Vaijeri ja vaijerinkuori topikki

Nyt on taas talvi ja kokopitkä jarruvaijerin kuori pääsi jälleen yllättämään. Pari viimeistä päivää on ollut plussan puolella ja märkää mutta tänään ihan kunnon pakkanen. 5 minuuttia ehdin pyöräilemään ennenkuin takajarrun vaijeri jumahti kokopitkään kuoreen. Mulla eio ikinä ollut ongelmia vaijerinstopparien tai paljaiden vaijerinpätkien kanssa, mutta ainakin viimeset kolme talvea on joutunut säätämään kokopitkän takajarrun kuoren kanssa. Voisiko joku muistuttaa mitä iloa kokopitkistä kuorista on ja muutenkin keskustella vaijerinkuorista ja vaijereista. Korjatkaa jos tällanen lanka on jo jossain.

1 Like

hyvä lanka

paljaat piuhat niitten olla pitää! paitsi maastopyörässä sopii kyllä olla täyspitkät

bonuksena talvella kitkavipu+jäykkä jousinen takavaihtaja

2 Likes

Tän(kin) takia jumppaan talvipyörän pyöräkellariin yöksi. Oli ongelmia jäätymisen kanssa edellisessä talvipyörässä, jossa paljaat vaijerit vaakaputken kohdalla, en ollut kyllä uunittanut kuoria.

1 Like

Runkolaukun kanssa ne on ihan kivat.

1 Like

Sprayvaseliinia huolella sinne kuoren sisään, ja molemmista päistä perusvassua vaikka lääkeruiskulla sisään. Kosteus on vihollinen.

Mä en oo tähän asiaan juuri tutustunut, mutta nyt täytynee, kun jarrut on alkaneet palauttaa huonosti tän kohta viidentoista vuoden ikään ehtineiden täyspitkien kuorten kohdalla, vaikka ovatkin silminnähden ehjät. En oo ikinä ruikkinu niihin mitään.

Toisaalta en oo varma, mikä jarrujen rooli tässä on; niitä oon vaihtanu tässä vuosien varrella jo useaampaan otteeseen, niinku tyyliin max. muutaman tuhannen kilsan välein. Siis jotain perus 20-50 euron sivuvetojarruja, jotka yleensä on ollu suoraan maantie- ja hiekkatieravan kanssa tekemisissä (siis ei lokaria välissä).

Tuleeko runkolaukun kiinnikkeet vaijerin kuorien alle vai päälle? Ja ongelma on vissiin se että liikkuva vaijeri hankaa ja kuluttaa runkolaukun kiinnikkeitä?

^^ en nyt laittanu ennen talvea öljyä kuoreen mutta syksyllä kyl muistaakseni laitoin. Yleensä tarvii pari kertaa talven aikana öljytä riippuen tietty säästä.

No ainakin kuorien kanssa laittasin kiinnikkeet päälle. Paljaan vaijerin kanssa sit ehkä laittasin kiinnikkeen kulkemaan vaijerin alta. :thinking:

Saahan siihen paljaaseen vaijeriinkin sit sitä kortsua päälle toki, jos se vaijeri hankaa.

Joku päivä kun oon taas masseissani, niin rysäytän kanyoniin keraamiset compressionless-vaijerinkuoret. Sitte ihmetellään, et mihinkä niitä levareita taas tarvittiinkaan.

(ei ihmetellä, koska en kuitenkaan aja kanyonilla)

3 Likes