Vapaarattaan poisto?

Ruuvinpenkin avulla irtoskin sitte melko helposti.

Vinkkinä niille, joilla ei oo ruuvipenkkiä käytettävissä: ontto metalliputki, jolla saa jatkettua lenkkiavainta tai jakaria.

300mm jakarilla ei toivoakaan saada vapaaratasta irti, 400mm lisävarrella ei tarvitse edes irvistää.

Se on tuo fysiikka vaan ihime hommaa.

Mun Crossfire on Jyväskylässä ja ainakin toistaiseks vielä onnellisesti ajossa. Kyselimpähän nyt lähinnä sen vuoks, kun tämä topicci oli taas esillä. Mut vähän sellanen olo et toi vapari voi levitä millon tahansa ja sit oon ns. kusessa

No terve, mulla on takakiekossa sellainen vapaarattaan lukkorengas joka näyttää siltä, että Park bbt-18 menis siihen (siis 8 splineä). Mutta ei se saatana mene, on sen verran väärän kokoinen ettei mee ees vasaralla paikalleen. Minkälaisen työkalun mä siihen tartten? En nyt jostain syystä osaa googlata :frowning:

Vai onko se joku saakelin maanantaikappale, koska kyllä siihen pitäis 8-spline/vapaaratatyökalun mennä…

EDIT öh, jos olis toinen ketjupiiska ni näemmä irtois, mut ei jaksais toista hankkia :frowning:

EDIT2 MIHIN PASKAAN MÄ OON TAAS KÄTENI ISKENYT (ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻ elikkäs siis se lukkorengas on sen kokoinen että se menee samoille kierteille kuin vaikka, no, kierteellinen vapaaratas. Mut en mä edes löydä internetistä sellasta lukkorengasta. Jokin on nyt väärin.

Sain pallon tehdä kuvakooste tänne dictan irrottamiseen hajoamisesta, joten tästä lähtee. Toivottavasti joku löytää apua.
Tätä ohjetta käytin: Freewheel- destructive removal

Mallina on siis tälläinen jossa ei hahloja työkalulle

Joten jos haluaa rattaan irti, joutuu koko roskan purkamaan.

Ekana irrotetaan kansi päältä. Lähtee myötäpäivään auki. Itse käytin tähän terävää tuurnaa ja vasaraa.

Vastassa on sitten läjä kuulalaakereita. Ja samanlainen kasa löytyy myös rattaan toiselta puolelta. Paras idea ei siis ole nostaa ratasta ajatuksella, että kippanpas nämä tästä. Opin tämän ns kantapään kautta.

Sitten vain loppuosa ruuvipenkkiin ja kääntö vastapäivään tietenkin. Itse asetin niin että kynsien kohdat osuvat ruuvipenkin leukojen väliin. En huomattavaa vahinkoa tainnut saada aikaan.

En osaa sanoa minkä verran kuulia tuohon menee koska osa on jossain kadotuksessa, enkä ole sitä jaksanut vielä googletella. Jos jollakulla siihen on vastaus niin otan sen mielelläni vastaan.

Tässä vielä jos jotain kiinnostaa kuulien koko.

Leo - 0:35, 23.10.2014 » Väänsin innoissani viisilehtisen pakan runkoa kiekosta vähän viilatulla hylsyllä ja räikällä. Sitte mulle selvis minkä takia alan miehet kiristää sen hylsyn ruuvipenkkiin ja vääntää itse kiekolla. Nimittäin, voiman hieman epätasaisen jakautumisen takia se helvetin runko räjähti kahdeksi kappaleeksi. Jää nähtäväksi irroittaako sitä enää edes ammattilainen.
Rattaat irti, vaparin runko ruuvipenkkiin ja kiekosta vääntöä. Voi myös irrota ruuvipenkin sijasta isoilla putkipihdeillä.

Dictaa ei saanut purettu osiin, joten rälläkällä siivu pois

ja viilapenkiin kiinni

Olisko jokin estäny ihan sen varsinaisen työkalun käytön?

Ilman työkaluakin lähteneet ainaikin itsellä ihan menestyksekkäästi irti sijoittamalla esim. kaksi talttapääruuvaria sopivasti pystyyn ruuvipenkkiin ja vääntämällä kiekosta. Vähän vaikealta ratkaisulta tuntuu, mutta onhan rälläköinti ihan kivaa jos ratas on jo loppuunajettu.

Avaimen käytön esti sen puute ja vapari oli jo loppuun ajettu. Ruuvari- tms. kikkaa mietin, mutta rälläkkä ja viilapenkki olivat kädenulottuvilla.

E. en nyt kuitenkaan niin idiootti ole, että olisin ajokuntoista rälläköinyt. Pieni siivu pois ulkokehältä, niin pitää penkissä. Kokeilin ensin vain puristaa ulkokehältä, mutta sen verran kovaa materiaalia, että ei saanut pitämään. Tuurnalla ja vasaralla ei liikahtanut.