Vannejarrut

Hei onko kellään tietoa tai jotain vahvaa mutua siitä, että valmistetaanko Shimanon Ultegra R8000 -sarjaa enään? Lähinnä nuo STI -kahvat ois hankintalistalla ja parista paikasta euroopasta löysinkin niitä vielä, mutta kun muuten rahoitus jarrutuskalustoon on vielä vähän hakusessa, niin en ole painanut liipaisinta. Eli ideana siis vaihtaa hydraulinen GRX mekaaniseen Ultegraan (+ hienot jarrusatulat), mutta pitääkö nyt ostaa kahvat jos niitä halajaa? :thinking:

Shimanolla on oliivi aina sama, mutta se inserttipuikula letkun päähän on BH59 letkulle messinginvärinen, ja BH90 letkulle kirkas ja niissä on eroa, eli se pitää olla letkun mukaan oikea.

Täällä on varmasti puhuttu cantijarrujen yhteydessä brake shudderista, mutta nostetaas asiaa taas. Mulla on tossa ysäri ATBssa ollu tämmöstä ongelmaa jonkun aikaa, enkä oo asialle jaksanu oikeestaan mitään tehä. En oo satavarma oliko sitä ennenku säädin kulmia, mutta niin.
Kattelin tässä tänään internetistä videota missä Singularin Sam Alison kerto että ongelmaan auttais tommonen haarukan kruunuun kiinnitettävä hangeri ohjaamossa olevan kannattimen sijaan. Mitä mieltä näistä ajatuksista, onko perää?

Lyhyesti: on perää. Jopa minä joka en cantijarruun koske tikullakaan olen täältä vuosien varrella oppinu että shudder-ongelmien saapuessa eka mitä suositellaan palstalaisten keskuudessa on että hangeri haarukkaan niinku olis jo. Niitä hangereita on sitte pikkuse parempia ja huonompia mutta parannusta on silti huonoimmallakin luvassa. Haulla löydät lisää kommenttia.

2 Likes

noni, hyvä! en tiiä miten oon saattanu ohittaa tommosen informaatiokimpaleen. Nyt vaan internetistä violettia hangeria hakemaan!

hangerityypin muuttaminen voi myös olla avuksi, mutta jos tilanne on “en oo asialle jaksanu oikeestaan mitään tehä” niin myös ihan perus säädöistä voi kans alottaa jos niihin tosiaan ei oo hirveesti kiinnitetty huomiota. Eli esim onko molemmat palat samassa asennossa ja ottaa kiinni tasaisesti, onko pultit tiukalla, onko smuutit vaijerit, onko koolstopit jne

Etenkin jos palat ei ota samassa kulmassa vanteeseen eli toisiinsa nähden tasaisesti niin uskoisin aiheuttavan herkästi täristystä. Myös ohj-laakerin ja navan kireys(löysyys) kannattaa tarkistaa

ps. olen koskenut cantilevereiihin melko paljon ihan paljailla käsilläkin!

Juuh, täytyy tässä ensin katella nuita säätöjä. Jarru ei muistaakseni heti asennettuna tommosta harrastanu, sitten oli pari muuttujaa säädöissä ja joskus sen jälkeen rekisteröin ongelman ehkä. Ei oo ny kyseinen pyörä nähnyt ajoa sitten ensilumien, meinas ihan unohtua koko homma. Muuten pidän kyllä vannejarruista, mutta tämä porbleemi ehti jo vähän hiertämään mieltä ajoittain.

Ylhäältä katsottuna jarrupalojen pitäisi olla “V” -asennossa vanteeseen nähden. “Toe in” tms. taisi olla englanniksi tuo termi…

Oon vannejarru-noob. Auttakkee. Kaverin pyörään jarruja tarttis, mongoose maurice. Rengas 35mm sliksi ja tarvii kaikesta päätellen lyhyen reachin jarrun johon kuitenkin mahtuis toi rengas.

Toi etujarru lähinnä mun ongelma et mikä tohon laitettas. Taakse nyt menee vaiks Tektro 539

Suosituksia?


Promaxilla ainakin on jotain ”mid-reach” jarruja sinkuloissa ensiasennuksena mihkä varmaan menis tonkin kokoinen rengas mutta hyvä varmasti jos sais mitattua tai jollain toisella irtojarrulla sovitettua minkä mittasta reachia tuo haarukka kaipaa. Lyhytreachiseen maantiejarruun tuskin ainakaan mahtuu noin leveä rengas, Shimanot esim vetää max 28 mm.

Renkaan tyhjentämällä saa vähän pelivaraa asentaessa :sweat_smile:

Tätä linkkiä mä jaksan aina postailla kun tulee puhe jarruista ja rengastiloista:

2 Likes

Suoralle tangolle jarrukahva joka keskustelee maantiejarrun kanssa?

ilmeisesti cantikahvat ok?

Avid FR-5? Tai sit suoraan speed dial 7?

noi molemmat avidit on pitkävetoiset, metskaa jostain tällaset messevät dia compet mieluummin:

mikäs tää on nimeltään suomeks ja mikä toi alaosan ulkoneva osa on jos vaijeri kulkee yläkautta? ottaako se vaijerilenksusta kopin jos katkeaa ettei pääse renkaan nappuloihin tarraamaan?

oisko tää jämäkin/paras tapa viedä vaijeri cantijarrulle eteen? en mielellään haluis mitään extra spaceria ohjaamoon asioita hankaloittamaan.

On juurikin vaijerin koppaaja.

Yksi mieleen tuleva syy valita toi eikä spaceriin integroitua stopperia on jos on jyrkästi miinuskulmainen stemmi slämmättynä niin että vaijerin vääntäminen suoraan siihen stemmin alle ei onnistu. Tänkin voi pienellä virittämisellä ohittaa, esim joku v jarrun nuudeli sinne niin ettei kuorta tarvi taivuttaa. Näkisin et toi kruunuun tuleva stopperi ei millään voi olla yhtä tukeva, koska siinä on pakko olla melko paljon tota vipuvartta jotta se yhdysvaijeri mahtuu siihen alle.

Jos sulla on quill stemmi niin kolmas vaihtoehto on sellanen stopperi joka klämppääntyy stemmin varteen, eli laakerin stäkki ei muutu mikäli kierteiden riittävyys huolettaa tai ei kiinnosta avata sitä laakeria tms

Miksi vaijerin hangerin täytyy olla tukeva?

Eiks se nyt oo aika oleellinen osa jämäkkää ja tarkkaa jarrutuntumaa.

tää on korkeempi forkki reilusti (kona p2) ku orkkis rock shox ilman sagii.

oisko kuitenki stemmin alle sellanen aika jämerä homma alaspäin paras…eihän sen vaijerin pituudella siinä ulostulossa oo iso merkitys?

tohon laittamalla ei voi kyl tulla hyvä

Tää vois mennä myös hupsista-topikkiin mut mulla on myös kysymys joten laitan tänne.

Alkaa pöllitty-ja-palautunut pyörä olla taas ajokunnossa, mut jarrut pitää uusia kun ne oli menny soosiksi.

Minä sitten kätevänä kaverina katon varastosta että siellähän olis tektron mini-v:t ylimääräisenä. En oo koskaan käyttänyt mutta siinähän sitä oppii.

No, nyt on jarrut asennettu. Laitan kiekon takas paikalleen ja siis:

Eli kysymys on, mikä on nyt paras vaihtoehto:

  1. hommata renkaat jossa on vähemmän nappulaa että mahtuu pyörimään
  2. hommata eri jarrut jossa ei tuu tätä ongelmaa
  3. konsti X jolla sais tätä jarrua jotenkin vähän nostettua kauemmas renkaasta
1 Like