XB3 Cпорт - rautaa Ukrainasta


Tulipa haettua Turusta tällainen ukrainalainen projekti syksyn iloksi.
Tarkoitus olisi tehdä jonkinlaista retkipyörää tai ehkä jopa köyhän miehen cyclocrossari kevyeen käyttöön, saapa nähdä mitä tästä tulee. Runkonumero, joka on varsin epäselvä, saattaisi viitata vuoteen 78, ainakin mitä kaksi viimeistä numeroa sanovat.
Yllätyin tuon rungon painosta, sillä se ei olekaan ihan valurautaa, painoltaan siis ainakaan. Olisiko tuo haarukan kanssa jotain kolme ja puoli kiloa, tai sinne päin.
Rungon laadusta en muuten tiedä, haarukka ainakin joustaa ihan hyvin, mutta ei tuo ainakaan käsiin ole vielä hajonnut.

Rungosta sen verran vielä, että mitoiltaan ja standardeiltaan se on vähän kimurantti, muttei mahdoton: satulaputki 24,2mm, keskiö britti (onneksi!) ja haarukka+ohjainlaakeri jotain omaa. Nuo kaikki saa varmaan silti ratkaistua jollain keinolla.

Kyläsaaresta kävin hakemassa muutaman osan alkuun ja kiillottelin illalla huvikseni, nyt näyttää ihan hyvältä, siihen nähden ainakin että neljä euroa noista yhteensä pulitin :slight_smile: eli Normandyn etunapa, samanlaista taakse metsästämään varmaan ensi viikolla ja sitten joku mikälie keskiö. Ihan asiallisia silti molemmat, etenkin etunapa kun kiillotti kunnolla ja vaihtoi vaseliinit.

Jatkoa seuraa, seuraavaksi varmaan kiekkojen kasailua…

1 Like

ON hieno! Lisäpinnat MFB ja Rhytmic-8(?) masiinoista.

Ajatelkaa, Turusta tuli jotain hyvää

Jos meinaat vaihdepyörää kasata, multa vois löytyä vipua ja ehkä vaihtajaakin tohon. Yks uus poljinkin tais olla.

Toivottavasti tulee hieno, aihio on ainakin hyvä.
Kuviaomasta старт шоссеsta.

Voidaan kohta pitää kokoontumisajot:
http://img231.imageshack.us/img231/9042/sportti1xw0.jpg

Oli mun ihan ensimmäinen maantievärkki. Mulla pitäis olla kaikki vaihdekilkkeetkin tallessa vielä, tosin siinä oli länsitavaraa jo vaihtajissa.

tpertt - 21:25, 19.9.2010 » Toivottavasti tulee hieno, aihio on ainakin hyvä. [Kuvia](http://www.veganfitness.net/viewtopic.php?f=18&t=10000&start=390)omasta старт шоссеsta.
Oho, toihan on tosi hieno. Hienoon pyritään, harmi ettei oma aihio ole noin hyvässä kunnossa. Voisi kai tuota vähän paikkamaalailla, tuo on sen verran sympaattinen runko että sitä jaksaa kyllä laittaa parempaan kuntoon vaikkei siitä mitään maailman parasta kilpuria saisikaan.

Sain mukana antikilta Simplexin takavaihtajan ja vivun, vaihtaja tosin oli droppiin kiinnitettävää mallia, vaikka rungossa onkin korvake. Pitänee etsiä siihen joku toinen vaihtaja tilalle.
Vaikuttaa, että noita alkuperäisiä osia saattaisi täältä löytääkin, alun perin oli tarkoitus tehdä vain lähinnä aikakaudelleen uskollinen pyörä. Jos siis löytyy orkkisosia niin saa tarjoilla!

Ohjainlaakerin osia pitää varmaan lähteä metsästämään, alkuperäiset kupit on ylös ja alas, tosin ne ovat identtiset molemmissa päissä, toisin kuin yleensä tai toisin kuin olen tottunut näkemään… Pitää selvittää. Haarukassa on tiheämpi kierre kuin ISO-mitoitetuissa, olisikohan 26tpi? Siihen ainakin löytyisi mm. lukkomutteri ja muutkin osat varmaan uutenakin. Keskiö saattaisi kaivata rotsausta, joskin saattaisi olla että nuo kupit avaisivat kierrettä hieman, ovat kuitenkin varsin järeät.

Aikakausiuskollisuudesta vielä, että hauska sattuma kun tuo etunapa on vuodelta 79.

Kaverilla on saman merkkinen runko, mut keskiö on vaan kiilakampi-mallinen ja jumissa. Tiedustelisin vähän, et mihin päin kannattais alkaa vääntelee auki tota keskiötä. Sulla on siis ihan normaali britti-keskiö? Tosiaan on suht kevyehköä putkea toi runko.

Normaali brittikeskiö on tosiaan, joo. Vasenta puolta kannattaa nakutella vastapäivään, ja oikeaa puolta myötäpäivään, niin pitäisi aueta oikeaan suuntaan.

bber - 14:40, 20.9.2010 » ON hieno! Lisäpinnat MFB ja Rhytmic-8(?) masiinoista.
Hehe, tarkat silmät! MFB nakuttaa hyvin ja Rhythmicissä on leluksi aika lämmin soundi.


Mutta asiaan. Keskiömuhvi pitäis rotsata, en oikein viitsi ruveta etsimään keskiötä lyhyemmillä kupeilla, kun tuo kierre on osittain varsin karseassa kunnossa kuitenkin.
Paljonkohan tuo maksaa pyöräliikkeessä? Joskin, jos jollain on kilpailukykyinen tarjous omien rotsauskamojen lainaamisesta tms niin sekin passaa…

Ohjainlaakeri sen sijaan on ihan hyvässä kunnossa, joskin jännän mallinen. Tuossa ylempi kuppi:

Sitten vielä pari yksityiskohtaa:

Onpa tähän jopa juotettu jarruvaijerille pidikkeet, jee!

Mahtava kuva pystyputkessa, melkeinpä tämän takia ostin koko rungon.

Tuli muute mieleen jos alkuperäsii palikoit metsästät, että kierrätyskeskukses oli xb3 merkkiset jarrulänget. Samanmoiset ku tperttillä. Oli vaa vähä huonokuntoset. Pystyputken teipit on kyl hienot.

^ Kyläsaaressako? Hyvä vinkki, käynpäs joku päivä nappaamassa. Tuo vaatii nimittäin varsin isolla reachilla olevat jarrut, varmaan lokareiden takia. Outo runko siinä mielessä, että takana 32mm on aika ahtaalla, mutta eteen menis varmaan 50mm.

konkeli - 2010-09-19 23:25:17 » Voidaan kohta pitää kokoontumisajot: http://img231.imageshack.us/img231/9042/sportti1xw0.jpg Oli mun ihan ensimmäinen maantievärkki. Mulla pitäis olla kaikki vaihdekilkkeetkin tallessa vielä, tosin siinä oli länsitavaraa jo vaihtajissa.
^Hieno!

Toi on kyllä hieno tuo Konkelin pyörä. Taitaa olla vähän kireämpi geometria?

Tää mun projekti taitaa pikku hiljaa nytkähdellä eteenpäin kiekkojen muodossa.
Löytyi tuossa pari viikkoa sitten multa yli vuosi sitten varastettu Kulkuri, josta saa ihan pätevät kiekot, tai no ainakin vanteet.
Purin takakiekon ja otin vanteen ja vähän putsailin, vielä voisi nuo hapettumat koettaa putsata pois.

http://farm5.static.flickr.com/4125/5181775813_a667c22632.jpg
Ennen



Jälkeen

Vanne painaa n. 600g eli ei nyt kovin kevyt mutta ei hirveän painavakaan, ajattelin tehä tästä sinkulan jolloin pakkakaan ei tulisi painoa nostamaan. Ei tässä nyt mihinkään höyhenenkeveyteen pyritä, mutta budjetissa pysymisen ja kohtuullisen painon kompromissiin sen sijaan joo.

Onhan tuossa tuollaiseksi “harjoituskilpapyöräksi” varsin tiukat kulmat. Hauska vekotin se on. Painaa kuin aatun synnit.

Älä tosiaan heivaa vanhoja osia minnekään, tulee jossain vaiheessa kuitenkin tarve. Noiden metskaaminen on kertaluokkaa vaikeampi temppu. T.nimim. “ostetaan passeli satulatolppa”

Ei mulla oo tuosta kun runko, haarukka ja ohjainlaakerin hiluja, lisäksi sain vanhan Simplexin takavaihtajan, tosin se ei varmastikaan ole alkuperäinen kun ei tuohon korvakkeeseen asetu, vaan tarkoitettu dropoutiin kiinnitettäväksi.

Satulatolppaa itekin etsin, saapa nähä löytyykö. Myös ohjainlaakerin loput palat tarviis olla 26tpi-kierteellä, ja nuo saattaa olla vähän kiven alla.

Tuo runko ei itsessään nyt ihan kauheesti paina, ei se nyt kevyt oo muttei ihan patarautaa. Verrokkina mun Rossin, joka on varmaan jotain Falckia tai sit jotain noname-cromoa, joka painaa joku 2400g, siis pelkkä runko. Tuo XB3 on sitä vähän painavampi.

Sori, puhuin omastani :smiley: Jotain kauheeta viemärinputkeahan se on, mutta varsin kiva värkki ajaa.

Laakerin kanssa kannattaa vakavasti harkita keulan vaihtamista johonkin normaalikokoiseen ja samalla vaihtaa laakerin. Itsellä se on varsin hyvässä hapessa, mutta vaihto tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin.

Noi on varsin erikoisia fillareita kyllä, ja mä näen niitä oikein mieluusti ajossa. Stadissa on varmuudella ainakin yks xb3-ratarunkokin, ehkä velon kätköistä löytyy enemmänkin.

Joo, tuo mun on kai vähän enemmän retkirunko, matala suhteessa pituuteen tai pitkä suhteessa korkeuteen, kummin päin vain. Ja joo, kyllähän noita silloin tällöin näkee, ja just nuo Neuvostoliittoon viittaavat yksityiskohdat kiehtoo ja siks tätä on kiva rakennella. Jotain kromikeulaa vois tuohon etsiä, tuo nykyinen haarukka on suht kevyt vain ettei viittis mitään Kyläsaaren kahen kilon keulaa laittaa. Tosin se on varsin joustava, eli teräs on varmaan jotain just viemäriputken tai ratakiskon tasoa.

Mulla on (tällä hetkellä Oulussa) myös yks XB3-proggis. Jussilta poistettu, tulee ajoon Hellsinkiin joskus sitten kun saan maalit pois ja maalautukset hoidettua ja osat jne. Joskus.

kysästäänpä nyt täältäkin, eli ei olis sattumalta jollain jääny tollasen XB3 ohjainlaakerin kiristysmutterihattusydeemiä joutilaana laatikkoon pyörimään?