Yksivaihde metaverse (entinen Yksivaihde Twitter)

mul on tommonen 30 ml ruisku tubeless hommiin. siinä on aika tiukat toleranssit. Tänään vedin joku kymmenen rundia asetonia sillä puhdistaakseni instrumenttia. Tuli ihan semmonen fiilis että pitää varmaan lisää vähän prodea iltapalaan kun oli niin rankkaa hommaa. Välillä pelotti että lihakset revähtää.

Sit sidoin myöhemmin teräksisen fiksipolkupyörän männän pohjaan, nostin ruiskun ilmaan ja mäntä ei liikahtanukaan. On se kyllä aikamoinen. Ei oo varmaan ollu tehtaalla tarkotus mutta tämmösen sain.

En oo kemisti, vaan eikös asetoni saata turvottaa tai turmella jotain kumisia osia kuten sen männän tiivisteen?

4 Likes

En myöskään ole kemisti, mutta oma käsityskin on kyllä se, että tämä ruiskunputsaus taitaa olla Hupsista-topaasin kamaa.

2 Likes

no sit se alkaa varmaan jossain vaiheessa toimia

äh toiki oli jotenki ihan surkea kommentti kun en edes lukenut kunnolla enkä voi edes poistaa sitä enää koska minulta on viety oikeudet

1 Like

Suosittelen: apteekista 100 ml huuhteluruisku ja Motonetistiä 6 mm muoviletku ruiskun päähän. Järkevämpi tilavuus tubeless-hommiin, ja putsaukseen riittää vedellä huuhtelu.

3 Likes

Hienoa!

Mä odotan mitä työnantaja keksii näissä muutosneuvotteluissa; tuleeko lappua, lomautusta vai osa-aikaistamista. Taitaa olla neljännet neuvottelut kahteen vuoteen. Olisi siis aika kyllä etsia uutta työtä.

3 Likes

olen saanut oikeuden poistaa (nyt fobba jos luet tätä niin huomioi konteksti) jälleen, mutta pelotta että se menee heti kun poistan yhden kommentin jolloin jää jäljelle vaan toinen kommentti yksinään, mikä olisi vielä pahempi lopputulos. Siispä tuotan lisää sisältöä.

Rated Excellent

Because the chemical makeup of these plastics is so different from acetone, any reaction is negligible for mechanical properties.

Rated Good

These materials won’t dissolve when exposed to acetone, but there are better choices. You can expect at least a minor effect they contact acetone.

• Ulltem
  • Radell
  • Polyethylene

Rated Fair

This category indicates that acetone would have a moderate effect on the plastic. On our chemical resistance chart, we just list one: acetal. If it comes into regular contact with acetone, your part will have a limited life.

Not Recommended

If acetone comes into contact with the plastics below, you can expect a severe effect, especially at a high concentration and over a long time. The chemical makeup of these plastics is too similar to acetone to resist it. The acetone will damage the plastic’s surface, softening it, smearing it, or even dissolving the plastic.

• PVDF
  • Polycarbonate
  • Polysulfone
  • Cast Acrylic
  • PVC
  • CPVC

en sit tiiä, noi muut not recommendedissa ei sano mitään ja PVCtä noi tiivisteet (tai sylinteri) ei ainakaan oo, mitkä on salee se kriittisin elementti.

No onneksi se nyt on ollut aina paska ruisku teknisesti ottaen, paitsi tietty lihasharjoittelumielessä, että sitä nyt on ihan ookoo väärinkäyttää.

toinen artikkeli:

Prolonged exposure to acetone will damage rubber

Acetone is a very effective cleaning agent for rubber, but it can also be very damaging if used incorrectly. Prolonged exposure to acetone will damage rubber, causing it to crack, lose elasticity, or degrade over time. This is because acetone is a harsh chemical that can break down the rubber molecules, weakening the material and making it more susceptible to damage.

While acetone can be used to clean rubber, it should be done so with extreme caution. It is important to note that acetone should not be used on rubber for extended periods of time. The longer the rubber is exposed to acetone, the greater the risk of damage. Therefore, it is recommended to use acetone only for short periods of time and to rinse the rubber with water immediately after to remove any residual acetone.

no asetoni nyt kans onneks haihtuu äkkiä, mutta olishan tuon voinu ainakin huuhdella-yleensä teen niin toki.

Tästä tulee mieleen kuinka yritin kerran saada tussitahraa housuista kynsilakanpoistoaineella (asetoni). Suoritin toimenpidettä pyykkikoneen kannen päällä paremman tason puutteessa. Tämän seurauksena asetoni liuotti kannessa olevaa muovista kahvaa niin, että se sulautui yhteen housujen kanssa.

Lähti lopulta (ainakin melkein kokonaan) sillä millä oli tullutkin, eli housut pelastuivat (polyesteripitoisuudesta huolimatta!), vaikkakin pyykkikoneen kahvasta näkyy että siitä on sulanut osa pois.

4 Likes

Litku on vesiliukoista, eli ruutta kannattaa huuhdella ensi kerralla lämpimällä vedellä. Tai ostaa uus. 50 ml lääkeruiskun pää sopii sieluttomaan venttiiliin, eikä mäntää tarvitse edes käyttää kun painovoima hoitaa homman.

1 Like

Käsidesi on muuten tähän usein aika hyvä aine. T. pienten taiteilijanalkujen vanhempi

Näin oon tehnyt aina, ongelmia 0. Onkin muuten varmaan ainoa tubeles-homma, jossa ongelmia on ollut se 0.

2 Likes

En itse ainakaan ole niin jälkiviisas, että väittäisin aina luontaisesti tienneeni, että asetonia ei voi missään tapauksessa annostella ruiskulla. Todellinen typeryys on paljon ihmeellisempää. Olin joskus hankkinut kirppikseltä dvd-levyn, josta kotona tarkastaessa löytyikin liimatahra lukupuolelta. Kokeilin sitä ensin irrottaa vedellä, sitten tiskiaineella, seuraavaksi ruokaöljyllä, eikä mikään tehonnut. Tässä vaiheessa seuraava askel on normaalisti sprii, mutta nyt olin että “mun kanssa ei pelleillä” ja siirryin suoraan asetoniin :facepalm: En sitä ennen tiennyt, että dvd-levy voi muuttua muovailuvahaksi.

8 Likes

Menossa huomenna pitkästä aikaa kotimaahani. Niin miten mulla on mennyt ohi, että nykyään riittää lähtöselvitys se 30 min ennen lähtöä?

Ensin olin, että svidu tulit vähän niinku eteen, sitten toisen kerran svidu tulit vähä niinku myöhässä ja sit lopulta ja onneksi jes.

eli
käännyin oikealle (autolla) ja olin jo liikkeellä omilla vihreillä kun vastaantuleva sankari kääntyy samaan suuntaan omilla nuoli punaisillaan. Siitä 10 sekuntia niin moottoripyöräpoliisi tulee vastaan ja kurvaa pyöräväylän kautta edellä mainittuun risteykseen passiin ja reilun 5 minuutin päästä siniset valot välkky.

Tein tämän saman virheen teiniä Nirvanan levylle, mutta pyyhin vain lukupinnan pilalle. Sitten hain kellokoneiston ja levystä tuli oiva seinäkello, jonka annoin synttärilahjaksi Nirvanaa fanittavalle kaverille :v:t2:

1 Like

Ite joskus lukiossa säädin jotain kynsilakanpoistoaineella, oisinko friboista tusseja putsaillu tms., ja onnistuin kaatamaan pullon pöydälle. Lopputuloksena ihan hirvee läikkä pöydän lakassa ja viilupinnassa ja sulanu laskin. Laskin toimi vielä aivan hyvin, mutta saumat oli sulanu yhteen, joten kirjotuksiin valmistautuessa piti paristo vaihtaa puukon kanssa.

3 Likes

kiinnitettiin huomiota samaan asiaan tossa, no complaints :person_shrugging:

Juu, oli yllättävän kätevä. Pääsin heti päälle ja ekana ulos. Toivottavasti samalla tavalla huomenna.

1 Like

Piti käydä kokeilemassa toi Rannikkoreitin Bengtskär-kyyti, mutta peruuntu merenkäynnin takia… Nyt olis neljä päivää aikaa ajella pyörällä Etelä-Suomessa.

2 Likes

noniin taas on adminoitu voi veljet

6 Likes