Tyttöjen topikki

Jee hyvältä kuulostaa! Itseäni ei laisinkaan kiinnosta radalla ja kovaa ajaminen, mutta tyttöseurassa kaikenlainen muu ajaminen ja pyörähommailu kylläkin. Mutta olisin kyllä kuitenkin uteliaisuudesta tullut tuolloin velolle, jos olisin maisemissa. Mut voisi jossain vaiheessa hyvinkin saada houkuteltua mm. ajamaan maastoon (ekaa kertaa), olisi siihen sopiva fillarikin kohta käytettävissäni.
Ja niin joo tietty, noi Fjellun shortsithan vois olla hyvät! Onko jo kokemusta niiden kestävyydestä?
(ja nyt tuli mieleen että meillähän oli muuten tämä Naistenvaateosastokin)

Jos oon kotona tona vkloppuna, tuun Köpikseen.
Ja niin, shortseilla on useampi yhtäjaksonen satanen takana eikä sydänshapea oo vielä näkyvissä.

TORSTAI 17 ELOKUUTA 17
KELLO 9 AAMULLA
VELOCIPOSSE ROADSHOW
HELSINKI VELODROME

Tiedossa ratapyörätaitoja ja madison-vaihtoja eli kädestä pitämistä. Kannattaa tulla, vaikkei oliskaan vuosituhansien pituista ratapyöräilyhistoriaa eikä edes omaa droppitangollista pyörää. Täältä foorumilta löytyy ihan satavarmasti legitiimi velodromilainapyörä, jos vain on kiinostusta.

Mainittakoon myös, että mä järkkään tän session vaan siksi et haluan innostaa muitakin naisia ratapyöräilemään (yritän tässä guilt trippailla).

Nähdään 17. elokuuta!

Eeva

Ei oo totta torstaina just aamuvuoro töissä :,(((

eeva. - 16:45, 21.7.2017 » Sittemmin oon tajunnut, että mun wannabe pahiskovis meininki ei todellakaan ollut mitään tasa-arvon lipun heiluttamista. Yritin aina vaan olla mahdollisimman kova jätkä sen sijaan, et olisin embraceannut sitä mitä olen. Tunnen lähinnä Lontoon skenen parhaiten ja ainakin täällä meininki on sellasta, et leijutaan sillä miten pahasti löi päänsä jossain eeppisessä critissä ja mursi kaikki kylkiluunsa. Sellanen ei mua kiinnosta, mut yleinen tyhmäpyöräily kylläkin. Velocipossen avulla oon saanut ympärilleni yhteisön vahvoja naisia, joiden kanssa voi ajaa kovaa ja nauttia pyöräilystä ilman turhaa machoilua. On myös todella kivaa, kun saa nähdä jengikaverien pyörätaitojen, kunnon ja itseluottamuksen nousevan treenatessa. Se on paljon siistimpää kuin se, että pönkittäisin omaa egoani todistamalla olevani nopeampi kuin kaikki muut. Plus muiden pyöräilijänaisten kaa esim. sopivista satuloista puhuminen käy enemmän järkeen. Tän pitkän ja tylsän esipuheen alustamana: mitäs jos mä vedän naisystävällisen ratapyöräsession Käpylän velolla ja sit sen jälkeen voisin jakaa kokemuksia Velocipossen pyörittämisestä. Olis ihan mahtavaa, jos Helsingissä (tai missä vaan) olisi oma naisten pyöräjengi. Sit olis tarpeeksi naisia, jotta esim oman crittisarjan järkkääminen olisi perusteltua. Miltäs kuulostaa? https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/19577272_1035994589871515_4099132732233550926_o.jpg?oh=b35470e7a14d7f8bf0e885408a8d9bff&oe=59F383C4
Ihana postaus Eeva! Olipa fressiä lukea! Just tänä aamuna itellä oli sellane tunne, että tullu vihdoin sinut itteni kans pyöräilyn suhteen. Pidin itteäni nii kovismuijana, ku meni rikki solisluuta, leukaa ja hampaita, kunnes tajusin, että helkkari kohta voi käydä todella pahasti, jos jatkan tällä menolla. Nykyisellään harkitsen jopa jarrua fiksiini ja ajotyyli rauhallistunut huomattavasti eikä pyöräilystä nauttiminen oo vähentyny yhtään sen myötä. Nii ja tyttöjen oma ratapyöräilykerho kuulostaa nii siistiltä!!

Mulle tuli sama spammi.

Aika paskaa postata tommosta paskaa tähän ketjuun IMHO. Tuollaista ei lintukulttuurissa katsottaisi suopeasti.

Heippa kaikki naikkoset! Olis ihan sellasta kinkyä kyselyä, että minkälaisia alushousuja käytätte pyöräilyssä? Alkoi tänään ärsyttämään, kun työmatkaa ajoin ja alkoi alkkarit hiertämään nivusista ikävästi ja siinä sitten kiemurrellen yrittelin niitä saada parempaan asentoon tuloksetta. Kivasti sitten vaan kättä nivusiin samalla morotellen kaikille vastaantuleville, että pääsi eroon kiusallisesta vaivasta. Hipsterit on ihan perseestä (ne on kokeiltu) kun ne vaan nousee ja vielä pahemmin painaa. Ihan El Naturel en haluis mennä…

Osmorella - 20:24, 8.5.2019 » Heippa kaikki naikkoset! Olis ihan sellasta kinkyä kyselyä, että minkälaisia alushousuja käytätte pyöräilyssä? Alkoi tänään ärsyttämään, kun työmatkaa ajoin ja alkoi alkkarit hiertämään nivusista ikävästi ja siinä sitten kiemurrellen yrittelin niitä saada parempaan asentoon tuloksetta. Kivasti sitten vaan kättä nivusiin samalla morotellen kaikille vastaantuleville, että pääsi eroon kiusallisesta vaivasta. Hipsterit on ihan perseestä (ne on kokeiltu) kun ne vaan nousee ja vielä pahemmin painaa. Ihan El Naturel en haluis mennä...
Yleensä bibsit tai sitten jotkut pitkät bokserit.

Tytöt ja tytönmieliset! Yritin etsiä aiheesta topikkia, mutta tuntui sopivan parhaiten tänne. MIKSI tuntuu siltä, että sinkulat on kaikki suunniteltu miehille? Kuka tekee naisten keskimääräisiin kroppasuhteisiin sopivia runkoja?

Yritän keskipituisena (n. 169) newbienä löytää sopivaa ekaa ja nyt heti ekoilla fiiliksillä sapettaa. Tällaiselle viimevuodet kasarimixteillä ajelleelle tuntuu, että suhteet on helposti pielessä. Onko vika minussa vai onko tätä ongelmaa muillakin? Jos jaloille koko riittää, on tanko liian kaukana - äkkigooglaus kertoo, että varmaan liittyy siihen että naisten torsot suhteessa tavallisesti miesten torsoja lyhyempiä.

Puhumattakaan sitten tietenkään siitä, että pienempiä ei edes ole tarjolla. Se on ihan oma itkunsa. Nyyh.

(Ja EDIT: default ohjaustangot tietty liian leveitä prkl. End of rant.)

4 Likes

Hei. Olen 169 cm, ajan koko 49 rollerilla (siitä saa myös sinkulan), stemmi on 10 cm. Sopii mainiosti. Oon myös ajanut 53 rollerilla muutaman vuoden, toimii sekin. Aika paljon saa jo aikaiseksi vaihtaamalla stemmi.
Jos oot täältä päin, Ogelis pääset kokeilemaan 49 rolleria ja siitä ehkä hieman lyhyempää ratapyörää.
Edit: ohjaustangon tulevaan pyörään sahaat sopivaksi. Mun pyörissä kaikki 62 cm.

2 Likes

Jep, vakiokokoonpanot on speksattu ties kenelle, mutta satula liikkuu helposti ylös/alas ja eteen/taakse ja stemmiä vaihtamalla saa aikaan paljon, kunhan runko ei ole ihan liian iso. Kuulostaa vähän siltä, että joku pyörä mistä saa yhtä pykälää katsomaasi pienemmän koon voisi olla sopiva. (Tosin kyllä mullakin on kasarimixtessä ihan eri ajoasento kuin muissa.)

1 Like

Hei, liittyen siihen mitä mainitsit, löysin nämä (selaa sivun keskelle):

Actually designed for female bodies of the week

Product of the Week

1 Like

Alle 170 senttisenä miehenä vähän karsastan tämmöistä miehuuden linkittämistä pituuteen. Mutta toe-overlapista johtuen vaakaputket on vaikeaa saada alle 53-senttisiksi, paitsi pienemmällä kiekkokoolla. Tästä oli jonkun paremmin geometria-asioista tietävän postauskin jossain täällä YV:llä, mutta en löytänyt sitä tähän hätään. Kompliiteissa stemmin pituudet on vedetty varmaan jonkun keskivertojakauman mukaan tai sit ihan vaan että mitä on tilattu miljoona kappaletta tehtaalta. Mulla on ainakin pikku Octane-One Kode stadissa, jota saa myös koeajaa, mutta ei droppitangolla niinkuin noi kompliitit.

Edit. Siis pienet rungot on usein pitkähköjä myös meille lyhyille miehille.

5 Likes

Ei tok ollut tarkoitus liittää sukupuolta pituuteen, vaan pohtia sitä minkälaisille suhdeluvuille rungot on suunniteltu. Että onko naisihmeisillä enemmän hankaluuksia istua siihen torso, koipien pituus + käsien pituus oletukseen kuin miesgeeneillä ne suhteet kasvattaneilla? Eli onko ne yhä suunniteltu keskimääräisen mieskehon suhteille vai onko sitä jo monipuolistettu, keräävätkö datan vaan miesten koivista ja ulottuuvuuksista? Tietty kaikissa sukupuolissa on kaikenlaista mallia, eikä kukaan varmaan suoraan istahda tehtaalta tulleelle sopivasti, mutta keskimäärin näillä, i hear, on kait eroa.

Toistaiseksi pienemmän (49, 51) on tuntuneet liian pieniltä vaikka satulaa kuinka nostaisi (jalat ei melkein yletä maahan, mutta silti tuntuu ettei koivilla tilaa polkea - joku viisaampi osannee sanoa mistä johtuu). Sitä ei varmaan stemmin vaihtaminen muuta, kun toisaalta yläkropalle ne on tuntunut sopivammilta, kun taas 54 tuntuu menee niin tankoon kurotteluksi ettei varmaan satula liiku tarpeeksi.

Pitää testailla kärsivällisemmin eri pyöriä ja etsiä välikoot käsiini, en epäile etteikö joku hyvin istuisi kun en nyt niin poikkeusmallia kai ole. Mutta tulin nyt vuodattamaan ymmärtääkseni vähän onko haaste tuttu vai omassa päässä. :slight_smile:

1 Like

Missä tapauksessa haluat, että jalat ulottaa maahan? Satulassa istuessa? Tää jäi epäselväksi.

Sori epäselvä selitys. Siis pointti oli, että vaikka jalka satulasta polkimelle tuntuu olevan ihan maksimissa, silti tilaa tuntui olevan liian vähän polkiessa. Ehkä voin tulla demonstroimaan Ogeliin, jos se selvempää. :slight_smile:

Mutta siis mun kokohaasteet aside, tässä pari mielenkiintoista, jotka google tarjosi ummikolle.

Unisex and men’s bikes generally come with components that are more aimed at male riders: wider handlebars, longer cranks, longer stems, and men’s saddles. While you could certainly change out these components to suit your preferences, the balance point, reach and angles of the frame cannot be adjusted by merely changing parts on the bike.
Liv Bike Design

Ja tää googlesta, kun linkki ei kelpaa: 5 approaches to women’s bike design
Tiivistetysti: joillekin siitä on iloa, joillekin ei.

Meillähän on täällä oma huipputieteellinen inseam-topikki, jossa myös käsien ulottuvuutta on mittailtu, naisten vastauksia kyllä taitaa olla sen verran vähän ettei sieltä mitään tilastollista analyysia saa aikaiseksi. Siellä kuitenkin oli tämmöinen linkki, jonka mukaan keskenään samanpituiset henkilöt eivät ole tilastollisesti merkittävästi erisuhteisia sukupuolensa perusteella. Kuvat ei kyllä enää näy, eli täytyy luottaa että teksteissä on tulkittu oikein. Ja ylipäätään että ton kirjoittaja jotain bike fitistä ymmärtää. Tolle on kakkososa, jossa väitetään seuraavaa:

I’m sure that there are a whole bunch of ladies shaking their heads at this point and saying: “My female specific bike is the best bike I’ve ever had and so much better than the ‘mens’ bike that I had before!” None of the things that make your bike better are unique to WS bikes and as mentioned before – short Men would benefit just as much from some of the features of your ‘WS’ bike.

Olisko tästä nyt siis konkluusio että lyhyille kuskeille tehdyt pyörät ei ole suunniteltu: kenellekään, vaan on vaan vedetty BikeCadissa arvot niin minimiin kuin on saatu, kuitenkin niin ettei lenkkarin kärki ota kiinni etunavan pikalinkkuun yms.

Mulla on myös mutanteille suunniteltu Plug, joka on korkea mutta lyhyehkö, mutta en oo ihan varma auttasiko tommoinen runkokaan sun ongelmaan. Kuulostaa siis ehkä siltä että sulla olisi pitkät jalat suhteessa ylävartaloon tai käsiin?

1 Like

Edelleen tuo ongelman kuvaus kuulostaa vähän epäselvältä, mutta olisiko ongelma sittenkin se, että satulan korkeus on jotenkin säädetty tangon korkeuden mukaan ja satula on oikeasti edelleen liian alhaalla?

Noin muuten sanoisin, että keskivertoyhtäänmillekään mitoitettu pyörä on joka tapauksessa suunnilleen kaikille väärän kokoinen (vaikkakin usein sietokyvyn rajoilla) ja että yksilöllinen vaihtelu on suurempaa kuin kategorioiden välillä. Siitä huolimatta, Liv toki naistenpyöräbrändinä haluaa perustella olemassaolonsa tälläkin tavalla.

“Kuulostaa siis ehkä siltä että sulla olisi pitkät jalat suhteessa ylävartaloon tai käsiin?”

Nimenomaan, näin oletan. Ja koska suhteessa pidemmät koivet ja lyhyempi torso ja kädet on ilmeisesti naisille tyypillistä (näin itse luin, en tiedä kuinka paljon tästä erimielisyyttä), syntyi tämän topicin ihmettely. Aloitus oli siis jokseenkin humoristisen liioittelun tyyliin tarkoitettu, mutta aidosti kiinnostaa, millä datalla ne suunnittelee unisex-mallejaan. (Tähän se Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men -kirja vois auttaa, en tiiä puhuuko pyöristä.)

(Ja siis oman ongelman sekava selitys johtuu puhtaasti siitä, etten ymmärrä koko geometriahommasta vielä yhtään mitään. “Tuntui oudolta” lienee siksi paras tiivistys. Mutta käyn testailemassa jonkun kanssa niin ehkä aukeaa.)