Työsuhdefillari

Ylellä juttu toiminimiyrittäjistä: heille ei työsuhdepyöriä tarjota.

Onko kukaan tutustunut työsuhdepyörän vakuuttamiseen itse? Tarjoaako jotkut suomalaiset vakuutusyhtiöt semmosta vakuutusta, jolla voisi vakuuttaa työnantajan tarjoaman työsuhdepyörän itse esim. omalla kotivakuutuksella tai muulla keinolla?

Miksi haluaisit vakuuttaa pyörän jota et omista?

Edit: en lukenut aiempia viestejä ketjussa ja siellähän oli hyviä syitä.

Niin kauan kun se on leasingfirman pyörä nii vakuutukset on heidän riesa mun käsittääkseni. Toki on yrityskohtaisia eroja, kannattaa lukee sopimiksesta tai kysellä heiltä.

1 Like

Tilanne on sen verran erikoinen, että pikkurirma omistaa itse ne pyörät, eli ei ole leasing-firmaa välissä. Yrityksen vakuutuksesta tulee niin paljon lisäbyrokratiaa että olisi helpompi vaikka kompensoida työntekijälle oma vakuutus/laajennus sitä varten

Se, mikä tuloverotuksessa jää tässä saamatta, otetaan takaisin nostamalla kirjojen alv:tä.

1 Like

Firman intrassa joku just kerto tästä. Joutuu maksamaan 300 € omavastuuta vakuutusyhtiölle, mutta Fleetbike saa ne vakuutusyhtiön maksamat korvaukset ja jos ottaa uuden pyörän tilalle, niin maksut lähtee pyörimään alusta. Reilu meining ja kalliita kilometrejä.

4 Likes

Lievä yllätys tänään tuli työpaikan pyöräedun suhteen; etu ei kyllä juuri vaikuta kannattavan jos pyörän maksukauden aikana vaihtaa työpaikkaa eikä uudessa työpaikassa ole pyöräetua. Laskin maksaneeni tähän mennessä pyörästä nettipalkassani 1118 euroa (eli huomioiden sen, että maksu on pidätetty verottomana eli jos edun poistaisi olisi ”käteen tullut verot ja TYEL huomioiden tuon verran enemmän) ja nyt lunastaesssni pyörän on hankintahintaan nähden ”maksettuna” 900 euroa. 44kk leasing-ajasta on kulunut/maksuerät rullanneet 18kk, eli 41%. Pyörän hankintahinnasta tuo 41% olisi reilu 1400 eur eli tuolla tavalla verrattuna pyörästä olisi maksettuna 500 eur vähemmän.

Eli tämän 900 euron “maksetun osan” mukaisesti olisin hävinnyt tätä pyöräetua hyödyntämällä 200 eur kun päinvastoin edulla olisi tullut hyötyä ja laskurin mukaan “maksettuna” tulisi olla 1400 eur, jossa tuo hyöty olisi realisoitunut vs. oma pidätetty palkan osuus. Toki ymmärrän, että olisin toki osamaksulla vastaavasti pyörän hankkiessa joutunut maksamaan korkokustannuksia, mutta ei tämä nyt ihan järkevältä tai Etufillarin esittämien laskelmien mukaiselta kuulosta. Laitoin tästä kyselyä tarkemmasta lunastushinnan muodostumisesta.

Katsotaan mitä vastaavat, mutta onkohan tässä joku ns. lainamalli jossa alkuun maksetaan lähinnä korkoja ja vasta myöhemmin lainasummaa :smiley:

Ehkä tässä tulee juuri se, että mainostavat työnantajan suuntaan etua sitouttavana tekijänä; tuo rahoitusmalli rankaisee työntekijää mikäli lähtee kesken leasing-ajan (edun lupaama hyöty sulaa pois ja lisäksi tulee vielä sakkoa päälle).

4 Likes

Etufillari vastasi, että juuri näin menee, perusteluna ovat pyörän hankintahinnan päälle tulevat rahoitus- ja vakuutuskustannukset ja se, ettei veroetua synny jäljellä olevalta kaudelta.

Pyörän hankintahinta on ollut 3600 euroa, johon päälle tulevat rahoitus- ja vakuutuskustannukset, joiden kanssa summa on n. 4270 eli ns. sivukustannuksia n. 670 eur. Kuluneen 18kk leasing-jakson aikana etufillarille on maksettu 1705 eur bruttopalkasta pidätettynä. Etufillarin laskelman mukaan pyörän hankintahinnasta on maksettu 900 eur eli muuta sivukulua on maksettu n. 800 eur, eli n. 130 eur enemmän kuin ilmoitettu koko muun kulun osuus, eli:

1. edun hyödyntäjä maksaa työsuhteen keskeytyessä ja pyörän lunastaessa käytännössä koko tuon oheiskustannuksen vaikka kaiken järjen mukaan jäljellä olevalta 27kk ajalta ei Etufillarille pitäisi tulla vakuutus- ja rahoituskuluja pyörästä joka ei enää ole heidän omistuksessaan.
  2. sen lisäksi, että olisin maksanut jo tuon koko ilmoitetun 670 euron sivukulun, olisin maksanut 130 euroa enemmän kuin pyörän arvosta on “maksettu”.

Ymmärrän, että rahoituskulu voi olla jakson alussa suurempi kuin loppupuolella, mutta onhan tuo nyt vähän mätää, että koko kaudelle laskettu hinta maksetaan vaikka kausi keskeytyisi ja maksetaan vieläpä enemmän kuin ilmoitettu kokonaiskustannus noille oheiskuluille.

Keskustelu/vääntö asiasta jatkuu, vähintäänkin tätä on erittäin puutteellisesti avattu ehdoissa jos nyt ylipäätään voivat laskuttaa kustannuksista jotka eivät heille toteudu.

6 Likes

Njoo, eihän kukaan kaupallisista toimijoista oo mukana persnettoa tekemässä. Näyttää että tää työsuhdefillari on vähän ku yksityinen terveydenhuolto. Sen tuotteen/palvelun lisäksi sä ostat välistävetäjien osakkeenomistajien voitot ja osallisena olevien yritysten byrokratian kustannukset. Se, että veroetu kattaa juuri ja juuri nämä ylimääräiset kustannukset, johtuu vaan siitä että “ylimääräiset kulut” on määritelty sen arvoisiksi.

7 Likes

Näinhän se menee ja näin oletankin ettei tuo tietenkään hyväntekeväisyytenä pyöri, lähinnä tässä hiertää se, että maksan nuo osakkeenomsitajien voitot ja byrokratian kokonaisuudessaan ja vähän ylikin ilmoitetusta upfront enkä jyvitettynä tuolle liisauskaudelle. Vaikka kaudesta on lähes puolet mennyt, ollaan tässä pakkasen puolella, eli edun hyödyntäjänä en ole päässyt tästä vielä lähes puolivälissä kautta/liisausaikaa hyötymään yhtään vaan päinvastoin vielä maksamaan ylimääräistä muutoinkin jo kuluneelta ajalta maksettujen oheiskustannusten lisäksi.

2 Likes

Näitä juttuja kun lukee, niin oman työnantajan tapa kannustaa pyöräilyyn tuntuu paljon paremmalta: nastarenkaiden ostokuittia vastaan 100% hyvitys.

Onkohan jotain estettä sille, että työsuhdefillari ei vois toimia jotenkin samaan tapaan? Ostat fillarin, viet kuitin näytille röihin ja saat seuraavassa palkassa rahaa esim. 10% (max 200€) ostohinnasta?

3 Likes

Ymmärtääkseni ei ihan noin, mutta kyllä yritys voisi ostaa pyörän liikkeestä ja sitten vähennellä liksasta nuo maksut samaan tapaan kun tuollaisella sopparilla.

1 Like

Tässä kohtaa huojentaa että tuli valittua suht kohtuuhintainen työsuhdefilo. Mätä systeemi ja ASBin vertaus mielestäni oikein osuva.

1 Like

Helsingin kaupungilla toimii tälleen ymmärtääkseni, max. 600€. Tosin saattaa mennä neljä kuukautta että saa fyffet tilille koska Helsinki.

2 Likes

Tollei mulla oli vuonna 2017 → ennen tuota pyöräetu-uudistusta.
Vaikuttaa, että hypetys ja trendi on vienyt tätäkin huonompaan suuntaan.

Ei tuohon ole mitään estettä. Verot ja sivukulut pitää toki maksaa.

E: Nykyverolainsäädännöllä siis.

Oletan, että tuo Hgin kaupungin 600€ max on työmatkaedun mahdollistamana veroton. Mut en kyllä tiiä.

Äkkiseltään sanoisin itse ettei täytä pyöräedun määritelmää:

Työntekijälle syntyy polkupyöräetu, kun työnantaja antaa omistamansa tai leasingsopimuksella hankkimansa polkupyörän työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön tai muulla vastaavalla tavalla järjestää työntekijälle polkupyörän käyttöoikeuden vapaa-ajalla.

Korkeintaan ehkä tuon boldatun osion, mutta omaan korvaan vaatii akrobatiaa tuo tulkinta. Mut en tiiä, voi kyllä hyvin olla että olen väärässäkin.

Ja läpinäkyvyyden vuoksi: itse siis olen yhden tällaisen välistävetäjän (GoByBike) palkkalistoilla.

Kirjoitin “työmatkaedun”. Ajattelin rinnastuvan esim. työsuhdelippuun julkiseen likenteeseen, koska muistelin, että siinä oli joku tuon suuruusluokan raja, kun viimeksi oon semmosia saanut. Mutta onkin vissiin muuttunut se systeemi jonkun verran.

Kiinostaisi kyllä tietää, minkä pykälän mukaan Hgin kaupunkin tuota pyörittää.

Jahas, ilmeisesti tän mukaan menee. Eli saa vaihtaat työsuhdematkalippuetua rahalliseen tukeen fillarin hankintaan, verot ja sivukulut maksetaan:

1 Like