Vinkkejä fixin rattaisiin ja napoihin

Minulla on ratarunko (Fausto Coppi City Track muistaakseni) ja Velocity Deep-V vanteet. Drop-outit ovat asiakirjojen mukaan 100/126, joiden lukujen arvelen viittaavan eteen sopivan ja taakse sopivan navan leveyteen. Kuten huomaatte en tajua näistä asioista paljonkaan, vaikka pikaisesti yritin tutustua Sheldon Brownin sivuihin. Tämä ei ole suuri ongelma, koska pyörän kokoilu tulee olemaan poikani uusi harrastus. Minä kuitenkin joudun sen rahoittamaan ja ymmärsin, että olisi viisasta hankkia yhteensopivat eturattaat ja kammet ja varsinkin takanapa, jotta ketjulinja olisi hyvä.

Kiitollisena vastaanotan suosituksia yhteensopivista osista. Mainittakoon vielä, että vanteissa on 32 reikää ja pinnatkin pitäisi hankkia.

126mm takahaarukassa on vanha maantiepyörän standardi, 120mm on ratahaarukan leveys. Onko runko terästä? Jos on niin tuo ei estä ratanavan (eli 120mm leveän) käyttöä takana, teräs joustaa sen verran.

Takanavaksi kelpaa tosiaan mikä tahansa 120mm leveä normaali rata/fiksinapa, eteen vastaavasti standardi 100mm maantie/rata/fiksi-etunapa. Usein kannattaa tietenkin ostaa navat parina jos kerran sinulla on kehät jo olemassa. Esim. Miche Primato-navat on suosittuja hyvän hinta/laatusuhteensa ansiosta.

Pinnoja löytyy kaikista asiallisista pyöräkaupoista mutta ellet aio itse kasata kiekkoja, suosittelisin kantamaan kehät ja mieleiset navat johonkin liikkeeseen josta ostat pinnat samalla kun kasautata kiekot siellä, pinnojen pituuksien laskeminen sisältyy tietenkin palveluun. Jos taas aiot itse kasata kiekot niin sitten varmaan osaat myös käyttää jotain netistä löytyvää pinnalaskuria jne.

Hakutoiminnolla täältä foorumilta löytyy kyllä jo ennestään infoa aiheeseen liittyen.

EDIT.
kiekkojen kasaus-threadi kannattaa myös kaivaa esiin.

… kaljapalkkaa vastaan voin opastaa Viikissä miten kasaus ja rihtaus tapahtuu …

(joo, mulla ei ole elämää)

randomm - 7:54, 7.4.2009 » ... kaljapalkkaa vastaan voin opastaa Viikissä miten kasaus ja rihtaus tapahtuu ... (joo, mulla ei ole elämää)
Kuinka paljon haluat kaljaa? Mä voisin tulla kans seuraamaan.

Kampi-/keskiöyhdistelmällä taitaa parhaiten saada ketjulinjaa säädettyä, kun ratanavat antaa kaikki aikalailla samaa etäisyyttä rattaalle rungon keskilinjasta.

Lisääppäs ko projekti tuonne projektiosioon kuvineen!

uao - 8:03, 7.4.2009 »
randomm - 7:54, 7.4.2009 » ... kaljapalkkaa vastaan voin opastaa Viikissä miten kasaus ja rihtaus tapahtuu ... (joo, mulla ei ole elämää)
*näkee mielessään kaksi ilmassa leijuvaa Olvi-merkkistä puolen litran tölkkiä*

Joo, ei se mitään rakettitiedettä ole. En ala mitään polkupyöräpajaa pitämään, mutta jos tosiaan jotakuta kiinnostaa nähdä miten kasaus / rihtaus tapahtuu niin varmaankin esim loppuviikosta olen kasaamassa yhtä kiekkoa itselleni.

^ Randommin kiekonkasaus-workshop! Sisäänpääsy bisseä vastaan :wink:

Aika kattava lista kaytossa olevista yhdistelmista:

Transmission database

Omaan runkoon on tulossa Michen hubit, Michen kammet ja Michen keskio (italian).

randomm - 8:43, 7.4.2009 »
uao - 8:03, 7.4.2009 »
*näkee mielessään kaksi ilmassa leijuvaa Olvi-merkkistä puolen litran tölkkiä* Joo, ei se mitään rakettitiedettä ole. En ala mitään polkupyöräpajaa pitämään, mutta jos tosiaan jotakuta kiinnostaa nähdä miten kasaus / rihtaus tapahtuu niin varmaankin esim loppuviikosta olen kasaamassa yhtä kiekkoa itselleni.
Meneekö ens viikko liian myöhäiseksi? Frendi lähtis mukaan ihmettelemään, mut on to-ma matkalla. 2 henkilöä x 2 Olvia = http://www.picamatic.com/show/2009/04/07/08/01/3169249_104x87.jpg http://www.picamatic.com/show/2009/04/07/08/01/3169249_104x87.jpg http://www.picamatic.com/show/2009/04/07/08/01/3169249_104x87.jpg http://www.picamatic.com/show/2009/04/07/08/01/3169249_104x87.jpg !
jussi - 8:43, 7.4.2009 » ^ Randommin kiekonkasaus-workshop! Sisäänpääsy bisseä vastaan ;)
Ehtisit tekemään vielä flyeritkin. Saisit lisää Olvia!

Hahaa…!

No eiköhän se pujottelusessio voida hoitaa ens viikollakin. YVtä kehiin vaan hyvissä ajoin.

randomm - 18:16, 7.4.2009 » ... kaljapalkkaa vastaan voin opastaa Viikissä miten kasaus ja rihtaus tapahtuu ... (joo, mulla ei ole elämää)
Aargh joudun lähtemään maaseudulle pääsiäiseksi. Mielelläni tulisin joskus katsomaan, miten homma tapahtuu, jos se vielä myöhemminkin keväällä tapahtuu. Kenties tiedotat siitä täällä. Samalla voit kertoa kuinka paljon ja mitä kaljaa pitää tuoda.

Jussin suosituksen mukaan hankin michen navat tai siis tilasin Saksasta.

Kuten sanottua niin pistä YVtä jos sessiot kiinnostaa, esim ensi viikolla.

en jaksa perustaa tälle uutta topikkia ja tartten vinkkejä fixin napaan joten ainakin periaatteessa olen oikeassa ketjussa…

eli siis tänään keulimista treenatessa huomasin yhtäkkiä outoa ääntä takakiekosta, irrotin sen ja huomasin että yks mutteri oli haljennut. eli siis siitä heti haarukan vierestä sisäpuolelta

kuva: ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

kysymys kuuluu voinko laittaa ton tilalle minkä vaan samanpaksuisen ja samankokosella kierteellä olevan mutterin vai tuleeko jotain ongelmia. tossa on toinen puoli sellanen “epätasainen” ilmeisesti että pysyis paremmin paikallaan sitä toista mutteria vasten. napa on siis bianchi pistan vakio.

Tohon löytynee ihan virallisia varaosia mistä tahansa pyörähuollosta. Mutta periaatteessa mutterikin kyllä käy (vähintäänkin sen aikaa, että saat uuden osan).

Afa on nyt kolmas tietämäni pista-kuski jolta tuo samainen palikka on haljennut. Vai peräti neljäs.