Yksivaihde metaverse (entinen Yksivaihde Twitter)

Kerrotko mulle, mistä voisin hankkia yhden lapsen?
Ihan siis näin yhtenä ihmisenä (jokaisesta).

(poistettu ableistinen läppä joka olisi sopinut paremmin fillarifoorumille)

1 Like

“Kiinnostaako ihmisoikeudet?”
“Ei kiitos, minulla on jo.”

2 Likes

Just näin. Seuraavien sukupolvien tehtävä on kuitenkin taata jatkuva talouskasvu ja etenkin ansaitut eläkepäivät heille, jotka ovat jo osuutensa tehneet.
Tää systeemi on kyl niin nerokas, että hiukan pelkistäen ajateltuna muistuttaa lähinnä pyramidihuijausta…

Tai jotain.

2 Likes

Hommat muuttuu aika nopeasti. Elinajanodote on pikkasen noussu sen muutaman vuosikymmenen aikana, mitä vaikka suomalaisen eläkejärjestelmän luomisesta ny on ehtiny kulua.

Joo, koitin kyllä ujuttaa aavistuksen sarkasmia myös tohon kohtaan sanomaani.

Eikä kai siinä sinällään mitään epätyypillistä, tai epäreilua ole, että nuorempien ja “kykenevien” polvien vastuulla on pitää huolta vanhenevista ja heikoista ja osoittaa näin kiitollisuutensa siitä, mitä ovat joko suoraan tai epäsuorasti näiltä saaneet tai osoittaakseen myötätuntoa ja tukea.
Sinällään kai ihan kulttuurista, “heimokäytännöistä” ja tilapäisistä olosuhteistakin kiinni, että kuinka paljon ollaan oltu valmiita uhraamaan mahdollisimman monen pysymisessä kelkassa mahdollisimman pitkään.
Onhan sitä sellastakin, että vanhat, heikot tai muutoin “kelvottomat” on sysätty oman onnensa nojaan.
Jos puhutaan tollain niinkus vähän pidemmällä historiajänteellä.

Njoooo. Levis taas vähän omat kelat käsiin.
Jatkanpa tästä sairastelua. Ahkerasti.

Niin, kyllähän se puhe ansaituista tai jo maksetuista eläkkeistä on meillä Suomessa sillai vähän harhaanjohtavaa, kun järjestelmä on vain osittain rahastoiva ja käytännössä nykyisten eläkeläisten eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien ihmisten eläkemaksuilla, mutta moraalisesti näkökulma on toki toinen.

1 Like

Mä oon toista kertaa naimisissa, eka kerta oli teininä että sai sivarista paremmat päivärahat (nojoo oli muitakin syitä.) Toka kerta nyt ihan tosissaan ja ohan tää ihan nastaa. Ei tarvinnut esim koronan aikaan miettiä pääsiskö sairaalaan tapaamaan kumppania ja silleen.

Ollaan myös polyja molemmat ja onhan tää aika selkeetä miten avioliitto on valtiollinen yleistukipaketti. Muiden kumppanien kanssa on turha haaveillakaan samanlaisista oikeuksista mitä kaksi minuuttia maistraatissa antaa tähän yhteen suhteeseen. Paheksun.

3 Likes

Tässä kun on näitä nyt ollut, niin on tietysti sellainenkin homma, että kaikki, jotka haluaisivat, eivät saa lapsia. Tai pääse naimisiin.

Ja tälleen joulun aikana olisi hyvä muistaa niitä yksinäisiä tuttujaan, koska voin kokemuksesta kertoa miten kauheaa aikaa joulu ja uusivuosi on, jos on yksinäinen.

Onneksi tämä joulu on itselle taas ihan hyvä, mutta viime vuonna oli kyllä aika hirveää ja olen kiitollinen siitä, että on ystäviä. Kaikillahan ei ole paljoa edes sellaisia.

18 Likes

Aamen.

Se sitten kehittyi korkakäytävän tulehdukseksi.

saa tottakai, miten mun lausuntoni oli tätä vastaan?

tilanne, kuten itse sen koin, oli, että manuelkala esitti mielipiteen ja olin samaa mieltä jonka lisäksi kerroin intterissä julkisesti suunnitelmistani olla lisääntymättä.

mut niinku mikä sun kysymys pohjimmiltaan oli, se ei ole mulle selvinnyt. selvennä.

oot mielestäni ainut tässä koko naimis- ja lisääntymisasiassa joka tälläistä asiaa sanoo. projisoitko omia ajatuksiasi?

en ole varma, tai aika varma olen mutta en 10000% mutta siis tämä on hienoa insinöörihuumoria ja arvostan!

oot aivan oikeassa!

eiks tää oo lähinnä semmone homma et jos näkee siihen jotain juridisia perusteita niin samalla voi sit järjestää toisilleen jotain kivaa ja jos hommat skulaa muutenkin niin :person_shrugging:

Lähinnä ehkä tommoset yhden lauseen “mielipiteet” näyttäytyy ehkä sellain vaan tokasuilta, jotka ei oikeastaan luo mitään keskustelua, vaan töksähtää vaan itellä johonkin kummalliseen ylitulkintaan, että ikään kuin tolla toteamuksella vaan kuittaa oman linjansa verrattuna aiemmin esitettyihin näkemyksiin ilman mitään sen suurempaa selittämistä tai ajattelutavan avaamista.
Noi lainausmerkit (joitten käytölle myönnän olevani liiankin perso) on tossa sen takia, et en sinällään oikein löydä mitä mielipiteen ilmaisua tollasesta asian esittämistavasta.
Kuten todettua, tein vain ylitulkinnan tosta heitosta.

Vois verrata tota naimisaihetta käsittelevää keskustelua siihen, kun jotkut mehustelis just tehneensä hemmetin hyvää maksalaatikkoa ja moni fiilistelis siinä mukana.
Sit joku tokasee, että “En ole ajatellut syödä maksalaatikkoa”, johon joku lisää: “En syö maksalaatikkoa. Enkä etenkään laita siihen puolukkahilloa”.

Kuten epäilinkin, en vaan taida tajuta tätä twiittailun ihmeellistä maailmaa. Heittoja, jotka ei oikeestaan kai ole tarkoitettukaan missään määrin keskusteleviksi kommenteiksi edellisiin. Tajunnanvirtaa ja reaktioita tai jotain.
Etenkin oma reaktioni täysin ylimitoitetun älytön.

Mutta ehkä tästä selitysyrityksestäni joku voi saada jonkun käsityksen siitä, miten tällainen letkautteleva “keskustelu” voi kaltaiselleni herkkäheikille näyttäytyä.

Kiva kuitenkin, että kertomalla, ettei ole ajatellut mennä naimisiin, eikä aio lisääntyä, saa myönteistä huomiota, eli tykkäyksiä, eli kannatusta ja hyväksyntää, ilman sen suurempia selittelyjä.
Inttenets. Ihme maailma.
Kiitos ja anteeksi.

2 Likes

haluaisiks vielä avata, että miks just mun kommentointi sai sun huomion, mutta manuelkalan jätit rauhaan näistä keloista? näkisin, että sama tyyli hänellä oli.

pohjimmiltaan itse siis ihmettelen, että miksi kohdistat nämä kelasi meikäläiseen eikä lyhyeksi eletyn trendi aloittajaan?

En ole pyöräillyt, ööö, pariin viikkoon. Käynyt autolla muutaman kerran töissä. Toki samalla on kulkenut muitakin toihin ja kouluun. Nyt selaan nettiautoa. Koronapandemia ja etätyö tekivät minusta laiskan.

1 Like

Ihan vaa koska toi yhdistelmä naimisiin menemättömyyttä ja lisääntymättömyyttä yhdistyi itselläni riittävän ylitulkinnalliseksi kokonaisuudeksi ja koska olen riittävän urpo, niin provosoiduin siitä riittävästi.
Voin tässäkin nyt toistaa, etten kyllä tossa manun letkauksessakaan näe mitään keskustelullisesti rakentavaa.

Mut kuten sanottua, jotain olennaista multa näemmä näistä kelojen heittelyn käytännöistä jää ymmärtämättä. Tai yritän vain liiaksi tulkita jotain täysin olemattomia rivienvälejä, tai provosoidun liian helposti.

Mene ja tiedä.

pitäs kai alkaa vetää D-vitamiinia tota.

3 Likes

kiitos.

tähän haluan palata vielä sen verran, että olen erittäin vakaumuksellisesti esittämääni mieltä ja siksi saatat saadan viban, että koen olevani oikeamielinen ja suoraselkäinen. pohjimmiltaanhan näin on. olen aivan täysin oikeassa ja teen aivan oikein kun teen niinkuin mielestäni on parasta. en mene naimisiin, enkä lisäänny. muistathan, että sekään ei ole pois naimisiinmenijöiltä taikka lapsen pitäjiltä.

ja kun nyt et varsinaisesti kysynyt naimisiinmeno- ja lisääntymisaiheeseen liittyvän dialogin kannalta olennaisinta kysymystä miksi niin kerron sulle lyhyesti sen tässä alla:

naimisiinmeno on mun mielestä aika hömppää touhua enkä halua siihen ruveta. tai no nimet paperiin osaston ymmärrän sen kautta, että esimerkiksi kaverini meni naimisiin jotta ne sai jonkun lakiasian skulaan niiden lapselle, kaksoiskansalaisia, kun ovat. en ihan ymmärrä mitä etuja voisin sillä naimisiinmenemisellä itselleni tai kumppanilleni saada. ehkä jos rikolliseen puuhailuun hänen kanssaan ryhtyisin niin sitten. tai näin oon viihteestä ymmärtänyt, että aviopuoliso ei todistushommiin joudu ellei halua. olen toki myös päättänyt että en mene naimisiin vaikka kumppanini haluaisi, että ehkä rikollispuuhailut kannattaa sittenkin tehdä salaa jos on tehdäkseen.

lisääntymättömyyteen vastaukseni on helppo: en halua joinkata yhtäkään tietoisuutta olemattomuudesta olevuuteen. en myöskään halua tuomita ketään kuolemaan.

2 Likes

Kai mä olen vaan vanha, mutta aihepiiri on vähän semmonen, että tekee mieli sanoa “never say never”. Joskus aikoinaan olin sitä mieltä, että naimisiinmeno on aika vanhakantaista, mutta sitten tyttöystävän kanssa jonkun 7 vuoden hengailun jälkeen yksi ilta heitettiin jotenkin läpällä parin viinilasillisen jälkeen, että jos mentäis salaa kenellekään kertomatta naimisiin. Kuten yllä kirjoitin, näin tehtiin. Ja kuten myös kirjoitin, nykyisessäkin suhteessa aikomus on mennä naimisiin jossain kohtaa ja vetää ns. pitkän kaavan mukaan homma, koska se on nykyään mielestän vanhakantaisuudessaan just hienoa.

Lapsistakin olen suurimman osan elämääni sanonut, että en sellaisia halua. Mulla oli myös kaikenlaisia ylevältä kuulostavia perusteluita asiaan. Mutta kun oikea ihminen kysyy haluanko lapsen hänen kanssaan oikeassa tilanteessa, niin tommosen sadasosasekunnin miettimisen jälkeen sitä vastaa hämmentävän varmasti, että kyllä. Ja kun lasten hankkiminen ei välttämättä ole ihan yksinkertainen asia, niin omalla kohdalla se oli todella hankala ja pitkällinen prosessi, joka jyskytti kohti tuntematonta. Ja en muista mikä olisi pelottanut etukäteen niin paljon ja niin monelta kantilta. Nyt mulla pyörii tossa jaloissa ihan just ensimmäisiä synttäreitään viettävä tytär, joka on maailman paras asia ikinä ja kaikki on hämmentävän luontevaa. -insert lisää iskä-lässytystä-

Noin. Jatkakakaa vääntöä, mä meen keittämään kahvia.

13 Likes