vanne repesi itsestään -katso kuvat!

http://img97.imageshack.us/img97/7599/imgp8583.jpg
Vanne on siis noin 1,5 vuotta ajossa ollut 32-reikäinen MAVIC CXP-33.

Tänään kun olin lähdössä ajamaan huomasin että vanteessa on heittoa niin paljon, että rengas ottaa kiinni runkoon. Tarkemmin katsottuani huomasin että vanne on itseasiassa revennyt halki ja pinna nippeleineen tullut siitä läpi. Eilen olin ajamassa noin 10 asteen pakkasessa ja lopuksi toin pyörän sisälle eteiseen (missä sitä muutenkin säilytän). Jotain tunteja myöhemmin kuulin kovan metallisen DING-äänen eteisen suunnasta. En viitsinyt tarkemmin lähteä silloin tutkimaan asiaa, mutta ääni on varmaan lähtenyt tuon vanteen hajoamisesta. En ollut edes ajanut mitenkään normaalia rankemmin tai iskenyt takakiekkoa mihinkään. Ei kai vanteiden pitäisi tällälailla räjähdellä etenkään jos pyörä vain roikkuu seinältä. Onko tietoa että onko mavicilla minkäänlaista takuusysteemiä noissa vanteissa?

Tuli vielä mieleen, että tossa jokin aika sitten lumien tultua vaihdoin renkaan ja rihtailin vanteesta muutaman millin heittoa pois. Pinnoja ei todellakaan ole kiristetty mitenkään naama irvessä, yksikään nippelikään ei ole edes pyöristynyt (toisin kuin ensimmäisenä kasaamastani bmx-kiekosta). Vanne on pysynyt hyvin suorana ja toiminut muuten moitteitta. Uskaltaakohan sitä ostaa uutta vastaavaa tilalle vai pitääköhän valita jotain muuta. Käsittääkseni cxp33:n pitäisi kuitenkin olla ihan laatuvanne.

CXP33 on oikein laadukas kehä, mutta ajamalla nekin hajoaa. Jos tarkasti katsoo, niin näyttää siltä, että sulla on toi vasemmanpuoleinen reikä kans halkeamassa.

Mulla on itselläni yks rigidan kehä räjähtänyt samalla tavalla, tosin se oli aika ajettu yksilö jo, eikä kestänyt enää uudelleen kasaamista.

ainakin miehen profiilikuva on sopivalla ilmeellä varustettu O_o

Mielestäni laadukkaan kehän pitäisi kyllä kestää pidempään kuin 1,5 vuotta. Ajo on ollut kuitenkin perus maantie- ja kaupunkiajoa. Katukivetyksiä on tullut ajettua ylös ja alas, mutta mitään trik träk kikkailuja en ole harrastanut.

Ovat muuten varmaan mavicin laboratorioissa laittaneet tän vanteen räjähtämään tarkotuksella just suomen veronpalautuspäivän kieppeillä.

Noin käy joskus. Ei kai siihen paljon muuta voi sanoa.

Joku valmistusvirhe siinä on voinut olla, koska toi on kyl olevinaan tukeva ja asiallinen kehä. Oletan että kyseessä on takakiekko.

Vaikeahan tuota on mavicille selvitellä, että nyt kävi näin.

no voi helvetti

edit: joo, mitä tsekkailin tuota mavicin MP3 palautusjuttua ni vaikutti turhan vaikealta. Lisäks tässä nyt kun suuttumukseltani tsekkasin tarkemmin tota vannetta ni huomasin yhen jutun. Kun tuo vanne oli vielä aika uus ajoin kerran päin korotettua katukivetystä niin, että rengas räjähti ja siihen vanteen laitaan jarrupinnan paikkeille tuli pieni lommo. Nyt tuo repeämä oli lähellä tuota lommoa (ei ihan samalla kohtaa kuitenkaan). Olin jo melkeen unohtanut sen lommon koska se ei tuntunut vaikuttavan vanteen toimintaan mitenkään kun ajaa ilman jarruja. Jokin yhteys noilla jutuilla varmaan kuitenkin on.

mulla on kans cxp33, joka on tuolleen muutamasta kohtaa repeämäisillään. nyt siis odottaa roskikseen lentoa ullakolla.

Mulla on kanssa mennyt Mavicin cxp samalla lailla, se tosin oli holkittamaton ensiasennusvanne.
Tarkemmin kun sitä sitten tutkin niin kyseinen pinna oli kireämmällä kuin muut, joten mahdollisesti sullakin on ollut aavistuksen verran liian kireällä.

Ratkaisu?: taakse 36h jolloin pinnojen ei tarvitse olla yhtä kireällä ja kehäksi open pro joka aidosti tuplaholkitettu.

Koska itellä ei ole aiheesta kokemusta, täytyy lainata Jobst Brandtia:

Alumiini väsyy, mutta ei se nyt sentään räjähtele, eli luultavasti noi halkeamat on kehittyneet ihan ajan kanssa.