Vaihdeasiaa

Pitäs koota kaverille pyärä. Muutamalla vaihteella. Multa löytyy sekalainen määrä maantiepyöristä riisuttuja napoja, vaihtajia ja niin edespäin. Ongelma on, että mulla ei ole aavistustakaan mikä on ollut minkäkin kanssa kimpassa edellisessä elämässään. Mistä hidosta saan siis selville, haluaako shimano rsx:n takavaihtaja kaverikseen viislehtisen-, kuuslehtisen-, tai jonkun ihan muun pakan…? Entäs kitkavivut sitten? Onko sillä väliä ohjaako takavaihtajaa pääliköimään oikean- tahi vasemmanpuoleisen vivun? Varastoista löytyy myös semihyviä vaihtajia etc. jotka ois kiva pistää kiertoon, mutta hankala myydä, kun ei ole hajuakaan siitä, minä ne pitäs myydä.

Auttakkee.

S

Pykälät on siellä vivun päässä, eli itse vaihtajalla ei ole juurikaan väliä lehtien määrän suhteen. Oikeanpuoleinen vipu käskee takavaihtajaa. Tuollainen yhdistelmä 5-6-7 lehteä + rsx takavaihtaja + kitkavipu pitäisi pelata ihan ok.

Vaihdevaijerit saa kulkemaan nätimmin, jos oikea vipu on takavaihtajalle ja vasen etuvaihtajalle. En ole varma toimiiko toisinpäin, koska en ole sitä koskaan kokeillut.
Takavaihtajalla ei sitten ole varsinkaan kitkavipujen kanssa mitään väliä, kunhan liike riittää koko pakalle (tai halutulle alueelle) ja valittu ketju mahtuu liikkumaan häkin sisällä (joka ei liene ongelma vanhempien vaihtajien kanssa). Liikkeen riittävyys on helppo todeta laittamalla käytettävä kiekko runkoon kiinni, ruuvaamalla vaihtaja paikalleen ja sitten käsin vaihtajaa liikuttamalla (ilman ketjua) katsoa yltääkö liike laidasta laitaan. Tarvittaessa voi kiristellä tai löysäillä rajoitinruuveja.

Oliko riittävän epäselvästi :slight_smile:

Edit: Olin siis myöhässä…

Jos kitkavivut laitat, niin kaikki sopii kaikken kanssa yhteen, niin kauan kuin samanpaksuinen ketju vain vehkeissä pyörii. Syy eri vehkeiden yhteensopimattomuudelle on ideksointi, joka ei sijaitse itse vaihtajassa vaan vivuissa. Kitkavipujen kanssa ongelma siis poistuu.

Yhteensovitettavaksi tosin jää vielä takavaihtajan kapasiteetti, eli se, kuinka suuren takapakan lehden kanssa se toimii. Jos eteen tulee useampi ratas, sekin vaikuttaa kapasiteettiin. Kapasiteetti määritty muun muassa vaihtajan häkin pituudesta. Nämäkin ongelmat tulevat vastaan lähinnä yhdistettäessä reilusti eri ikäsiä tai maantie- ja maastovaihtajia ja pakkoja.

Vasemman- ja oikeanpuoleisessa kitkavivussa ei ole eroa, ellei oikeanpuoleisessa sitten ole valinnanmahdollisuutta kitkan ja indeksoinnin välillä. Tässäkin tapauksessa kitkalla toimii. Ongelmia saattaa tulla, jos on oikein vanha vipu ja uusi, esim. 9-lehtinen pakka. Tällöin voi vivun vetokapasiteetti tulla vastaan.

Semihyvät vaihtajat saattaisi kiinnostaa!

Edit: Muut ehtikin ekana. Tuosta vipujen vaihdettavuudesta vielä, että itse ajattelin oman projektin takia tangonpäävaihtajia.

Jes söörs, tää jeesaa jo paljon. tänks.

S

Edit: OP: Pistän tänään illal tai huomen kaikki liikenevät rojut myyntiin. Kyttää sitä.