Työmatkapyöräily

Niijoo… Olipa lystiä ajaa kihnuttaa pienen aura-auton takana kun kuski hiukan oikaisi ja kohteliaasti ajoi - pois tärkeiden henkilöautojen tieltä - kevyenliikenteenväylällä. Siinä se puksutti menemään about 15km/h tapanilasta pukinmäkeen - eikä tietenkään aurannut samalla. Silloin oli just satanut koko yön lunta, tie oli aivan tukossa sellaista about 20cm paakkuista lumihyhmää. Hiukan vitutti.

Mähän en duuniin aja fillarilla vaan kouluun koska olen opiskelijarenttu.
Koskela - Arabia väliä kuljen lähes päivittäin ja kyllähän tuolla lyhkäsella 2.5km matkalla sattuu välillä jos jonkimoista vastaan. Niin meillä ei oo suihkumahista taikka sisäsäilytysmahdollisuutta…
Tänään oli kyllä siistiä kun rakennusviraston pojat päätti kerätä lumia pois siitä dösävarikon kohdalla, tien reunasta. Rekka oli asiaankuuluvasti pysäköity POIKITTAIN pyörä/kävelytielle. Oli vielä mallia sellainen ettei ohi ajaessa nähny tuliko sen takaa liikennettä vaiko ei. En kerenny nappaamaan kuvaa kun oli kovin kiire luennolle…

Pääkaupunkiseudun Polanneajot 2009

Onhan tuo aivan uskomatonta että ajoradat pidetään sulina ja lumettomina mutta pyörätiellä pitää ajella polanteessa ja jääurissa lähes henkensä kaupalla. Ymmärrän että voidaan priorisoida sen perusteella että suurempi kansanosa käyttää autoa työmatkoihin kuin polkupyörää talvisin (ja kesäisinkin joo) niin sillä perusteella pidetään ne ajoradat hyvässä kunnossa kun siellä on ajotaidoiltaan heikompiakin joukossa. Sitä minä en ymmärrä että nyt kun ei ole tullut pariin päivään lunta juurikaan taivaalta niin vieläkään ei kevyen liikenteen väylien polanteita olla saatu höylättyä kuntoon. Näinkö työmatkapyöräilyä pääkaupunkiseudulla kannustetaan?

Hattua pitää nostaa niille jotka ovat pidempiä matkoja jaksaneet ajella talvesta toiseen tuolla mössön ja jään seassa. Nyt kun ensimmäistä talvea itse olen yrittänyt 17km duunimatkaani pääkaupunkiseudulla ajella niin on tästä lysti ajoittain hyvinkin kaukana. Kauhunsekaisin tuntein odotan kun tuo polanne tuosta ensi tai sitä seuraavalla viikolla alkaa sulamaan (ja taas jäätymään öisin, uusin jäisin urin) niin tulee taas tosi hauskaa.

Jää näin talvella kaikki pyöräily väliin, kun puuttuu vielä se talvifilo, mutta töihin ja kouluun tulee pyöräiltyä aina kun mahdollista.

Kouluun n. 4km, tähän asti mennyt ihan perusvaatetuksessa. Vähän hiki tuossa tulee, onkin nyt tarkotus tilata vähän tuota teknistä vaatetusta niin sujuu vähän kivuttomammin.

Töihin n. 15km, töissä suihkut, pukkari mutta ei pukukaappeja, eli pitää vaan kuivatella vaatteita jossain random paikoissa. Pyörä tulee toimistoon sisään toimitusjohtajan triathlon filon viekkuun naulakon alle.

Lamaa pukkaa. Tämän päivän Hesarissa maalailtiin piruja seinille ainakin Espoon osalta nimenomaan noiden polanteiden aurailuista.

boren - 11:35, 30.1.2009 » Lamaa pukkaa. Tämän päivän Hesarissa maalailtiin piruja seinille ainakin Espoon osalta nimenomaan noiden polanteiden aurailuista.
Heh, kuvaavaa minusta oli se että huoltamattomat keskuspuiston polut tuntuivat aivan samanlaisilta ajaa kuin "hoidetut" viralliset väylät: kummatkin tampattu yhtä koviksi ja epätasaisiksi :D

Helsingin hoitamattomista pyöräteistä tulee minulle mieleen kaupunginjohtajan taannoiset kommentit yksityisautoilun merkityksestä ydinkeskustan pienille, mutta (ilmeisesti omalla mittapuullaan) korkeatasoisille liikkeille. Yhtälö oli koomisen yksinkertainen: henkilöauto maksaa rahaa → yksityisautoilijalla on rahaa → autoilijoilla on varaa kuluttaa.

Osittain tuosta Helsingin turistikierroksesta palautui mieleeni joskus päässäni kypsynyt ajatus vastaavasta teema-ajelusta (samankaltainen ajatus kuin criticall mass-ajeluissa, jotka eivät ehkä kuitenkaan ole herättäneet riittävästi huomiota) vaikka nyt pyöräteiden aurauksen ja/tai työmatkapyöräilyn (#include koulumatka) tukemisen puolesta. Valtuuston kokouspäivänä senaatintorille (olettaen, että valtuuston jäsenet käyttävät Aleksanterinkadun puoleista sisäänkäyntiä, jolloin paikka olisi oivallinen) ajoissa ajelemaan ympyrää ja kikkailemaan flyereiden ja kylttien kanssa. “Kun ei täällä muuallakaan voi ajaa, niin tultiin tänne.” Samalla voisi jakaa yksi auto vähemmän-tarroja tai tehdä jotain muuta pro-pyöräily-juttua.

Mielenosoitushan tuo olisi ja vaatisi asianmukaiset luvat. Riittävästi porukkaa, ajoissa medialle lähetetyt tiedotteet, pari-kolme valtuuston jäsentä paikalle esittämään omat kantansa, niin asioille voisi saada jonkin verran huomiotakin.

Lupiahan ei Suomessa mielenosoitukseen tarvitse, ilmoitus poliisille riittää.

K-Mikko - 16:48, 30.1.2009 » Helsingin hoitamattomista pyöräteistä tulee minulle mieleen kaupunginjohtajan taannoiset kommentit yksityisautoilun merkityksestä ydinkeskustan pienille, mutta (ilmeisesti omalla mittapuullaan) korkeatasoisille liikkeille. Yhtälö oli koomisen yksinkertainen: henkilöauto maksaa rahaa -> yksityisautoilijalla on rahaa -> autoilijoilla on varaa kuluttaa. Osittain tuosta Helsingin turistikierroksesta palautui mieleeni joskus päässäni kypsynyt ajatus vastaavasta teema-ajelusta (samankaltainen ajatus kuin criticall mass-ajeluissa, jotka eivät ehkä kuitenkaan ole herättäneet riittävästi huomiota) vaikka nyt pyöräteiden aurauksen ja/tai työmatkapyöräilyn (#include koulumatka) tukemisen puolesta. Valtuuston kokouspäivänä senaatintorille (olettaen, että valtuuston jäsenet käyttävät Aleksanterinkadun puoleista sisäänkäyntiä, jolloin paikka olisi oivallinen) ajoissa ajelemaan ympyrää ja kikkailemaan flyereiden ja kylttien kanssa. "Kun ei täällä muuallakaan voi ajaa, niin tultiin tänne." Samalla voisi jakaa yksi auto vähemmän-tarroja tai tehdä jotain muuta pro-pyöräily-juttua. Mielenosoitushan tuo olisi ja [b]vaatisi asianmukaiset luvat.[/b] Riittävästi porukkaa, ajoissa medialle lähetetyt tiedotteet, pari-kolme valtuuston jäsentä paikalle esittämään omat kantansa, niin asioille voisi saada jonkin verran huomiotakin.
Haluan nostaa ton yhden kohdan esiin, eli mielenosoituksiinhan ei tarvita mitään lupaa, kaikilla on yhtäläinen oikeus järjestää mielenosoitus, ainoastaan poliisille pitää ilmoittaa jos mielenosoitus vaatii jotain erikoisjärjestelyitä liikenteen suhteen. Mutta hyvä idea todellakin ja olen ehdottomasti mukana jos jotain tuon suuntaista ollaan järjestemässä. Tosiaan pitäisi tuollaselle saada kunnolla mediajulkisuutta, koska esimerkiksi Critical Massissa muut ihmiset eivät tunnu kunnolla ymmärtävän tapahtuman ideaa ja näin jättävät sen huomioimatta. Toivon, että tällanen saatais toteutettua joskus vaikka esimerkiksi joidenkin helsinkiläisten pyöräilykerhojen kanssa. Tai jotain.

edit: joopehan oli siis nopeampi…

Mä ehdotan sellaista, että pyydetään ajoissa valtuuston jäseniä mukaan, lehdistölle tiedote tästä ja siitä ketkä on pyydetty mukaan, ja sit ajelemaan noita pyöräteitä. Sen jälkeen voidaan vaikka järjestää “avoin keskustelutilaisuus” lähipubissa.

Mutta siis, mä lähden mielelläni ajelemaan paremman pyöräilypolitiikan nimissä.

Kiitos tarkennuksesta. Meni luvat ja ilmoitukset sekaisin. Olisihan se aika rankkaa meininkiä, jos mielenosoituksen järjestämiseen vaadittaisiin lupa. :slight_smile:

http://www.yehudamoon.com/images/strips/2009-09-25.gif

^ Tuttu tunne. Just kun pääsee vauhtiin niin onkin jo duunissa. Toisaalta olen niin laiska, että en jaksa herätä aiemmin pidemmälle lenkille. Ehkä joskus voisi yrittää skarpata.

Kevytliikenne.ytv.fi kertoo matkaksi 27km välillä minun koti ja työpaikka.
Pakko sanoa että siinä on ehkä 10km liikaa aamuksi.

Ajattelin nyt ainakin kerran kokeilla vetästä tuon matkan tässä ja pohtia josko siitä ottais tavan ja miettis myös hommien vaihtoa johonki toiseen tiimiin ja kiinteeseen toimipisteeseen.

Ehkä Myyrmäkeen Jumbon sijasta?
Sinällään olisi hyvä jos saisi jatkuvaa liikuntaa fillaroinnista töihin ja iltasin voisi käydä vaikka sitten vielä nopealla lenkillä pari kertaa vkossa. Nyt on tullut tehtyä iltasin ne 2h pyörälenkit jotka ovat sakottaneet perheen kanssa yhteistä aikaa.

Terveisin erään pankin lähituki joka on joutunut ajamaan vuoden aikana ihan liikaa autolla oman selän kustannuksella.

Ota aluksi tavoitteeksi kerran viikossa fillarilla töihin. Makustele miltä työpäivä maistuu aamuisen pyöräilyn jälkeen.

marlon - 19:49, 25.9.2009 » Ota aluksi tavoitteeksi kerran viikossa fillarilla töihin. Makustele miltä työpäivä maistuu aamuisen pyöräilyn jälkeen.
Olen herännyt tässä kk sitten viideltäkin aamulla, käynyt rykäsee nopean ~30min aamuisen juoksulenkin ja suihkun kautta töihin. Voin sanoa, että fiilis on mitä parhain eikä ketuta töissä _mikään_ ;)

Uskon, että pyörällä pääsis samoihin kikseihin :wink:

Mites pyörän saaminen junalaiturille Huopalahden asemalla onnaa parhaiten? Mahtuuko hissiin? Löytyykö luiskaa?

Otetaas nää tänne talteen.

asb - 13:41, 5.5.2020 »
vasaraasialainen - 13:20, 5.5.2020 »
asb - 12:44, 5.5.2020 » Ai hemmets kahvihuonepuhetta mahdollisuudesta työsuhdepyörään. Tabit on jo auki. Ainahan ne on [auki](https://wethepeoplebmx.de/bikes/audio).
Onks näistä laajemmin jotain? Aina firmakohtaista, vai onko leveempää ohjeistusta tahi mallia olemassa?
Firmathan ostaa tän palveluna kaupallisilta toimijoilta, niinku työsuhdeauton, ja verottajalla on aiheeseen omat ohjeistuksensa. https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/47886/luontoisedut-verotuksessa3/ https://www.tyosuhdepyora.fi/faq.html Edit: Leander ehtikin laittaa samat linkit jo edellisellä sivulla.
uljaa - 16:39, 5.5.2020 » Entisenä työsuhdepyöräilijänä voin sanoa, että on varsin edullinen ja kätevä juttu. Itsellä firma osti pyörän. Verotusarvo laskettiin pyörän ja lisävarusteiden hankintahinnan ja oletettujen käyttö / huoltokustannusten mukaan. Verotusarvo parin tonnin pyörälle ja 300 euron vuotuisille ylläpitokuluille oli karvan alle 100 e/kk, eli veroprosentti nousi suht maltillisesti. 2 vuoden työsuhdepyöräjakson jälkeen pyörän sai lunastaa itselle 0,25 kertaisella hankintahinnalla, eli 75 % alennuksella verrattuna uuteen. Ja koska huollot tein itse ja etuun kuului 300 eurolla varaosia/ vuosi, oli pyörä lunastettaessa kokolailla uutta vastaavassa tikissä. Työnantajalle hyvä tapa kannustaa työntekijöitä liikkumaan ja työntekijälle hyvä tapa hankkia pyörä.

Osaiskohan joku auttaa. Ois aikeissa ostaa fillari pääasiassa työmatkapyöräilyyn Helsingin keskusta ajeluun siis. Toki kesällä nyt jotain muutakin ajoa on, mutta luultavimmin 15km suuntaasa maksimimatkaa. Oon miettinyt Pelago Bristolia, Fuji featheria tai Fubifixie:tä. Osaisitteko kertoa mikä ois paras vaihtoehto, tai oisko suositella jotain muita? Haluisin myös et pyörä näyttäs kivalta, mutta myös toimis mutkattomasti.

jkllkj - 21:53, 8.5.2020 » Osaiskohan joku auttaa. Ois aikeissa ostaa fillari pääasiassa työmatkapyöräilyyn Helsingin keskusta ajeluun siis. Toki kesällä nyt jotain muutakin ajoa on, mutta luultavimmin 15km suuntaasa maksimimatkaa. Oon miettinyt Pelago Bristolia, Fuji featheria tai Fubifixie:tä. Osaisitteko kertoa mikä ois paras vaihtoehto, tai oisko suositella jotain muita? Haluisin myös et pyörä näyttäs kivalta, mutta myös toimis mutkattomasti.
Bristolia en ehkä 15km/suunta siivuille enää ottaisi sillä omasta mielestäni se selkeästi enemmän kaupunkipyörä. Pelagon malleista esim. Hanko voisi olla passelimpi tuohon. Tuosta Fubista en ole koskaan kuullutkaan, joten en osaa sanoa. Toki se, että en ole mitään kuullut voi tarkoittaa jotain tai sitten ei. Fuji Feather on aika klassikko "perusfiksi" -kategoriassa. Tälläkin foorumilla moni ajellut hyviä(usein ensimmäisiä) kilsoja Fujilla. Nykytilasta en tarkkaan tiedä, mutta tämän mä ottaisin noista kolmesta mitä tarjoilit.