vaihdeAMA: Cannondale F700

Foorumille tulee niin vähän amoja nykyään, että on vissiin ruvettava tekemään vaihteellisistakin.

Olin pitkään katellu vanhempaa cännäriä, ja kun tämä F700 vuodelta 2001 osu silmään, olin valmis parin tunnin autoiluun. Paikanpäällä totesin, että headshock on ihan paska, mutta aattelin, että kyllähän sen nyt huoltaa hetkessä kuntoon. En tyhmänä edes tingannu hinnasta sen takia.

Pyörä oli osiltaan täysin alkuperäsessä kunnossa. Jarrut oli paskaa, ohjaamo oli hirveä ja penkki oli varmaan 10cm leveä. 3x8 XT toimi ihan hyvin, mutta olin päättäny laittaa tähän 1x11.

Jos joku on joskus huoltanu Headshockia, niin tietänee, että paskaa on. Ymmärrän syyn miksei noita enää tehdä. Sisältä löytyy neulalaakereita ja jotain metallitikkuja, joiden välisse ne laakerit liikkuu. Niiden asentaminen paikoilleen oli tuskaa, ja sainkin siinä katkastua yhen noista laakerilevyistä. Laitoin sitte puolikkaana sisälle. Huollon tulos oli, että todella paskasta tuli vaan vähän paska, mutta onnistuin hajottamaan haarukan lukituksen. Korvaan tämän laittamalla sinne niin paljon ilmaa, että joustaa vaan ihan vähän. Ei tällä ole tarkotus maastossa ajaa, joten toiminee.

Aattelin, että vanha runko moderneilla osilla on semmonen mitä tämä tyhmäpyörä tarvii. Osalistaus alla.
Kiekot Mavic crossride 26".
Renkaat Schwalbe Billy bonkers.
Vaihteisto Microshift XCD 11 speed 11-46.
Kammet Shimano XT 36t Garbaruk Melon ovaalirattaalla.
Polkimet ostin niqulta, mutten ny muista mitkä nämä oli. Värikoodaus onnistu vahingossa.
Tolppa Trans-x dropperi olikohan 125mm dropilla. Aika tyhmä valinta tuokin, kun tolpan ollessa ylhäällä se on mulle liian korkeella. Onneks sain halvalla.
Satula Ergon SMC. Vaikuttaa muuten mukavalta penkiltä.
Jarrut jotku halvemman pään hydrauliset Shimanot.
Tanko hiilari race face sixc ja ouryn lock on -gripit.



https://live.staticflickr.com/65535/50632219253_f99cbb475f_b.jpg

3 Likes

full neck support tälläselle toiminnalle

Helkkarin hieno! Hyvää duunia kyllä. Modernit palikat sopivat kyllä hyvin.

Toi on kyllä hienoin oranssin sävy!

luin että viihdeama. sitäkai se headshok remppa on ollut

Pyörä on hieno, vanhassa rungossa modernit osat - kombo toimii aina.

Itseltä lähteee myös full support myös vaihteellisile amoille :slight_smile:

Cannondale ei hävittänyt tota neulalaakeri-infernoa mihinkään, vaihtoivat sen vain Leftyihin. Leftyt taas on saman joustomatkan ja painoluokan keuloja jäykempiä, eikä jousto kinnaa haarukkaan kohdistuvan taivutuksen vuoksi. Vaativat vaan sitä laakereiden asetusta tosi usein ja huolto on oma operaationsa.

Hieno pyörä tää oli alun alkaenkin, mut rakentamalla parani ja amakuvat näyttää hyviltä. Ehkä jos stemmin flippais ni näyttäis nopeemmalta. :slight_smile:

Coolin cannondalen kohtalo.

1 Like

Kylläpä muuten kyytiläisen kelpaa! :ok_hand:
Fvll Kipport