120/135

kuinka leveet akselit ratanavoissa yleensä on?
Oon vihdoin hankkimassa TRACK HUBin, ku kaikki ihmeen liimaukset ja hitsaukset alkaa tylsistyttää… -ja täytyy olla cool.
ELi: mun rear spacing vai mikäse nyt onkaan on kai 135mm ja ratanavathan on n. 120mm. En haluis hirveesti vääntää terästä, ni mietin vaan että kuin monta milliä spacereita saa mahtumaan väliin ennenkuin menee vaaralliseks?

miksi et hommaa suoraan 135mm fixed-napaa? En keksi mitä hitsailuja tai liimailuja siihen enää tarvitaan.

On Onella on esimerkiksi näitä saatavilla varsin huokealla.

Siis oon askarrellu maantie navoista kiinteitä aiemmin, mut nyt ois aika oikeelle ratanavalle.
Aattelin vaan että jos pistän ainki 10 millin verran spacereita, ni riittääkö akselin pituus pitämään vielä mutterit tiukasti kiinni?

Ja sit sheldon sanoo et terästä voi aina vääntää, mut mieluummin tekisin spacereilla.

Tänks, täytyy kattoo noi on onen navat…

Sulle voi tulla 120 mm navasta muitakin pieniä ratkottavia pulmia. Kelvollisen ketjulinjan saamiseksi kammet voivat tulla liian lähelle takakolmion putkia maasturimitoitetussa (eli 135 mm) takahaarukassa. Napa haarukan mukaan, mielestäni 126 mm leveä vanha maantierunko on ainoa, jota kannattaa väännellä.

Akselin pituus saattaa muodostua ongelmaksi vaikka prikkoja tai jopa holkin väliin laittaisikin. Komppaa jarkkoa oikea navan etsimisessä. Vääntyyhän se teräs tietty. Toisaalta ketjulinjaa voi säätää myös napaa suhteessa kehään siirtämällä ja vahvasti toispuoleisen prikoituksen avulla.

Siis summaus, esittämäsi tapa on mahdollinen mutta jos aiot tehdä version ilman virittämistä niin suosittelen oikean navan hankkimista.

jarkko - 5:10, 6.4.2010 » Sulle voi tulla 120 mm navasta muitakin pieniä ratkottavia pulmia. Kelvollisen ketjulinjan saamiseksi kammet voivat tulla liian lähelle takakolmion putkia maasturimitoitetussa (eli 135 mm) takahaarukassa.
Avaruudettiimia voi laittaa akselille epäsymmetrisesti, eli enemmän vasemmalle puolelle. Silloin kiekon joutuu tosin keskittämään sivuun navan keskilinjasta, joka myös on vähän dorkaa.

Onhan noita 135mm fiksinapojakin, eli miksei siis suoraan sellaista?

Takanavan akselin pituus on valmistajakohtaista, toisissa on pitempi, toisissa lyhyempi. Esim. Formulan navoissa on aika pitkä akseli joka varmaan riittäisi jos 135mm haarukkaa puristaa/kiristää vähän sisään ja väliin laittaa nipun prikkoja.

Sitten taas useimmissa “oikeissa” ratanavoissa akseli on liian lyhyt tarkoitukseesi koska se on tarkoitettu 120mm haarukalle.

Kiitos ohjeista. Noista ketjulinjoista puhuminen sai mut miettimään omaani…
Menin alakertaan vähän mittaileen ja huomasinkin, et oikeeta seatstayta on väännetty ulospäin. Että näin. Ei ihme et ketjulinja oli ollu niin helppo saada suoraan. Taidanpa vääntää vähän takaspäin ja kattoo et missä sit ollaan.

Kiits, en olis kyllä kysymättä täällä tajunnu mennä kattoo. Oon nyt käyttäny freehubista rakennettua fiksinapaa, jossa pystyy vaihtaa ratasta ja asettaa sen oikeeseen paikkaan spacereilla. MUT, eihän ne splinet jotka pitää ratasta paikoillaan oo ihan just, ni tuntuu koko ajan silt ku olis ketju vähän löysällä. toimii kyl.

Se haarukka on todennäköisesti muotoiltu niin, että vedonpuoleinen chainstay menee ulommaksi. Tällöin siihen mahtuu rataspakka.
Minun nykyisessä oli sama tilanne.
Minun runko vain oli sen verta edullinen, että otin riskin ja rakastuin suomenruot… ja väänsin takakolmion höyläpenkin avustuksella symmetriseksi keskilinjaan nähden. En välttämättä uskaltaisi arvokkaammalla rungolla.