Vintage- ja antiikkifillarit (K-25)

ylläpito-edit: Tässä oli ennen vanhojen pyörien mynti-ilmoitus, mutta keskustelu käätyi yleisemmälle tasolle käsittelemään wanhoja pyöriä, joten ketju muokattiin siihen sopivaksi.

Komppaan sivusta, että jos tuo Monark olisi ollut miesten kokoa (=61+) , olisin yötä
myöten lähtenyt ajamaan Lohjalta saakka hakemaan tuota. - JA maksanut tuosta tuon
satasen mukisematta. Noilla muhveilla varustetut rungot olivat noita muinaisia huippumalleja.
(Muhvit ovat Nervexin tekemiä, se “Dubois” on myös Nervexin eräs malli, ei itsenäinen valmistaja)

Koska kuvissa näkyy Campagnolon etulaakeri ja haarukoissa ko. nimi samoin, niin tuo on
vieläpä se kalliimpi 90320 malli. Se kaikkein kallein Monark siis.

Kysymys kuuluu: Onko myyjä tietoinen siitä, mitä klassikkoa oikeastaan on myymässä ? :slight_smile:

Tuure

-.-

Olen repinyt web devil nimisellä sivustojen rippaajalla itselleni www.cykelhobby.com nimiset
sivustot kokonaisuudessaan. (nyt ne ovat valitettavasti alhaalla) Mutta tuossa on teksti aiheesta:

cykelhobby.com:

Monark Racer från c:a 1973
Monarks toppmodell från introduktionen i början av 60-talet och fram till slutet av 70-talet var byggd med samma ram som motsvarande Crescentmodell. Men vissa olikheter fanns, åtminstone till en början, när det gällde framgaffel och utrustningsdetaljer. Cykeln på bilden ovan från c:a 1973 är dock identisk med Crescents modell 92320 sånär som på färg och dekaler. Se specifikation nedan.

Bilden ovan visar halva Monarks racerprogram 1962, dvs ett år efter introduktionen av modellen med Nervexmuffar och Reynoldsrör. Tyvärr fanns ingen specifikation över utrustning, men 320 har tydligen Mafac bromsar till skillnad från de övriga med Weinmann och vevpartiet är Stronglight liksom på de enklare modellerna. Även Campagnolo förekom liksom hos Crescents 320 - Campagnolo Record bakväxel från 1963 och Nuovo Record från 67-68.

Monark 319 “Continentalmodell” debuterade i katalogen 1961. Sparsamt med uppgifter förutom att växlarna är Campagnolo och priset 487:- + oms.
Det här är en tidig 320 med Campagnolo Record växlar och även Campagnolo sadelstolpe som dock inte var standard förrän senare. De röda accententerna på muffarna fanns på de tidigaste som ses på katalogbilden ovan. Silca-pumpens motering på sadelröret skiljer också. Reynoldsdekalen är märkligt nog av den typ som anbringades på gaffelbaljorna, Det förekommer på flera av de tidigare 531-cyklarna. Kanske hade man tillfällig brist på ramdekaler?

Detalbilder av modell 320 från 70-talet. Styrmonterade flaskhållare övergav man i tävlingssammanhang vid mitten av 60-talet. Men motionärer har monterat sådana ända in i våra dagar. Därför sitter en flaskhållare av märke REG monterad på den här 320. Ett annat tidstypiskt tillbehör är en Zeus däckshållare bak på sadeln. Denna är en Idèale 90, original och stenhård. Tyvärr var ramstorleken inte anpassad för min längd så cykeln har nu fått en ny ägare.

Specifikation Monark racer (=Crescent 92320) i början av 70-talet
Ram: Reynolds 531 med Nervex muffar och Vagner gaffelkrona
Vevparti, pedaler, växlar och nav: Campagnolo NR
Sadel: Idèal 45 eller 90
Sadelstolpe: Campagnolo Record
Styrlager: Campagnolo
Styrstam: 3TTT
Fälgar: Nisi
Bromsar: Mafac Racer
Pump: Silca Impero

-.-

Myyjä on tietoinen !
Kiitokset tekstiliitteestä.

Toisen topiikin aiheeksi sopisi: Onko Suomessa muillakin kuin italialaisilla klassikkorungoilla arvostusta ? (Ja miksi ei !) Ongelmaksi taitaa muodostua sopivan foorumin etsiminen tälle keskustelulle.

On kyllä arvostusta. Koska olen itse aika painava, arvostan vieläpä sellaista
hybridi rakennetta, jossa pääkolmio on jotain kovaa terästä, ja ne haarukat
sitten paremmin joustavaa ja siten myös kestävämpää high tensile terästä.

Crescent teki tuollaisia muinoin, ja jopa ymmärsi kasvattaa suurimpiin kokoihin
sitä putken seinämää vastaavasti sen 1/10 milliä ylöspäin.
Eli: 0.9-0.6-0.9 muutettiin niissä isoissa koissa 1.0-0.7-1.0 ohennussarjaksi.
Tämmöistä asiaa yli 100 kiloinen kuski ymmärtää kyllä arvostaa. Nämä pyyhkivät
notkuvilla italiaanoilla lattiaa… :slight_smile:

Kirjoitin fillarifoorumille jorisevan ja polveilevan jutun 35x1 millisen keskiön
hankinnasta. Koska tässä nyt myydään kuitenkin juuri tuollaista klassikkoa
ja TOIVOTTAVASTI tuo tulee ankaraan ja oikeaan käyttöön, niin linkki tuohon
keskiön hankinta tarinaan lienee perusteltu:

Noita siis saa uudistettua ja korjattua aivan hyvin, kun viitsii vähän nähdä vaivaa.
Onnea sitten sille uudelle omistajalle. Tämä myynnissä oleva Monark on siis nyt
kokonaan Reynoldsin 531 putkesta ihan haarukoitaan myöten. Asia on ok, koska
koon puolesta tuo menee vielä normaali kokoiselle kuskille.

Tuure

-.-

Se, ettei tuosta ole tullut jo tarjousta, johtuu siitä, etteivät tätä foorumia ilmeisesti
lue keski-ikäiset miehet, joiden nuoruuteen kuuluivat nuo 70-luvun kaunottaret ja
niiden perään kuolaaminen. Tuon aikuisella palkkarakenteellahan nuo olivat aivan
ostamaton paikka. Ja nyt noita saa satasella… :slight_smile:

Tuosta etulaakerista: Se on käsittääkseni ihan normaali 26,8 / 30,2 ns. tuumainen
kierteellinen laakeri. Noita saa kyllä.

Tuure, mitä palstaa me keski-ikäiset luemme ? Monark on ollut myynnissä myös Fillarin Torilla muutaman vuorokauden. Onko Suomessa muitakin fillariaiheisia nettipalstoja ?

Olen himoinnut juuri tätä Monarkkia keski-ikäisen miehen harittavalla katseella siitä lähtien kun se tuli myyntiin mutta projekteja alkaa olemaan niin paljon että on pakko vähän himmailla tai sitten ei. Saitte vakuutettua. Panin yyveetä.

M

jussip - 12:55, 29.3.2009 » Toisen topiikin aiheeksi sopisi: Onko Suomessa muillakin kuin italialaisilla klassikkorungoilla arvostusta ? (Ja miksi ei !) Ongelmaksi taitaa muodostua sopivan foorumin etsiminen tälle keskustelulle.
On arvostusta on, tässä yksivaihderakentelussa vaan Suomessa on taidettu siirtyä enemmän uudesta tekemiseen kuin vanhojen maantierunkojen ympärille kasailuun. Valitettavasti vielä Tuuren kanssa lienemme samaa kokoa niin jos ja kun tällaisia helmiä putkahtaa tuossa 60-61cm c-c kokoluokassa niin kilpailu tulee olemaan raivoisaa! :)

Sama täällä, jos olisi ollut pari senttiä isompi niin olisi tuon(kin) joutunut ostamaan…

Jussip, älä vaikuta ärtyneeltä turhan päiten… tuntui vain liki mahdottomalta,
että yksi 70 luvun himotuimmista pyöristä on myymättömässä tilassa. Vaikka
vain pelkkänä runkona. Oman järkeilyni mukaan tuosta pitäisi syntyä melkein
käsirysy. Ja itseäni suojellakseni en kovin luuhaa noilla myytävänä palstoilla…

Tein virheellisen johtopäätöksen, että foorumilla ei ole nyt vieraillut vähään
aikaan kukaan sellainen, kuka tuosta Monarkista yhtään mitään tietäisi.
Oletan, että -90 luvulla syntyneet mieltänevät Monarkit lähinnä “mummiksiksi”.

Sillä Monarkilla on nyt ilmeisesti uusi onnellinen omistaja. Hyvä niin. Sen runko
oli tosiaan ikäisekseen hyväkuntoisen näköinen.

“Raivoisa kilpailu”… ach kun kuulostaa pahalta ja kalliilta… eikös joku työnjako
tyyliin: osta Sinä tuo iso Peugeotti, niin minä haalin varastoon tuo ison Crescentin
olisi se edullisempi käyttäytymismalli ? Semmoinen “punakoiden, tanakoiden ja
hanakoiden” isojen miesten ostoskartelli toiminta ? 10ˆ6 x :sunglasses:

Näitä kannattaa kuitenkin tilojen salliessa muutama hamstrata. Ajelin syksyllä
paikallisen taajaman lävitse, ja katselin autotarvikeliikkeen ikkunaa. Talon
päädyssä oli leikattu ajotien luiska läpi jalkakäytävän ja pudotusta on yli puolisen
metriä, eikä mitään kaidetta eikä varotusta. (!!) Kerkesin nipin napin väistää sen pahimman
kohdan ja tipautin pyörää ehkä vain 30 sentin verran, mutta niin että kuitenkin ryskähti…
Kyllä siinä oli pala kurkussa, kun konttusillaan heti siinä keskellä tietä tarkistelin,
että kävikö kullanmurulle pahasti… (ei onneksi käynyt kuinkaan.)
Se on se yksi sekunti, ja pyörä on tuhoutunut, kun pahasti sattuu. = Noita hienoja
runkoja ei siis voi olla koskaan liikaa varastossa. mot.
Tämä meille muhviteräsrunko holisteille lohdutuksen sanaksi sallittakoon: Asia on nyt
todistettu. Näitä voi, saa ja oikeastaan pitääkin ostella varastoon.

Tuure

-.-

tle88 - 23:41, 29.3.2009 »

“Raivoisa kilpailu”… ach kun kuulostaa pahalta ja kalliilta… eikös joku työnjako
tyyliin: osta Sinä tuo iso Peugeotti, niin minä haalin varastoon tuo ison Crescentin
Tuure

Crescentit taitavat olla sun juttu. [Tässä](http://www.flickr.com/photos/9219193@N03/2744271534/) sulle muutama kuva mulla työn alla olevasta Helracer 200:sta. Se on muuten hyvässä kunnossa, mutta etuhaarukka on saanut pari iskua ja tuo jälkiasennustakavaihtaja ei ole parhaassa hapessa enää.

Tuure, tähän ikään kun pääsee, niin ei oikein jaksa enää ärtyä mistään. Olen vaan sitä mieltä , että Suomessa ei ole foorumia, josta voisi päätellä täällä Suomessa olevan vanhojen maantiepyörien harrastajia (enempää kuin kourallinen). Huutonetissä on jo vuosia mennyt hyvää tavaraa todella halvalla. Eikö tämä todista harrastuksen pienuudesta jotain. Eipä tästä halvasta Monarkistakaan mitään suurta kisaa muodostune.

Taidan laittaa mun viimeviikkoisen Colnago-Master-löydön Huutonettiin ja mitata kiinnostus ? Tietenkin, jos alan vähät harrastajat sopivat keskenään (kuten yllä ehdotetaan), että ensimmäinen saa pitää (tutut eivät toistensa kanssa kilpaile), niin eipä tämäkään mittaustapa kerro kiinnostuksesta mitään.

Olenko enemmän realisti kuin ärtynyt ?

Mä olen paljon katsellut noita sulla myytävänä olevia kulkineita, mutta ovat pääsääntöisesti olleet hieman liian suuria. Olen tehnyt sellaisen rajauksen, että talliin mahtuu vain sellaisia, joilla pystyn ajamaan. Tilaa ei ole liikaa, tai edes riittävästi.

Sulla taitaa olla aika hyvät kontaktit vanhojen pyörien suhteen? Mulla on etsinnässä yksi hankala pieni asia ja yksi vähemmän hankala suurempi asia. Se hankala (mahdoton?) on tuohon Crescentiin Lam Super-Dural- kahvat, nuo kiinni olevat Weinmannit ovat kyllä vanhat mutta olisi mukavampaa, jos kahvat olisivat saman valmistajan käsistä kuin länget. Vähemmän hankala olisi vaakaputkeltaan noin 50-senttinen maantiekulkine pienelle kuskille. Sellaisiakaan ei ihan hirveästi tässä maassa liiku. Jos tällaisia tulee vastaan, arvostan vinkkejä suuresti.

Jarkko, samanlainen rajaus mullakin on tallissa. Mutta tänne asunnon puolelle voi kyllä laittaa koristeeksi muunkin kokoisia runkoja/pyöriä !

Ei mulla mitään kontakteja liiemmin ole, aktiivisuutta vain. Uusin Colnago löytyi niinkin yksinkertaisella keinolla kuin ostoilmoitus. 50-senttisiä maantiepyöriä on kyllä ollut useampia Huutonetissä tänä talvena. Onko Cressun länkien vaihtaminen ihan mahdoton ajatus, varsinkin jos saman sarjan kahvoja ei löydy.

tle88 - 6:44, 30.3.2009 » "Raivoisa kilpailu"... ach kun kuulostaa pahalta ja kalliilta... eikös joku työnjako tyyliin: osta Sinä tuo iso Peugeotti, niin minä haalin varastoon tuo ison Crescentin olisi se edullisempi käyttäytymismalli ? Semmoinen "punakoiden, tanakoiden ja hanakoiden" isojen miesten ostoskartelli toiminta ? 10ˆ6 x 8-)
Joo, sopii oikein hyvin ;) ... tosin tällä haavaa onkin ostokset jäissä, kunhan kesäpyörän saisi ajoon niin sitten voisikin alkaa unelmoimaan oikean kokoisesta tandem-rungosta kun nykyinen on auttamattoman pieni. Ai niin, jos siis jotakuta kiinnostaa niin saattaisi olla tuo nykyinen jossain vaiheessa myytävänäkin (paitsi sehän on moderni ja alumiinia ja kaikkea sellaista ei niin hienoa)!

Vinkkejäkin otetaan vastaan mistä metsästää vaikkapa uusi retkipyörähenkinen tandem-runko. Koon pitäisi olla jotakuinkin edessä 58-62cm c-c ja takana jotain 50-54cm c-c.

Olen jo pari vuotta etsiskellyt tandemia juurikin randommin ilmoittamilla mitoilla. Eipä ole vastaan tullut. Kaikki ovat olleet kuskin puolelta pienempiä.
Uuden saa tietenkin tilaamalla jostakin mittatilauspajalta.

Jussi, onkos eka kandidaatti jo tehnyt päätöksensä?

M

jussip - 7:21, 30.3.2009 » Onkohan tällä kirjoittelulla enää yleistä kiinnostusta ? Mun s-postiosoite on kuvasivulla.
Jatkakaa täällä vaan.
jussip - 7:16, 30.3.2009 » Olen jo pari vuotta etsiskellyt tandemia juurikin randommin ilmoittamilla mitoilla. Eipä ole vastaan tullut. Kaikki ovat olleet kuskin puolelta pienempiä. Uuden saa tietenkin tilaamalla jostakin mittatilauspajalta.
Joo ja jos pankkitilin saldo ei rajoittaisi harrastusta niin [Santanahan](http://www.santana-tandem.com/fi/modelle/index.htm) se lähtis samantien tilaukseen.

marlon, odotellaan puoleen päivään.

randomm, meillä on selvästikin samoja ongelmia !

Liian pitkiä ja toisaalta aivan liian vähän pelimerkkejä.