Vaatteet

Ajoin juurikin tuolla tyylillä just Konalasta Viikkiin. Kesätennarit vähän kastui mutta lahkeet ei.

Näillä keleillä vois etevin ratkaisu olla shortsit ja sandaalit sadeviitan kanssa: pysyy kuivana sääristä ylöspäin ja hengittävyys on sen verran kunnossa ettei määränpäässä tarvitse suihkua tai kastumisen puolesta vaihtovaatteitakaan.

3 Likes

Ajoin just sortseilla ja t-paidalla + hai-saappailla ja sadeviitta huppujen yli tuotuna kunnon lokareilla, aivan ok! huppu vähän ahdisti, mut mulla on vaan se lidlin lepattaja.

2 Likes

Joo, hengittävyys ehdottomasti viitan iso plussa.

Vielä ku siinä viitan hupussa olis pieni lippa ja ”syvyyden” säätö, ni olis unelmakampe.

1 Like

Tuulisemmalla säällä viitan kanssa pyöräily on hankalaa, että ei oo ratkaisu jokaiseen sadepäivään.

1 Like

ostin alennuksesta kuoritakin jossa saa kainalot auki ja on se kai muutenkin ihan hengittävää. se on marmotin precip eco. ostin sen alunalkujaan kävelyhommiin mutta se on ollut mun vaatimustasolle erittäin riittävä pyöräillessä. kyllähän siä sisällä soijaa, mutta se soija on lämpimämpää ku sade! tohon takkiin ja ilmeisesti kaikkiin kuoritakkeihin on joku säänlaatu sweetspot jossa ne itseasiassa oikeesti hengittää. keväällä oli sellanen yks päivä ja ihmetyin ihan että hetkonen, missäs mun soija on?

sit mulla on sadehousut sellasta pyöräilymallia ja ne taas kätevästi soveltuu myös kävelyhommiin. joku xxl alerekki bongaus, mitähän ne myy craft ehkä, en tiedä?

sit goretex sukat on ollu mun lemppari, seal skinz teki ne ja niissä on merinoo se sisäpuoli.

kaikenkaikkiaan oon kyllä erittäin tyytyväinen kun vähän yli satkulla oon saanu sadevaatteet joilla pärjää vaeltelemisissa ja työmatkoja pyöräillessä. alebongailu ja ilosten sattumien suma.

1 Like

Mä oon huomannut sen että vesi kyllä löytää tiensä, varusteista huolimatta.

2 Likes

uuh kuulostaa kyllä hyvältä setiltä, ja alevaatteet tietty bäst heti kirpparivaatteiden jälkeen. mulla on kaikki pyöräkledjut uffi/fida-kamaa (paitsi dominaattorikengät jotka löyty alelaarista), mut ehkä sitä voisi jopa Ostaa Rahalla Uusia Asioita nyt kun on eläkevirka ja kaikki.

irrottele vähä (:

1 Like

niin tuntuu käyvän, mutta noilla sadepäivän tunturissa kävelleenä voin sanoo olevani tyytyväinen. ja sinä päivänä myös onnekas, että autiotupaan mahtui illaksi lämmittelemään ja nukkumaan.

1 Like

Tän takia pidän vaan jotain hyvin tuulta pitävää takkia ja vaihtokamppeita sen verran mukana ettei päivän päätteeks tarvii märkiä laittaa takas

2 Likes

Mä pistin nyt sit tollasen lekan viitan tilaukseen, eli jatkossa semmosella sadekelillä.
Tähän asti menty jollain haglöfsin kuorivaatteilla. Vaik mul onki aika lyhyt työmatka, niin kyl silti toi huono hengittävyys usein ärsyttää.

1 Like

Erinäisiä sadeviittoja kokeilleena näyttää omaan silmään toi lekaviitta takaa liian pitkältä, jää jumiin satulaan ja voi jopa sotkeutua pinnoihin tai vannejarruihin jos sellaisia käyttää. Toki jos ajaa tosi hillitysti ja perse kokoajan penkissä ei ongelmaa ehkä tule. Mutta suosittelen pyöräilyyn pyöräilyyn suunniteltua sadeviittaa.

kulta-ajalla ilmeisesti kumitetusta puuvillasta (niinku klassiset Rukka sadevaatteet) valmistettu Rotrax rain cape on ollut sateessa pyöräilijän ilmiselvä valinta, sellaista ei valitettavasti enää taida saada mistään. Sitä sai myös ainakin kolmessa eri koossa. Ennen oli paremmin!

nykyyään ainoita pyöräilyy tarkoitettuja (mitä löysin) taitaa olla Carradicet ja ehkä Vauden tuote? Peoples ponchoa tosi pitkä työkaverini kehui mutta lyhyille ja keskipituisille henkilöille on varmaan sekin takaa liian pitkä, eli one size doesnt fit all.

Sinänsä tommonen laavukankaaksi muuttuva sadeviitta on ihana ajatus ja ostasin heti, mut jos ja kun siinä ei oikeesti pysty kunnolla pyäräillä niin sit ei vaaa natsaa.

saaatan silti ostaa lekasta ton Romanialaisen vintage viitan koska se on niin hieno :smiley:

lekan viitta kyl enemmän sellanen rinkkahommiin/festarideluxe -kategorian tuote kuin millään lailla pyöräilyoptimoitu sadevaate

pari omistan

Yleisesti sadeviitasta vielä mietteitä: parhaimmillaan ihan super hieno asia, pysyy kaikki kenkiä ja nilkkoja lukuunottamatta kuivana eikä hiosta juuri ollenkaan jos alla tarpeeksi vähän vaatteita. On myös tosi lämmin jos on kylmä sade. Tekee sateessa pyöräilystä toisinaan ihan tosi hauskaa ja mukavaa =)

Kovassa tuulessa haasteellinen, painavaksi kastunut puuvillainen Carradice-viitta toimii kyllä siinäkin suht hyvin mutta kyllähän ne laidat sivutuulessa lepattaa ja vettä pääsee reisille osumaan. Ja vastatuulessa tietty hidastaa. Toisaalta myötätuulessa varmaan nopeuttaa :smiley:

Toimii myös upeasti “taukotelttana” eli jos pitää istuskella viileässä säässä niin on tosi tosi mukava hengailla siellä oman pikku kodan sisässä.

Vyöllä tai jollain remmillä vyötärölle kiristämällä toimii myös ihan kelvollisena tunikana/takkina, eli oikeata takkia ei välttämättä tarvitse viitan lisäksi ollenkaan.

Eniten oon siis käyttänyt vahapuuvillaista Carradice-viittaa, sit jotain yleiskäyttöön suunniteltuja muovisia kirppislöytöjä mutta niissä oli tosiaan surkea pyöräillä.

tästä vielä vähän motivaatiomateriaalia sateessa pyöräilyyn: 'I'm a Kind of Mechanised Tramp' - Part 1 - YouTube

3 Likes

Onko kukaan kokeillut muuten tätä Agu Grant Rain Ponchoa? Värejä on ja ilmeisesti samanlainen vyötärönauha kuin Carradicessa ja hintakin kanssa siinä 50e tienoilla.

nonniih

1 Like

”Näkymätön Mieskin sadepyöräilee”

1 Like

Pyöräilyyn suunniteltu sadeviitta on ilman muuta pyöräilyyn parempi valinta.

Toi jenkkimallisen sadeviitan (mitä Särmäkin on aika suoraan) pituus ja hakeutuvuus pinnoihin lienee käyttäjän pituudesta kiinni, en ole huomannut koko asiaa ja nyt kun katoin niin en huomaa riskiä. Käyn satulaan niin että viitta jää taakse, ajatuksena etten kuluta sitä perseen ja satulan välissä. Olkapäiden kohdalla olevat purjerenkaat kiinnitän toisiinsa ja heitän pään yli taakse. Kyljet on nepparoitu kiinni, ei vältsiin alas asti (tangon leveydestä riippuen).

Maailmanlopun prepper-bushcraft-larppaaminen sikseen, tuollainen suorakaiteeksi aukeava sadeviitta muuttuu kivaksi suojaksi kahvinkeittoa tai ruuanlaittoa varten tauolla. Tosin vain yhdelle. ;foreveralone;

1 Like

Ajattelin hommata seuraavaksi foxin 3L water pantsit kaatosadekeleille.

Perus ranger malliset nyt alkuun postissa tulossa, pitävät kai hiukan vettä, tai ainakin roisketta. Lähinnä tuollaseen syksyn tuuliseen ja tihkuiseen työmatka-ajoon ajattelin noita käyttää. Farkut saa nyt jäädä kaappiin kevääseen saakka. Nuo on myös mallia porkkana, mikä on kiva juttu kun ovat farkussa se fitti, joita tuppaan ostamaan.

Muutenkin tulee katseltua mtb spesifiä vaatetta talvelle, nykymuoti menee ainakin omaksi onneksi niissä siihen suuntaan, että on vähän fitimpää ja simppelinpää ulkonäköä, niin kaupunkiajossakin viitsii noita kamoja käyttää.

1 Like