cm
Saddle setback 7.8 - 8.2 cm
Seatpost type setback

Eddy Fit siksi, että mulla on alaselässä pari laskeutunutta nikamaa; takana kaksi välilevynpullistumaa, joista toinen oli niin vittumainen ettei inspaa ottaa uusiksi. Kovin kisaiseen ajoasentoon siis tuun tuskin koskaan taipumaan, ja ainakin vielä toistaiseksi droppitankokin on pannassa.

Vertailin CC:n mittoja nykyiseen pyörään, joka tuntuu varsin kivalta. Niiden mukaan pyörä ois liian pitkä (vaakaputki 55 cm), mutta mulla on 90 mm stemmi, joten saddle–handlebar on jopa vähän alle suosituksen (51,5 cm). Satulaputki on reilusti lyhyempi kuin pitäisi (CT 55,5 cm, CC 50 cm). Satula oli oikealla korkeudella (78 cm), mutta ehkä jopa pari–kolme (?) senttiä liian edessä.

Summa summarum: pitäisi olla lyhyempi ja korkeampi pörä. Yllätysprosentti pyöreä nolla :slight_smile: Näillä mittasuhteilla ei vaan taida olla olemassakaan runkoa sellaisella geometrialla, jos ei rakenna itse. Toi pyörä on kuitenkin tosiaan tuntunut hyvältä, ja pääosin tuntuu että asento on hyvä ja tasapainoinen – korsetti kiristyy itsekseen ja huomaan madaltuvani ihan luonnostaan, eikä tunnu pahalta.

Ainoa valittamisen aihe on hermojuiliminen oikeassa kyynärpäässä joskus 20–30 km kohdalla. Epäilen vahvasti, että kyseessä on viimetalvinen olkapäävamma, joka jotenkin heijastaa ajossa kyynärpäähän, kun hartiat ovat tarpeeksi kauan edessä. Kokeilin kuitenkin siirtää satulaa vähän taaksepäin, jos se keventäisi painolastia käsiltä entisestäänkin. Siirsin noin sentin verran.

Onneksi tein vain vähän reilu 30 km lenkin, koska voi jumpe että alaselkä alkoikin vihotella. Eikä siis selän lihakset vaan juurikin siellä vammanikamien tienoilla. Plussana sitten kyynärpää ei kiukutellut ollenkaan :stuck_out_tongue: Mutta pitää kyllä silti siirtää penkkiä takaisin eteenpäin, nyt painopiste oli jotenkin väärässä paikassa – yleensä tuon pyörän kanssa painopiste tuntuu ikään kuin lappeellaan olevalta sulkumerkiltä, mutta nyt se oli ennemminkin jotenkin… takapainoinen. Vähän kuin lappeellaan oleva ysi tai kutonen, en oikein osaa selittää :slight_smile: Mutta jotenkin selkä on liian kaarella alaselästä ja loppuselkä vaan hengaa mukana, sen sijaan että selkä olisi tasaisena ja loivempana kaarena.

Älytöntä, miten noin pieni siirto satulan paikassa voi saada noin ison muutoksen aikaan ajotuntumassa. Mietin jo, kuvittelenko vaan, ja pitäisi ottaa vielä pari lenkkiä lisää alle ennen kuin voi tehdä johtopäätöksiä?

Emmä tiedä, miten paljon noihin netin fit-laskureihin voi luottaa. Mulle näyttää, että pitäisi olla toptube jotain 58 cm, mutta kyl tää nykyinen 55 cm:n vaakaputki on aivan erinomainen. Itse en niistä perusta siis

mohnomishe - 22:55, 19.4.2014 » Emmä tiedä, miten paljon noihin netin fit-laskureihin voi luottaa. Mulle näyttää, että pitäisi olla toptube jotain 58 cm, mutta kyl tää nykyinen 55 cm:n vaakaputki on aivan erinomainen. Itse en niistä perusta siis
Fittilaskuriin luottaisin vain, jos se kertoo reachin ja stackin sekä laskuria varten on otettu mitat avustajan kanssa varmasti tarkasti. Eri runkojen geoissa on _niin_ vitun isoja eroja ettei niitä heti uskoisi putkien mittoja tuijottamalla. (esim cc-fitti taitaa heittää suurinpiirteisiä mittoja maantiepyörien geoja varten, ja tiukat rataraamit on täysin eri asia ja mittoja ei pitäs ees ruveta vertailemaan)

Selvähän se on, että nettilaskurit ja -neuvot on aiheessa kuin aiheessa lähinnä kuriositeetteja ja/tai suuntaa-antavia. Lähinnä mielenkiinnosta minäkin ton täyttelin, ja tulokset oli varsin sen mukaisia kuin etukäteen arvelin: pyörä on väärän kokoinen, mutta väliäkö tuolla, kun kerran tuntuu pääosin hyvältä.

Ainoa on tosiaan tuo kyynärpää/selkä/satula-juttu, joka on ihmetyksen aiheena.

Faffe fit and that’s it.

Satulan etu-taka-suunnassa sentti ON paljon.

Noi CC:n laskurin antamat mitathan on maantiepyörälle droppitangolla, eli riesenin kanssa voi hyvin olla pari senttiä pidempi vaaka. Lisäksi, niinkuin makko tuossa vihjasi, myös muu geo - ennekaikkea satulaputken kulma - vaikuttaa siihen, mikä on putkien pituuden ja todellisen ajoasennon suhde.

Tuon käsioireen suhteen mä itse ainakin yrittäisin tarkastaa, onko selän asento/lihastasapaino/liikkuvuus palautunut symmetriseksi tuon vamman jäljiltä. Toinen juttu mikä voi vaikuttaa, on se, jos lavat pääsevät nousemaan liikaa kohti niskaa.