Vielä yksi rolleri

Tällä foorumilla ei ole tarpeeksi Steamroller-ketjuja, joten tässä oma panokseni.

MrHat aivopesi minut kiinnostumaan hupsulta kuulostavista kiinteävälitteisistä pari vuotta sitten ja aikani googleteltua tykästyin kovasti Steamrolleriin. Pihinä en sellaista saanut aikaiseksi hankkia ennen kuin nyt +2 vuotta ja ties kuinka monta konversiota yms. myöhemmin.

Olin talvella, joka toivottavasti saapuu taas pian, kahden vaiheilla: Charge Plug Racer tai Steamroller osista kasaten. Alennusten, aiemmin hankittujen kampien, yms, myötä tulin siihen tulokseen, että saan enemmän vastinetta rahoilleni kasailemalla Steamrollerin rungon ympärille loputkin pyörästä.

Osaluetteloa:
Runko: Surly Steamroller 56 cm
Ohjainlaakeri: Cane Creek S-3
Kammet ja keskiö: Miche Primato
Eturatas: Micheä, 48 hampainen (1/8")
Takaratas: Surlyn 19 hampainen (1/8")
Navat: Miche Primato 32 reikäisinä
Vannekehät: Mavic cxp-33
Pinnat: DT (ei hipoa, eli painavat, mutta halvat)
Renkaat: Vittoria Zaffiro 25 mm
Satulatolppa: Ritchey (mallia en muista)
Satula: Charge Spoon (cromo)
Stemmi: väliaikaisesti lainassa oleva joku Pro:n lyhyt, mutta sopivalta tuntuva kapistus
Tanko: Nitto Tokyo (hankittu foorumilta nahkoineen päivineen)
Jarru: Miche
Ketju: Shimanoa (halpaa 1/8" Chlasulta, mutta on ollut hintansa [6-7 euroa] väärti)
Polkimet: Jotkin käytettyjen kenkien mukana tulleet käytetyt Shimanon lukkopolkimet

Kuten töpöstä stemmistä voi huomata, pyörä ei ole ainakaan liian lyhyt. Tästä huolimatta ajomukavuudessa pyörä pesee muut fillarit, joilla olen sotkenut. “Rullaa” kevyesti ja tuntuu jämäkältä, mutta suht ketterältä. Kiva ja melko yllätyksetön jokapaikanhöylä, mutta sellaistahan olen kaivannutkin. Tällä ajelee mielellään ja selkäkivutkin ovat hellittäneet kolmen viikon aikana, jona tämä on ollut ajokunnossa. Eli ei tuo kovin pahasti vääränkään kokoinen ole.

Jatkokehittelyyn kuuluu satulalaukku, toimivat lokasuojat, mahdollisesti paremmin vaimentava tankonauha, haijastinteippiä ja valot. Nastarenkaatkin olisi hyvä hankkia kohta, niin ehtii ajamaan ne sisään ennen ensilumia.

Ennen kuvia mainittakoon, että tanko ei todellisuudessa ole noin pystyssä kuin miltä kuvissa näyttää, vaikka taisin sitä ennen kuvailua liikaa kääntääkin. Värikoodauskin on vähän vaillinaista johtuen osien saatavuus- ja yhdentekeväisyyssyistä.

Loput otokset.