34, 42, 50...

Nishiestä tuli otsikon mukaiset eturattaat. Onko ihan perverssiä yrittää lähteä rakentamaan välityksiä tuon 34:n pohjalta? Se olis niin kätevän näköinen…

nimim. Flip-flop

M

http://www.facebook.com/album.php?aid=45096&l=e8c04&id=823527953

http://sheldonbrown.com/gears/
13 hampaisella takarattaalla kulkee 90 kampikierroksella melkein kolmeakymppiä, 120 melkein neljääkymppiä. Jos se riittää niin mikä ettei. 12 hampaisia on vaikea löytää eikä ne tahdo kestää. Toiselle puolelle napaa saa sit kevyen kikkailuvälityksen.
Pienet rattaat ja ketjut kuluu nopeammin, toisaalta painoa säästyy.
Kuka mitäkin pyörältä haluaa, ei tossa vielä mitään sairasta ole.
Mun BMX:n eturatas on 25T, ja onhan se kätevä.

Itse laittaisin 42/15 ja 42/17, jos nyt pitäis hommata koko voimansiirto kerralla.

tnts - 4 hours ago » Itse laittaisin 42/15 ja 42/17, jos nyt pitäis hommata koko voimansiirto kerralla.
15 fix, 17 sinkula? Etkös myynyt sen tsekkijakkaran mulle?

Kuinkas pieniä vapaarattaita on?

M

Eiku kyllä se fix/fix sais olla ja tietty leveet jyrsityt rattaat ja ketjut.

Riippuen jalkojen fysiikasta… Itelleni en laittaisi 34-hampaista eteen, koska sen kanssa sopivin takaratas olisi 13-piikkinen ja se on jo fyysisesti turhan pieni. Noista 42 olis mulle paras, koska takarattaista paras olisi 16, joka on yksi yleisimmistä takarataskoista. 50:n kanssa taakse tulisi 18-20, joita voi olla marginaalisesti vaikeampi saada.

Isommat rattaat näyttää komeemmilta.
Isot rattaat kuluu hitaammin.
Isot rattaat aiheuttaa vähemmän kitkaa ketjussa.
Isommilla rattailla välityksen hienosäätö on helpompaa.

Pienet rattaat on kevyempiä.

Jos meinaat vaihtaa kammet joskus niin joudut hylkäämään 34 eturattaat. Niitä kun ei saa 130 tai 144 kampiin.

Eli aja se 34 nyt loppuun niin kauan kun noilla kammilla ajat. Pystyt tavallaan alleviivaamaan sen pikkurattaan avulla noiden kampien erilaisuutta. Niinku piste iin päällä. Kaikki näkee jo kauas että tuolla menee jotkut erilaiset kammet kun on noin pieni rataskin.

Jos pistät 42:n tai 50:n niin sun kammet paljastaa luonteensa vasta lähempää katsomalla.