Työkalut kunniaan!

Onko kokemusta nippeliavaimista SuperB vs Parktool?
SuperB avaimia saisi 3kpl yhden Parktoolin hinnalla…

Park Toolit tehdään edelleen näiden omalla pajalla Yhdysvalloissa, SuperB tulee kaukoidästä. Jos tämmöiselle haluaa siis laskea arvoa.

Tai laita suoraan P&K Lie :heart_eyes:

1 Like

Mulla on vieläkin käytössä sama vanhanmallinen Pedros Pro nippeliavain joka on yksi ensimmäisistä pyöräspesifistä työkaluista jonka olen ostanut. Pesee kaikki muut kokeilemani. Erityisen hyvä ominaisuus on tuo normi avoin puoli joka tukee nippeliä kolmelta puolelta mutta sitten on myös se toinen puoli joka tukee nippeliä ~90% eli pyöristymisen mahdollisuus tippuu huomattavasti.
Uudessa on vähän erimallinen ergo eli kahva mutta kai sekin toimii yhtä hyvin. Pointtina siis se että osta semmonen jossa on nuo molemmat vaihtoehdot!

e. Super B:stä sen verran että jotain semmosia on tullut ostettua Motonetistä ja kaikki ollut ihan peruslaadukkaita. Ei moitittavaa. Parkki taas on monesti ylihypetetty ja jonkun tommosen MUSA-menon voi suoraan heittää romukoppaan.

5 Likes

Mulla on Park Tool SW-7.2 eli tommonen 3 in 1, ehkä olisi eri työkalu jos tarkoitus kasailla kiekkoja tms… Entinen pyöräkauppiasnaapurini tota joskus käytti myös eikä haukkunut paskaksi. Mulla on sekalainen kavalkadi pyöriä niin toi on toistaiseksi käynyt kaikkiin, ja kai oli itsellä ideana myös että jos toi on jossain kassissa reissulla mukana, niin voi käydä muidenkin tienposkeen jääneiden kiekkoihin.

2 Likes

^ Luulen, että ärsyttäis käyttää yhtään enempää tollasta kolmisakaraista, kun pitäis joka kerta käteen ottaessa tarkistaa, että miten päin se on. Mulla on jostain syystä Spokey mustana ja punaisena, enkä ikinä oo vielä törmännyt kiekkoon, mihin ois tarvinnut muuta kuin punaista (3.25). Tota on tosi mukava käytellä, kun siinä on jotenkin painopiste just oikeessa paikassa. Ei oikeen ikinä lipeä kädestä ja jää pystyyn, kun sen laskee johonkin sivuun. Toimiikohan toi vaan aero-pinnojen kanssa?

Sama ku ennenki:

2 Likes

Ei ollu ennen ollut varsinaisia ongelmia mutta kun kasasin 20" 32h kiekon niin alkoi olla aika ahdasta sen Pedrokseni kanssa. Tuli vaan ajatelleeksi että milläköhän esim. bemaksikuskit kasailee jos vaikka 48 pinnaa.
Onkohan se sit semmosella lenkkiavaimen näköisellä.

DT Swissin classic punaisella oon kasannut 20" 48h kiekkoja parin. Homman marginaalinen ärsyttävyys muodostui lähinnä pinnojen määrästä eikä niinkään tilanpuutteesta yksittäisen nipan ympärillä.

En kuitenkaan väitä etteikö sellanen lenkkiavaimen mallinen voisi olla mukavampi kokemus.

1 Like

Mulla on tää SuperB. Saa tulla hakemaan ilmaiseksi Hervannasta, sillä on muuten ihan surkea pinna-avain. Tässä on jotenkin toleranssit pielessä niin, että jokainen avain on joko liian tiukka (=ei saa irti nippelistä ilman kikkailua) tai liian löysä (=nippeli menee pyöreäksi). Itse käytän mieluummin SKS:n multitoolin nippeliavainta, vaikka sekin on laadultaan kyseenalainen työkalu.

3 Likes

Samoin kuten niitä pyöriä ajetaan, väen vängällä ja hommaa hinkataan kunnes se sujuu!

Nykyään voi kans kasata dt squorxeilla tai sapimin tuplaneliöllä jos ei ole niin mid school aitopää että 48h kiekkojen kanssa on noudatettava aikakausikorrektiutta nippeleitä ja työtapoja myöten

1 Like

Ei vaan, vahinko kiertämään ja ”peruslaatua” parempaa avainta tilalle :cowboy_hat_face:

Ja siis tää mitä happoveli sanoi. Nippelit yksi niistä paikoista, missä uudet standardit ovat olleet varsin tervetulleita.

Joo aika monet nippelit itekki pyöräyttäny tolla, jos vähä hosunu. Ostin Redin avaimia joka koolle ja niillä pärjänny hyvin

1 Like

mulla on tämmönen pedron amatööriavain (ei siis pro), millä kaikki kiekkoni oon kasannu. on kyllä sormet hellänä rupeaman päätteeksi.

pedrosen multi spoke kalu

Komp:

Nippeliavaimia ei oo ollu muita kuin ko. kolmikärki, joten ei osaa vertailla, mutta alkukangertelussakaan ongelma ei ollut (taaskaan) työkalussa. Valitsin aikanaan tämän kun oli kivan värinen eli outdoor living huomio-oranssi. Varmaan ikuinen (en tiedä kuinka nämä käytössä kuluu). Omanlaisensa työskentelytekniikalla sujahtaa sukkana napakasti perille. On varmaan aika isokokoinen, 559 36h ja sirosormisuus olis plussaa. Kulloinkin käytetyn kärjen olen merkannut sähköteipin-/jesarinpalalla/tussilla välttyäkseni kärjen arpomiselta

Jaa - onko kyseessä nippeliavain vai kalut yleensä?

Mä en toki tiedä mitään kunnon vermeistä mitä tulee nippeliavaimiin, mut omaan pieneen puuhasteluun on riittänyt tää Tokmannin merkitön tuote. Taisi maksaa euron.

1 Like

Puhuin siis SuperB:n työkaluista yleisesti. Ei ole kokemusta heidän nippeliavaimista. Minulla on tuo yllä mainittu Pedros ja muita ei ole tarvinnut käyttää kuin äärimmäisessä hädässä. Nekin kaikki negatiiviset kokemukset on häivytetty päästä.

Just tämmönen on kaikista kamalin :grin: Oikea kunnon nippelinpyöristäjä kun ei istu ei sit millään.

3 Likes

Mulla on sit ehkä tullut anti-maanantaikappale/poikkeus sääntöön kun ei oo ollut istumisessa mitään ongelmaa :blush: