Viikkokysely 1: Kypärä

Mielummin näytän vähän dorkalta (->isopääefekti) fillarin selässä potta päässä kun sairaalavuoteessa kun joku kysyy että “noh, miksi et vaan käyttänyt kypärää?”.

Ostin käytetyn maantieruoskan pari vuotta sitten. Kolmisen päivää hankinnan jälkeen kävin ostamassa uuden pyöräilykypärän - ei sitä vanhaa (penskana käytössä ollutta sinistä styroksipottaa) ois voinu käyttääkään.

Pari kertaa oon sen jälkeen ilman kypärää ajanu, ja helevetti että se pelottaa. On yleisesti ottaen vitun alaston olo ja vielä lisäks on ihan paniikissa kaikissa mutkissa ja autojen seassa. Ghh. Ei pystyis.

Oon kovasti yrittänyt saada vaimokettakin käyttämään kypärää, toistaiseksi suht. huonolla onnella. Kavereista yhden (joka fiksin myös laittoi) sain käännytettyä aika pikaisesti, mikä on hyvä.

Kypärä päässä näytän ihan dorkalta. Tykkään katumuodista ja miesten muodista noin yleensäkin, ja jotenki tuntuu ihan idiootilta vetää villakangastakin ja hyvien kenkien kanssa päähän joku vitun vempele, mutta toisaalta sitte taas se halpa henkivakuutus tuntuu ihan hyvältä. Puku päällä kypärä päässä pyöräily oli myös varsin vänkää. Ehkä mä vaan luotan siihen, että jos pikkuhiljaa porukka alkaa käyttää sitä kypärää ja se yleistyy ja yleistyy, niin se ei jossakin vaiheessa enää näytäkään niin typerältä. Toisaalta sauvakävelijöitä on nykyään jo melko paljon ja ihan vitun tyhmältähän se edelleen näyttää.

t. oulun isopää.

boren - 18:24, 27.4.2009 » Puku päällä kypärä päässä pyöräily oli myös varsin vänkää.
Ääh, ne vaan piti sua mormoonina.

Kypärä on aina päässä kun pyörä menee ovesta kadulle ajotarkoituksessa. Se jää pois vain pihalle ja kotikadulle suuntautuvissa huoltojen tai kokoamisten jälkeisissä lyhyissä säätöjentarkistusajeluissa.

Syitä on monia. Aamuisin duuniin ajaessa on aina joko ajatuksissaan, väsynyt tai molempia yhtä aikaa. Keskittyminen liian tutulla reitillä on hyvin heikkoa. En esimerkiksi ollut huomannut duunimatkan varrelle noussutta suurta betonielementtitaloa ennen kuin ajoin autolla siitä ohi viime viikonloppuna. Mä poljen siitä 30 metrin päästä ohi joka ikinen arkiaamu ja lähes joka ilta takaisin. Mitä kaikkea muuta jää huomaamatta?

Syyttömänä ja selvin päin olen kerran ajanut auton kanssa yhteen, silloin tosin pääsin säikähdyksellä. Olisi voinut käydä hyvinkin hassusti, jos olisin ajanut yhtään kovempaa. Viime kesänä taas yhdet ajelut päättyivät ambulanssin kyydissä Malmille ja silloinen kypärä kirjahyllyyn memento moriksi. Toivon, että kun seuraavankin kerran kolisee, halkeamisen rasahdus kuuluu vain styroksista. Mä en uskalla ajaa ilman kypärää.

Kypäränä mulla on joku Limarin maantiemalli. Maantiepotta on mun ajoissa paljon mukavampi kuin maastokypärä, ilma vaihtuu paremmin eikä ainakaan tämän kanssa kohise korvissa samalla tavalla kuin edellisen maastokypäräni kanssa.

Mie kun tykkään hatuista muutenkin niin kypärä tuntuu ainakin omassa päässä varsin kivalta. Koskaan ei ole ollut semmoista tunnetta, että se ärsyttäisi.

Ilman kypärää en osaa enkä halua ajaa. Vähän sama juttu auton turvavyön kanssa.

Ennenkuin pyöräily oli keskeinen osa työntekoa ei potta kuulunut releisiin joita käytin, vaikka tuo dirtillä ajo ja kaduilla kikkailu olikin SE juttu kovissa vauhdeissa ja tolloja riskejä otettiin koko ajan.

Nykyään kun on fiksikin alla niin ei tuonne liikenteen sekaan uskalla ilman kypärää mennä. Ei siinä etteikö omat taidot riittäisi, vaan (niin kuin moni muukin on huomannut) liikenteessä on paljon urpoja tai muuten vaan huolimattomia autoilijoita/jalankulkijoita/mummoja/fillaristeja/kaivinkoneenkuljettajia/yllätyksellisiä reikiä maassa/lapsia/takseja/busseja jne jne jne joilla on potentiaalia aiheuttaa päätähalkovia vaaratilanteita. TSG:n skede/bmx-potta on toiminu, enkä mitään ongelmia oo missään ajossa huomannut. Päässä päivittäin.

Skidinä potta oli lame. Nykyään potta on dope.

yllättävän tuhoisaa jälkeä saa yllättävän hitaissa vauhdeissa.

kaveri ajoi ajatuksissaan oikealta eteen kun luuli että jo siitä käännytään. minä stongan yli pää edellä asfalttiin ja hilirimpsis hei, kypärä halki, solisluu katki, vauhtia ei juuri mitään.

vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella.
-gösta sundqvist

New Scientist uutisoi tänään pyöräilykypäristä: Bicycle helmet laws could do more harm than good.

However de Jong, a native of bike-loving Holland, makes clear that he would not discourage people from wearing helmets. “I go to Holland and places like that, and I don’t wear a helmet,” he says. “I used to live in London, and I wore a helmet all the time.”

Käytän kypärää aina, kun ajan bilteman lokareiden kanssa.

…no, oikeasti aina.

ripaus - 5:51, 28.4.2009 » Jos kaupunkiliikenteen riskit voisi minimoida olemattomiin niin kuinka se kävisi? Ehkä en vain osaa ajatella sellaista tilannetta, koska joka päivä pitää ajaa kovin paljon ympäristöä tarkaillen ja varoen. Ehkä riskit voisivat olla pienet jos ajaisi yksin hitaasti radalla :-)
No, riskejä voisi minimoida suunnittelemalla ja rakentamalla pyöräilijöille omat ja selkeästi erottuvat pyöräkaistat, joita ajaessa pyöräilijä erottuu ja näkyy täysivaltaisena tienkäyttäjänä. Minimoidaan risteykset, joissa pyörällä pitää ajaa suojatien yli tai jossa pyöräilijän ja ajoradan välissä on viheralue estämässä näkyvyyttä. Suurinosa kolareista tulee tilanteissa, joissa ajoneuvojen reitit risteävät.

Kuinka moni pyöräilijä on kuollut tai saanut vakavan päävamman kaaduttuaan omia aikojaan kuivalla tiellä? Jalankulkijoitakin jää auton alle ja kaatuu vahingossa. Ei pyöräilijä ole siinä mielessä yhtään poikkeava. Jos ajaa rauhallisesti ja tiedostaen, niin kypärälle ei ole yhtään enempää tarvetta, kuin jalankulkukypärällekään. Sitten kun ajetaan kovaa ja ajoradalla, niin huomiokyky ei välttämättä aina riitä, joten kypärän käyttö onkin jo perusteltua.

Tai ehkä yksivaihdeosastolla “hidastaminen risteystä lähestyttäessä” on vaan täysin tuntematon konsepti. :slight_smile: Silleekin voi ajaa ja se voi olla ihan hauskaa.

^^^ Ihan kiinnostava tutkimus, mm. tämä kohta:

"Dorothy Robinson, a statistician at the Department of Primary Industries in Armidale, Australia, claimed that helmet laws caused bike ridership decreases of 20 to 40 per cent in several Australian cities and states."

Ja mä olen kyllä samoilla linjoilla ASBin kanssa siinä että kypärän käyttö vaan siksi että “pyöräily on VAARALLISTA” on ihan perseestä ja tohon nimenomaan pitäisi saada aikaan joku muutos. Olkoon toi vaarallisuus sitten empiirinen fakta tai ihmisten mielikuva niin sen ei pitäisi olla peruste miksi kypärää tarvitsee käyttää. Pyöräilyn ei pitäisi olla vaarallista.

Samanlainen pro-kypärä-jengin propagandan aikaansaama väärä mielikuva on myös, että aina kun polkupyörällä kaatuu tai törmää tms. niin pää osuu ensimmäisenä johonkin ja sitten kuolee, tai vähintään vammautuu loppuiäkseen. Yhtään vähättelemättä päävammojen vakavuutta kaikki tietää että toi ei pidä paikkaansa.

Tanskassahan ei taideta juuri kypäriä käyttää. No okei, ainakaan copenhagencyclechicin kuvissa niitä ei näy. Oliskin kiva vertailla statistiikkaa pyöräilyonnettomuuksista ja kypäränkäyttöasteesta kaikissa pohjoismaissa.

Moving Targetin artikkelista tämäkin:

Cozy Beehivessä (yksi suosikkiblogeistani) pohditaan tuota Australialaista tutkimusta ja siihen liittyviä “statistikulaatioita” (tilastoilla todistelua ilman riittäviä taustatietoja):

Heh, samaan tuli sorruttua.

asb - 7:40, 28.4.2009 » Cozy Beehivessä (yksi suosikkiblogeistani) pohditaan tuota Australialaista tutkimusta ja siihen liittyviä "statistikulaatioita" (tilastoilla todistelua ilman riittäviä taustatietoja)
Heh, tulee aikalailla Wire mieleen. Tilastot vääristävät nykyään todellisuutta tosi pahasti. Statteja muokataan ja väännetään todistamaan asiaa, joka olisi helposti kyseenalaistettavissa muutamalla sivulla.

Mutta graafeja on helpompi ja nopeampi lukea kuin raakaa tekstiä. Kiva tapa mustavalkoistaa maailma.

Päässä on musta Trek Interval Sport, ihan kiva on ollu, paitsi että kiva ois löytää vielä paremmin istuva ja mieluummin sellainen jonka hihna ei koko ajan pyrkisi löystymään. Onko kellään kokemuksia skedepottapuolelta esim. Pro-Tecin kypäristä tai Etton E-seriesistä? Toi ois vaan niin hieno:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/ETTO814.jpg

asb - 6:07, 28.4.2009 »
ripaus - 5:51, 28.4.2009 » Jos kaupunkiliikenteen riskit voisi minimoida olemattomiin niin kuinka se kävisi? Ehkä en vain osaa ajatella sellaista tilannetta, koska joka päivä pitää ajaa kovin paljon ympäristöä tarkaillen ja varoen. Ehkä riskit voisivat olla pienet jos ajaisi yksin hitaasti radalla :-)
No, riskejä voisi minimoida suunnittelemalla ja rakentamalla pyöräilijöille omat ja selkeästi erottuvat pyöräkaistat, joita ajaessa pyöräilijä erottuu ja näkyy täysivaltaisena tienkäyttäjänä. Minimoidaan risteykset, joissa pyörällä pitää ajaa suojatien yli tai jossa pyöräilijän ja ajoradan välissä on viheralue estämässä näkyvyyttä. Suurinosa kolareista tulee tilanteissa, joissa ajoneuvojen reitit risteävät.
Kuullostaa aika kalliilta turvallisuudelta per metri kevyenliikenteenväylää. Tuohon suhteutettuna kypärä ei maksa yhtään mitään.

Jotenkin koko keskustelu alkaa saamaan samoja piirteitä kuin 70-luvun moottoripyöräkypäräpakko -keskustelu: “se on ruman näköinen, se on kuuma, ei sitä oikeasti tarvitse kun ajaa varovasti, ei sitä tarvitsisi jos väylät rakennettaisiin turvallisemmin, minä olen kyllä niin hyvä kuski etten sitä tarvitse jne jne”. Aina ei voi kuitenkaan muihin liikenteessä liikkuviin luottaa että he käyttäytyvät ennakoitavissa olevasti, ja sellaisessa tilanteessa siitä omasta varovaisuudesta ja “hyvästä kuskiudesta” on toki hyötyä, mutta se ei silti aina riitä.

Jotenkin tämä vastakkainasettelu “Pyöräily on niin vaarallista, että pitää käyttää kypärää” ja “Pyöräilen varovaisesti, enkä siksi todennäköisesti kaadu niin että tarvitsin kypärää” välillä on erikoista. Jos siitä että kypärää käyttämättömät osallistuvat keskusteluun voi todeta, että ilmeisesti siihen ei kuole, että ei käytä kypärää. Samaan aikaan ainakaan itselleni ei ole esitetty yhtään mielekästä perustetta olla lisäämättä omaa turvallisuutta laittamalla se potta päähän kun pyörän päälle lähtee.

Yleisimmät lienevät “en löydä sopivaa joka istusi päähän” aika harva kuitenkaan kävelee paljasjaloin, vaikka olisi vähän erikoisemmatkin jalat.

“Se maksaa” maksaa juu, mutta lienee niitä pienimpiä kustannuksia oikeasti pyöräilyssä.

“se on hankala pitää mukana” kuitenkin aika monella pyöräily sanelee muuta mukana olevaa kamaa kuten vaatteita, kenkiä ja laukkuja kohtuu hyvin, eikä tämä ole ongelma.

“Se näyttää tyhmältä” Kaikki on asenteesta kiinni

Koko hommahan on ihan omasta asenteesta kiinni, mutta toisaalta minä en myöskään polta tupakkaa tai käytä huumeita, vaikka niidenkin vaaroja kuulma liiotellaan toisten mielestä.

Mun mielestä kypärän käyttämättömyydelle ei ole mitään järkiperusteita. Kaikkea voidaan spekuloida, että oisko se liikenne sit turvallisempaa jos ajettaisiin vain enemmän, että autoilijat tajuaisivat meidät osaksi normaalia liikennettä.

Mä sanon kuitenkin sen verran, että kuuppa ei tykkää hyvää jos se osuu mihin hyvänsä riittävän vauhdikkaasti. Melkein kaikki muut kilkkeet voidaan ihmiskehosta korjata, mutta aivoja ei. Mun mielestä se riski ei ole sen arvoinen, vaikka vähäinen riski onkin. Ja tuntuu noi kotterot tulevan syliin pyörätielläkin.