Umpinainen rattaan pultti

Tarvitsisin yhden (1) rattaan pultin, jossa ei ole reikää keskellä, vaan se on kokonaan umpinainen. Eli siis että sillä voi tukkia kierteellisen reiän tiiviisti. Myös muu 8mm paksu 0.75mm kierteellä oleva pultti kelpaisi, jos semmosia olisi olemassa.

Voin hyvin maksaa yhdestä pultista vaikka 15€ ja postit. Vaihtoehtoisesti jos joku osaa juottaa tavallisen rattaanpultin aineella joka ei varmasti liukene mineraaliöljyyn, niin mielelläni maksaisin sellaisestakin palvelusta.

Laita kemiallisella metallilla tukkoon. Onko sulla korkki kadonnut jarrukahvasta?

Kierteellisen pään juottaminen vois olla hyvä. Koko paskan tulppaaminen umpinaiseksi ei ehkä ole niin toimiva idea, koska oletettavasti pulttia pitäis saada vielä 5 mm kuusiokoloavaimella kiristettyä.

Onko mahdoton idea, että ruuvia ennen reikään laittais pyöreän lätkän nitriilikumia ja painaisi sen tavallisella rattaanpultilla tiukasti paikalleen? Jonkinlainen tiivistys siihen kuitenkin pitää tehdä, pelkkä kierre ei pidemmän päälle riitä.

Jos olisi raudasta tehty rattaan pultti, sen tulppaaminen juottamalla pienellä levyn palalla olisi helppoa, alumiinisen hitsaaminen saattaisi tehdä pultista ovaalin, pieni osa, eloksointi ja kova lämpö ei ole hyvä yhdistelmä.
Toisaalta hyvä tig hertsin ja +/- alueen säädöllä, voisi onnistua, töissä kokeilivat juomatölkkejä hitsailla hyvällä menestyksellä. Jäisi vielä avaimen kolo tallelle, vaikka voisihan siihen hioa vaikka talttapäälle kolon ja tiivisteeksi nestemäinen putkitiivistettä.

Joo oikein arvattu tuo tarve. Olin ite miettiny jotain tiivistävää ruuvilukitetta ja o-rengasta, mutta toi putkitiiviste tai nitriilikumi on hyviä ideoita myös. Ei taida juurikaan olla olemassa rattaanpultteja jotka olisi valmiiksi ummessa, niin täytynee kokeilla jos saisi tuota juotettua itse.

Mä luulen, että mulla voisi olla jokunen umpinainen rattaanpultti tallessa. Mihin käyttöön tämä oli siis tulossa?

1 Like

Tämä on siis Shimanon jarrukahvan ylimääräisen liitännän sulkemiseen. Niissä on 8mm kierre 0.75mm nousulla, joka on harvinainen kierre kaikkialla muualla, mutta rattaanpulteissa se on standardi. Rattaanpulteissa tuntuu vaan lähes aina olevan keskellä reikä. Joten jos sulla on umpinainen jossain, niin olisin varsin kiinnostunut ostamaan sellaisen, kun en muualta netistä ole sellaisia löytänyt.

Toki siis lisäksi tarvitsen jonkinlaisen tiivisteen, kuten yllä puhuttiin, mutta mennään nyt yksi asia kerrallaan.

Ok, löysin yhden umpinaisen pultin. Kyselin käyttökohdetta, koska mulla on jotkut hydrauliset kahvat kanssa varastossa varaosina. Niissä tosin ei ollut samalla kierteellä tulppaa. Jatketaan privalla.

Mikä kahva?

Kahva on siis BL-RX812, eli tarkoitettu tommoseksi välikahvaksi droppikahvojen kanssa, mutta ajattelin laittaa sen fiksiin ihan yksikseen. Kahvan mukana tuli vaan tommonen kuminen pultti tuohon ylimääräiseen porttiin, mutta se ei näytä siltä että se olisi suunniteltu pitämään öljyjä sisällä.