Heräsin sitten valmistelemaan varmaa ja kevyttä perusbiitteriä kesälle. Tarkotus olisi maalata runko vasaralakalla valkoseksi. Käsittääkseni tosta ei jää paksua kerrosta jos osaa sivellä? Muhvirunkokin jää arvoiseensa kuosiin? Mitä kannattaa huomioida ja mitä käy jos ei huomioi?
Kannattaako esim vaihtajankorvake tarkistaa ennen maalausta jos epäilee sen olevan vähänkään vino? Eli kärsiikö pinta paljon jos maalatun korvakkeen taivuttaa myöhemmin normaaliin?
Runko nyt ei ole niin hipo että sen hiekkapuhalluttaisin, mutta sehän on sanomattakin selvää että vähän pitää vanhoja maalipintoja karhentaa eka. Miten tarkkaan ja kuinka hienojakoisella hiekkapaperilla?
Yhden rungon olen töhrinyt Hammeritellä, joka nähtävästi on juurikin tuota “vasaralakkaa”.
Alkukäsittelynä hioin/karhensin vanhan maalipinnan suht karkealla paperilla (100-240), vesipesin, kuivasin ja pyyhin lopuksi kaikki pinnat asetonilla.
Maalikaupassa opastettiin käyttämään pensseliä, VIRHE. Ko. tökötti on niin jähmeää (ohentamattomana), että pensselillä en ainakaan itse saanut tasaista pintaa millään. Pinnasta tuli myöskin hyvin paksu ja valumia syntyi reippaasti. Nähtävästi töpöttely tai ruisku olisi ollut parempi vaihtoehto.
Maali kuivui todella pitkään, vielä viikon sisäkuivattelun jälkeen pystyi kynnellä tekemään selviä painaumia pintaan. Pinnan kunnolla kuivuttua (varmaan about 1kk) siitä tuli todella kestävä ja sitkeä. Reilun vuoden käytön jälkeen maali irronnut hieman dropouteista, sekä parista mystisestä halkeamasta “tihkuu” ruostetta läpi; liian huonot pohjatyöt. Kokeilin vielä mekaanisesti irrotella maalia dropeista uudelleenmaalaamisen toivossa, mutta liian tuskainen urakka, maali on todella tiukassa.
Eli varmaan ihan hyvä beatermaali, jos vaan käyttää aikaa ja tekee pohjat huolella.
Uskoisin, että maalin kuivumista voi nopeuttaa lämmöllä. Jos ei saunaa ole käytettävissä, niin maalatut osat pieneen huoneeseen ja auton sisätilan lämmitin kohottamaan lämpötilaa.
Hammerite on mun mielestä Mastonin vasaralakkaa parempi, ei ole niin ärtsyt liuottimet.
Viileessä autotallissa Hammerite kuivuu todella hitaasti, joten lämpötilalla on väliä. Jollet ohenna Hammeritea lakkabensiinillä niin hyvä tapa levittää on tela. Kahdella kerroksella sain peittävän pinnan ilman valumia. Pinta ei kuitenkaan ole ihan tasainen vaan tela tekee pientä pintakuviota. Ohentamalla vois tulla tasaisempi, mutta sitten kasvaa riski valumista ja kerroksiakin pitää laittaa useampi. Ohentamattomalla Hammeritella läträtessä pikku hiomapaperinaarmut varmasti katoaa maalin alle.
Mulla on huonosti putsatuista tarakan hitsaussaumoista kuukaudessa vähän jo tihkunut ruostetta läpi, mutta runko on ruosteeton.