Vääntynyt teräshaarukka - korjattavissa?

Tuli kolaroitua vaihdeolmokuskin kanssa, hän selvisi siitä parilla mustelmalla, mutta itse sain pari tikkiä käteen ja teräksinen konversio-pösöni slightlisti oikealle vääntyneen etuhaarukan. Etukiekolle ei käynyt kuinkaan.

Voiko haarukan vääntää takaisin oikeille sijoilleen, vai pitäisikö ennemmin ostaa uusi vanha haarukka? Mietin, että onko turvallisuusriski johtuen esmes metallin väsymisestä tjms?

Kun miettii millainen taivutus haarukkaan on jo tehtaalla tehty, niin jos se siitä taipuu vähän suuntaan sun toiseen niin mun mielestä ei oo pahempi juttu.

Nää on tämmösiä tunnekysymyksiä. Oon paria etuhaarukkaa väännellyt, eikä oo omasta mielestä tuntunut pahalta. Materiaali on niissä haarukoissa ollut melko paksua ja ne eivät ole olleet mitään suurlujuuskamaa, eli eivät muokkauskarkene (ja ratkea) samalla tavalla kuin laadukkaammat materiaalit.

Mun ajattelutapa vääntyneistä metalliosista on jos maalipinta menee taivutuksesta rikki niin osa on roskaa (ellei osa ole vääntynyt jostain kohtaa missä sillä ei ole suurempaa merkitystä), tai jos osaan jää joku klommo tai outo taipuma jota ei osaa oikoa. Paljaan metallin pinnasta näkee milloin taivutus alkaa tuntua pahalta, pinta menee oudosti huokeiseksi ja ryppyiseksi.

En oo näitä sen kummemmin miettinyt. Oon ajellut vaan ja vetänyt fiilispohjalta.

Kyllä olen kaupungilla nähnyt kaikenlaisia viritelmiä vääntyneistä haarukoista täysin romuihin runkoihin ja kivasti ovat rullanneet.
Silti en osaa luottaa jo kerran vääntyneeseen haarukkaan.
Alkaa hermustuttaa kun ajattelee miten voi käydä jos haarukka päättää pettää kovassa vauhdissa osuessaan johonkin kuoppaan.

^ Tuota itsekin vähän pelkään, mutta päätin silti kokeilla suoristamista. Ihan ookoolta näyttää, mutta sijoitan huomenna turvallisuuteen kypärän verran.

nostetaas vanhaa. mitä tehään tälle?

http://dl.dropbox.com/u/33080121/dancelli/Kuva1185.jpg

http://dl.dropbox.com/u/33080121/dancelli/Kuva1184.jpg

video

Tuskin oli kovin oikeaoppinen teko, mutta väänsin Matkahuollon tollai turaaman keulan jollain putkenpätkällä joka jatkoi sitä haarukan toista sakaraa niin että siihen sai momenttia. oikeaan kohtaan se meni ihan vanhasta muistista kun laittoi tarpeeksi voimaa. Tuosta kruunun kohdalta olin tietty prässännyt keulan aika painavaan leikkuriin, että pysyi paikallaan.

Teräs on siitä mukavaa ainetta että sitä voi kohtuullisissa määrin taivutella. Vääntövartta vaan ja pikkuhiljaa etenemällä kohti tavoiteltua lopputulosta. Vääntäminen pitää tehdä sitten vähän yli, teräs aina palautuu takaspäin, vähän niinko jousen taivuttelua.

Droppien linjaustyökalut toimii tässäkin.

En kyllä itsekään ole vielä keksinyt sitä “oikeaoppista” tapaa vääntää teräshaarukaa alkuperäiseen muotoonsa. Jos haarukan saa väännettyä mieleisekseen, niin ei kai työkalulla niin väliä?

Ite käytin aikanaan paremman puutteessa pihakeinun metallijalkaa, ja hyvin vääntyi:

https://www.netrauta.fi/ap-pics/productPictures/Netrauta_Kuvakoko2/VRX20039900-2.jpg

:smiley:

mun pitäs vääntää yhden metallirungon haarukanpäät suoriksi, vähän jänskättää!

Väänsin alumiinirungon takahaarukan suoraksi hyödyntämällä 1) romunkeräyslavaa 2) pyörätelinettä 3) edellisiin yhdistettynä allekirjoittaneen kuolleeseen massaan kohdistunutta painovoimaa.

Pyörä on edelleen ajossa, katsotaan milloin räjähtää.

teehoovee - 23:15, 27.12.2011 » En kyllä itsekään ole vielä keksinyt sitä "oikeaoppista" tapaa vääntää teräshaarukaa alkuperäiseen muotoonsa. Jos haarukan saa väännettyä mieleisekseen, niin ei kai työkalulla niin väliä?
Näin juuri. Tosin käyttötarkoitukseensa suunnitellulla oikealla työkalulla ja ennen kaikkea metodilla pääsee helpommin hyvään lopputulokseen. Pakottamisesta tässä on kysymys, vääntäminen toimii pakottamismetodina paremmin kuin esim. hakkaaminen.

Paras tulkki kertomaan keulan suoruutta on äbout suora etukiekko.

Droppien linjaustyökalussa on väännin ja tulkki samassa.
Tässä kuvasarjaa aiheesta.

Ja just tänään Dave Moulton julkaisi aiheesta kirjoituksen blogissaan.

Hieman OT, mutta onko kokemuksia raken muuttamisesta haarukkaa vääntämällä? Itellä oli suunnitelmissa tehdä kyseinen homma.

Juu yhden haarukan suoristutin, kuumuutta ja varovaisesti väänsi ni tuli hyvä ja kestänyt nyt ainakin yhden kesän trik träkkäilyt.

marlonin kuvia kun katsoin niin tein kahdesta 8mm pultista muttereineen ghetto-työkalun linjaukseen.
ylävartalossa ei riittänyt voima vääntämiseen mutta jaloissani tuntui olevan sen verran potkua että sain väännettyä linjan millin rajoihin. ihan käypänen tuli

Tuli ostettua projektiksi yksi runko jossa vetopuolen droppi on vääntynyt. Kuullemma vaihtaja osunut katukiveykseen jonka seuraksena vetopuolen droppi vääntyi. Millä tuon saisi kenties “helpoiten” oiottua muotoonsa?
Toinen vaihtoehto on tietenkin vaihtaaa dropit kokonaan, mutta välttämätöntä tarvetta sille ei olisi kun sinkulaa ollaan tekemässä. Toisaalta chainstayn kromaus on sen verran hyvässä kunnossa, että en sitäkään viitsisi pilata droppien vaihdon takia.

http://img696.imageshack.us/img696/7236/haarukka.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/430558_10150567006147954_823527953_8715213_1500354917_n.jpg

lämpöä ja taivutusta.

Oon tätä asiaa pohtinut ja nyt tuli ensimmäisen kerran tarkasteltua haarukkaa tarkemmin. Näyttää siltä, että se on pikkusen taipunut.

http://farm6.staticflickr.com/5446/9171694411_96e13e6e13.jpg

Kehän etäisyys on haarukasta oikealla puolella noin 11mm ja vasemmalla 7mm. Eihän tuossa mikään hirveä heitto ole, joten onko tuota mitään järkeä edes lähteä vääntämään? Heiton kuitenkin huomaa tuijotellessa ja tuntuu, tai ainakin luulen niin, ilman käsiä ajaessa - puoltaa pikkusen.

Toisaalta eikös tuo napa luultavasti tuon reilu kaksi milliä tuota oio joka tapauksessa suuntaan ja toiseen, joten voisi olla aivan turhaa…

Pysyykö heitto samana jos kiekon kääntää? Eli onhan heitto haarukassa eikä kiekon keskityksessä? Itekin pelästyin että oman pyörän haarukka ois vääntyny, mut olikin kiekko keskitetty vähän poskelleen.

Ainakin meikän kaikki pyörät puoltaa ilman käsiä ajaessa vähän jompaankumpaan suuntaan. Aina on kiekko keskitetty millin pieleen tai stemmi asteen vinossa. En tekis tolle ylläolevalle keulalle mitään.