Vanhan Sok polkupyörän käyttöentisöinti

Onko pääkaupunkiseudulla nikkaria joka saisi tuollaisen 20-luvun polkupyörän ajokuntoon. Itselläni ei ole enää paikkaa jossa homman tekisin eikä ehkä tarvittavia työkaluja käyttökuntoon saamiseksi. Esimerkiksi keskiön avaus ja napojen huolto saattaa koitua haasteeksi. Olisi mahtavaa jos pääsisin ensi kesänä sillä kurvailemaan ja näyttämään miten hienoja pyöriä ennen tehtiin. Kokonaan entisöiminen ei minua kiinnosta koska silloin siitä häviää vuosien saatossa tullut patina. Vinkkejä ja apua tarvitsen koska ensi kesäksi olisi tarkoitus saada pyörävanhus ajoon keinolla millä hyvänsä. Osista päätellen huoltoa ei ainakaan keskiön osalta ole ikinä tehty. Kuvia pyörästä saa ja muutakin tietoa.

Melkein suosittelisin kattelemaan apua vanhojen velojen sivuilta.

Keskiö lienee ihan perus fauberi ja navat irtokuulilla ja kartioilla, joten huoltaminen onnistuu ihan tavallisessa kivijalkapyörähuollossa.

Jos haluat itse tehdä, niin napojen huoltoon tarvitset kartioavaimet, jotka ovat niitä halvempia erikoistyökaluja. Löytynee samasta kivijalkahuollosta. Keskiön huoltoon löytyy infoa täältä: FAUBER – kammet, keskiöt, laakerit ja legenda - Paja - Yksivaihde.net

Olen purkanut yli 20 fauberia ja teknisesti sen purkaminen ei tuota ongelmia vaan se että pyörä on niin vanha,osat hapettuneet/ruostuneet joten tiedän että ilman lämpöä ja kunnon irroitutyökaluja niin homma ei onnistu. keskiöavaimella ei tee tässä tapauksessa mitään koska faubetkeskiön avusholet ovat normaaleja fauberkeskiön holeja pienemmät. Tämän takia pitäisi olla jokin lämmin paikka ja jossa irroitusöljyllä antaisin sen keskiön muhia ennen avaamista. Kiitoksia vaan tiedoista! Voi olla että pääsen yhteen varastoon suorittamaan huoltotyötä!