Työtila-, verstas- ja varastointi-topic

No siis ei ne mitään sisustuselementtejä ole kun varastointia varten mut hei jokainen omalla tavallaan!

Ja kannattaa siellä maallakin käydä niin pää tuulettuu vähän polkiessa.

Ok ok, mm. Modul täyttää ilmoitetut vaatimukset. Mujilla on vissiin kaikkea näppärää mutta liikkeen sijainti on huono.

Vaan jospa sivuutetaan nuo muoviset läpinäkyvät. Siltä osin taidan itse pitäytyä Smartstoressa. Noitahan sai muistaakseni sekä Clasulta että Prismasta.

Painotetaan siis vielä seuraavia seikkoja:

  • hyllytettynä laatikoista on saatava tiivis rivi
  • jonkinasteinen sisustuskelpoisuus eli kohtalaisen siisti ulkoasu
  • ja halvimmasta päästä kiitos

Taloudesta löytyy myös Clas Ohlsonin Infinityä
https://www.clasohlson.com/fi/p/44-2140-3
aivan käytännöllisiä ja sinällään siistejäkin, mutta tuntuu vähän vastenmieliseltä ajatukselta katsella näistä koostuvaa riviä esim. joka päivä elämänsä loppuun saakka

Jotain nätimpää siis hakusesssa. esim. Jyskillä on puinen THORMOD 24x34x18cm 10€/kpl

Löytyykö parempia vaihtoehtoja?

vois tämän kysymyksen muotoilla niinkin että mistä halpoja kymmenlitraisia vanerilaatikoita

Jos on joku parempi Alko lähistöllä, niin osa viineistä tulee puulaatikoissa.

1 Like

Ai et voi kämpässään tuijotella sisustuskelpoisia viinilaatikoita ja vieraat luulee alkoholistiksi? :sweat_smile:

no tässä kohtaa mieluummin viinilootia kuin esim. ammuslaatikoita

Jos on niin syvässä päässä, että säilyttää miljoonalaatikoitaan olohuoneessa, niin ei ehkä käy vieraitakaan juuri :face_in_clouds: Mut mun Château Monbrison 2013 -boksin alkuperäinen sisältö maksaa 55e/pullo, niin ainakin luulevat sit että oon varoissani!

En nyt tiedä oliko hyvä vinkki sikäli että ainakaan saman firman laatikoita tuskin saa montaa kerralla, ja noi ei välttämättä oo mitään standardikokoisia.

Samanlaisia katselin Clasulla tänään. Aika hepposilta ne tuntuivat minusta yhtään raskaampaan säilytykseen, mutta paljon tyylikkäämpia kuin muoviset.

Samlan hintaetua kaventaa kelvoton muovilaatu, joka hajoaa pienistäkin kolhuista. SmartStore on sitkeämpää ja joustaa paremmin.

Kaikista paras on kuitenkin myydä rojukammet ja niihin liittyvät ”smoothit keskiöt” jossain komponenttikirppiksellä sen sijaan, että säilöö niitä halvoissa laatikoissa kalliin asuin- tai työtilan tukkeena.

Jos on niin hienoja osia ettei kärsi myydä, laita ne vitriiniin esille.

Kauniit asiat kuuluu esille eikä säilöön ja ei-kauniit asiat, jos eivät ole käytössä, kuuluu kiertoon.

6 Likes

Oon ihan tyytyväinen, että tuli valittua omakotitalo. Sen verran fillarirojua, runkoja yms kertynyt, että ullakko on pakollinen. Lisäksi sain tallin pääosin toki harrasteajoneuvon halvempaa lämmintä talvisäilytystä ja huoltopaikkaa ajatellen myös yleiseksi pajaksi, kun tuli tollanen katos/pihavarastokombo laajenneltua talliksi niin ei oo sellanen perinteinen pelkkä auto uppoaa tyylinen ratkaisu.

Oon Lumikon kanssa samoilla linjoilla kaman kiertoon laittamisesta, mutta ehkä vähän joustaen sen mukaan, paljonko sellasta ylimäärästä säilytyskapasiteettia kamoille on. Samahan se on kaikessa, ei keskusta-asujilla oo valtavia säilytystiloja ruuille tms kamallekaan ja sit käydään kalliimmissa kaupoissa korttelin nurkalla, koska kun neliöt maksaa 10000€/kpl ei ehkä kannata kuluttaa niitä tavaran varastoimiseen, jos niitä saa tarpeeseen ostettua. Omakotitalossa sitten voikin olla se 100 neliöinen ullakko kämpän päällä, autotallia yms, niin silloin voi vähän erilaisella kynnyksellä tavaraa säilöä ja nauttia siitä vaivattomuudesta, minkä saavuttaa, kun varaosat, työkalut ja tarvikkeet on stressittömästi ennakkoon ostettuna ja käyttövalmiina.

1 Like

Höpöhöpö tuu nyt alas sieltä :stuck_out_tongue:

Ei vaan, homman filosofiaa on tottakai tullut pohdittua. Se, että saa enimmän “roinan” siististi lajiteltua järjestykseen ja helposti saataville, on yksi tavoite (tai välivaihe, kuinka vain). Kun kamat ovat selkeässä järjestyksessä hyllyssä, ne ovat myös paremmassa järjestyksessä myös mielessä. Se taas edistää varsinaista tavoitetta, eli käyttökohteen/-tarkoituksen hakemista ko. tavaralle (lue: harrastamista). Samalla helpottuu myös itselle vähemmän tarpeellisen tavaran kierrättäminen, eli vaihtuvuus paranee. Näin ollen, mieluiten järjestelen edellä kuvaillulla tavalla nyt alkajaisiksi. Ei mulla ole ensisijaisena tarpeena vähentää kaman määrää, vaan ottaa se parempaan kontrolliin.

Jossain vaiheessa voi toki palaa käämi ja roskiin/metallinkeräykseen päätyy boksit ja kaikki vähintäänkin päivän palkkaa arvottomampi kama. Hirveä vaiva jossain myymisessä…

2 Likes

Tähän mainitsen vielä, että jossain siellä Suomen suurkaupungeissa on käsittääkseni paljon helpompi myydä komponentteja yms. eteenpäin, kun ei välttämättä tarvitse lähetellä mitään, vaan käydä kaupat kasvokkain —> säästöä. Samoin näet ehkä livenä mitä olet ostamassa niin yksityiseltä kuin liikkeistäkin.

Semisti vituttaa täällä Savossa, kun edullisempaa kampetta et saa myytyä mihinkään ja järki sanoo että ehjää tavaraa ei heitetä roskikseen. Ostajia olisi, mutta kaupat jäänyt siihen, kun postikulut on kalliimmat kuin tavara. Ja kivijalkaliikkeetkin on lähinnä vitsejä, jossa nauretaan ja vittuillaan asiakkaalle. Netistähän se sit on tilattava ja usein pieleen menee. Niin sitä sitten kertyy.

Ai nii! Miten säilytätte tankoja? Sikin sokin hyllyllä vai ämpärissä pystyssä? Nykyiset 700-800mm melat kun ei mihinkään laatikoihin mahdu.

Annan lapsille käyrätorviksi ja sitte poikki ja palpaan.

1 Like

Harrastaa voi tietty monella tavalla ja aikamoiset Marie Kondot siellä Lumikolta :smile:
Ihanan kadehdittavaa hetkessä elämistä, ja myös massikeisariuutta että pystyy komponenttikirppiksellä myydä helvetinmoisella persnetolla ei-ajossa-olevia tavaroita (koska kaikki tiedämme että komponenttikirppiksellä ei tehdä tiliä) mutta myös ostaa uudestaan tavaroita sitten kun niitä taas tarvitsee.
Itsellä nimenomaan laatikoissa ja säilössä sellaisia esineitä joiden hankkiminen on vaatinut vuosien aktiivista etsimistä enkä ihan heti ole luopumassa kun ei tiedä milloin seuraavan kerran lykästää. Tietty jos geneerinen komponentti kelpaa niin tämä ei ole ongelma mutta kuka nyt sellasia harrastaa.
Oma elämäntilanne on myös sellainen ettei kaikkia projekteja pysty ihan heti nyt laittamaan valmiiksi muttei myöskään laittamaan mihinkään esille kun loppuu neliöt kesken. Enkä halua asua tilassa joka näyttää polkupyöräkaupalta. Siksi pajalla tavaraa Samla-laatikoissa, mielestäni ovat pysyneet ihan ehjinä vuosikausia ja pysyy tavarat hyvässä järjestyksessä.

1 Like

Onkoha Samlas vaihtunu matsku. Vanhemmat pysyny ehjänä pitkään, mut tos pari päivää sit tiputin matolle uudemman sukupolven paikalleen napsahtavan kannen ja se hajos samantie

Heh, oli tossa kieli poskessa. Hyvä ettei liian tosissaan tulkittu.

Mutta oli siinä osa tottakin. Eikä tällainen mariekondoilu vaadi isoa harrastusbudjettia. Ennemmin olen miettiny, että tarviinko oikeasti kymmentä pyörää ja jokaiseen vaihtoehtoisia komponentteja ei-geneerisistä ja kuratoiduista löydöistä koostettuna.

Olen siis vähentäny pyörieni määrää neljään ja ehkä kolmeenkin vois edetä. Rojujen myymisen ohella olen välttäny uutta ostelua tekemällä parempia valintoja. Esim. kalliimpia ja ei-kiinalaisia tuotteita ostaessa hankittavien tuotteiden määrä on väistämättä pienempi.

Ymmärrän kyllä tunteen, ettei hyvää löytöä halua pistää eteenpäin. Jos kyseessä on ei-geneerinen laatukampe, eikö niiden laittamista vitriiniin voisi oikeasti harkitakin?

Saattais olla. EX duunissa noita käytettiin elektroniikkakrääsä & pikkupiuhalaatikkoina ja hyvin kesti. Hain joskus omaankin varastoon kymmenisen lootaa, mut uskaltaako noita enää hakea lisää?

Hyvinkin mahdollista että Ikean tuote on muuttunut. Koko liikeideahan on luoda sinällään ihan fiksu tuote kohtuuhinnalla ja markkinoille saamisen jälkeen alkaa järjetön tuotantokustannusten viilaaminen ja halvimpien tehtaiden etsintä jonka aikana tuotteen mitat ja materiaalit saattaa muuttua.

Itse olen hakenut lukittavia Smart Store bokseja, osa niistä kesti hyvin esimerkiksi pari vuotta rakennustyömaalla työkalujen säilytyksessä (jatkuvaa siirtelyä ja availua) ja yksi oli peräkärryn kiinnitysliinalaatikkona (ei myöskään pehmein kohtelu).

Ai niin, kävin joskus viime viikolla Prismassa hypistelemässä jotain puulaatikoita. Vähän samankaltaisia kuin tuo miltä tuo Jyskin THORMOD kuvassa vaikuttaa, eli etäämpää ihan siedettävän näköisiä ja kokojakin oli useita. Näitä en löytänyt nettisivuilta. Puumateriaali oli kuitenkin ihan höttöä, lähinnä palsaan verrattavissa! Paulowniaa vissiin. Kynnellä olisi voinut rapsutella reunasta sälöjä. Ei nuo kyllä täytä mun mielestä edes maltillisia odotuksia kestävyyden suhteen, jätin hankkimatta.