Venttiilinreiän poraus Presta -> Schrader?

Tuli tuossa taloon WTB:n Laserdisc XC -kehille tehdyt kiekot “yleisarkisadekelinpyörän” virkaa toimittavaan Marin Novatoon. Muuten hyvä, mutta kehän kapeudesta johtuen noissa on venttiileille presta-kokoiset reiät kun taas itse diggaan arkikäytössä Schraderista, saa ilmaa jokaiselta huoltsikalta vaivattomasti. Uskaltaako noita reikiä laajentaa, vai meneekö tommonen kapea kehä pilalle (=paskaksi)?

(Ja jokuhan tähän tarjoaa ratkaisuksi Prestaa adapterin kanssa: vaihtoehto on tiedossa ja harkinnassa. Tykkään vaan tuosta teutoonien venttiilistä. Kun taas sammakonsyöjien venttiiliä kohtaan tunnen perusteettomia ennakkoluuloja, kun sitä ei omissa pyörissä ole ollut.)

Näkemyksiä otetaan vastaan.

[s]http://justyna.typepad.com/photos/uncategorized/2008/07/16/adapter.jpg[/s]

edit. luin loppuun, mutta kyllä tuo nyt on oikeasti se fiksuin vaihtoehto

Niinhän se varmaan on. Toisaalta tuolta sisuskumiketjusta kun lukee noita muutamia Presta-kommentteja, niin pelottaa, et tuleeko Schraderia pahastikin ikävä. Noi kun on vaan toimineet, toimineet ja toimineet ainakin omassa käytössä. Ja ois somaa, jos kaikissa pyörissä ois samaa venttiiliä, eipä tarttis niin montaa sisuria varalla. Eikä adapteria. Kun muutenkin tuntuu, että aina saa kantaa mukana kaikkea mahdollista sälpettä.

Mut kai se pitää vaan nöyrtyä, en mä noita poratakaan uskalla.

Mites sama vanhan kromiteräsvanteen kohdalla, poraus Dunlopista Schraderiin?

Mä oon porannu 8mm reiät 20mm kehälle, hyvin on kestänyt.

Onko tässä kuink oleellista se, ettei poraus osu kuin vanteen sisäkehälle? Noissa on sen verran v-profiilia, etten ole ihan varma, mahtusko koko reikä “tasaiselle” vai söiskö vanteen laitaa jo sisäpuolelta…

Emmä lähtis porailee suotta, toi adapteri on testattu ja toimii.

Hain sit adapterin. Sit jos ton kanssa menee hermo, harkitsen poraamista uudelleen.

Kyllä ne vanteet sen kestää että siihen poraa isomman reiän, mun mielestä se vaan ei oo vaivan arvoista.

Vaiva ei ole iso. Tietty jos oikeaoppisesti homman tekis, pitäs investoida se 10€ suurennuskairaan.

Mitäs jos investois esim presta venttiilisiin sisäkumeihin (12 euroa) ja kunnon pumppuun, joka palvelee seuraavat 10 vuotta (30 euroa). Ei tarvis ikinä enää käydä siellä huoltsikalla täyttämässä ja paineet ois aina kohallaan?

Kunnon pumppu löytyy. Presta-sisuritkin löytyy, muuten kai ois ollu aika tyhmää hankkia tota adapteria, vai?

Mut omassa käytössä on paljon kätsympää käydä ottamassa ne ilmat huoltikselta joka sijaitsee sopivasti matkan alussa kuin viedä pumppu pyörävarastoon täyttöä varten ja sitten takas himaan. Jokainen tekee kato omalla tyylillään ja oman käyttön parametreihin sopien, nahmean?

Mä oon jo kahdessa kämpässä jättäny jalkapumpun pyörävarastoon. Ei oo pöllitty eikä rikottu ja voi sit naapuritkin käyttää.

Tuossa tapauksessa se pumppu on taas väärässä paikassa parvekkeella tapahtuvaa ropaamista ajatellen. Meillä kun tuo pyörävarasto on niin tuhannen tukossa, ettei siellä viitti edes kumia vaihtaa.

Mut joo, eletään nyt näin, et yhdessä pyörässä on Prestat adapterin kanssa, muissa Schraderit. Eipä tossa muuta kun et pitää pitää kolmenlaista sisuria varalla kahdenlaisen sijaan.

Huoltoasemalta saa noin 4 bar painetta kumiin. Se ei riitä maantierenkaalle alkuunkaan. Käyttänet siis jotain läskimpiä kumeja?

Mun lähihuoltikselta saa mittarin mukaan n. 7-8 bar. Mut joo, 32mm on kapein mitä tulee käytettyä (ja senkin saa tuolla kompuralla vaikka pois vanteelta, jos niikseen tulee).

Mitä jos käytät myös niissä schrader reikäisissä kiekoissa prestaventiilillä olevia sisureita, niin selviät pienemmällä varasisuri valikoimalla. Tällöin toki tarvisit sitä adapteria kaikkien kanssa, mutta sehän kulkee kätevästi osana avainnippua esim.

RTZ - 17:05, 29.9.2011 » Mun lähihuoltikselta saa mittarin mukaan n. 7-8 bar. Mut joo, 32mm on kapein mitä tulee käytettyä (ja senkin saa tuolla kompuralla vaikka pois vanteelta, jos niikseen tulee).
mikä huoltis sellainen on, jossa ei ole rajoittimia?

Jakoon heti!

Pitskun ABC.

Vaikka mittarin asteikko meneekin sinne 7-8bar asti, ni voisinpa väittää että niin paljoa et huoltsikan letkuista saa ulos.

Voi olla. Sen verran sain, että vähemmän laadukas 32mm kumi nousi vanteelta veke. Eli saan tuolta ainakin tarpeeksi omiin tarpeisiin.