Turun pyöräliikkeet?

joope - 3 hours ago » Ihan uteliaisuudesta, mikä avain oli liian iso? Kattelin tänään että HCW-5 ei varsinaisesti sovi, mutta sillä kolmisakaraisella päällä kuitenkin pystyisi vääntämään.
Se oli just tollanen HCW-5. Kävin tänään..siis eilen..Foxcompissa ja jutustelujen ja pähkäilyjen jälkeen avain nyt jäi yhä mulle. No, kai olen vain vähän liian lälly, kun en jaksanut alkaa loppuun asti vääntämään asiasta. Tyyppi sanoi, ettei ainakaan parktoolilla ole muuta pienempää avainta ja on itse käyttänyt just tota samaa fiksilukkorenkaiden kiristelyyn. Pitää vain kädellä kuulemma painaa väkästä hulluna lukkorenkaan koloon ja samalla vääntää toisella kädellä avainta.

Mutta selväähän se on, että tuo HCW-5 ei sellaisenaan ihan just sovellu. Se on vain yksinkertaisesti liian suuri. Kaari on siinä avaimessa liian loiva, jotta saisi ilman säätämistä kunnon vääntöä aikaan - avain korkkaa ulos lukkorenkaan urista todella helposti. Sitä kolmisakaraista päätä pohdin kans - se ei ihan tuollaisena taida natsata lukkorenkaaseen, mutta pienellä modifioinnilla ehkä. Miten sitten vain modifioit tuollaista patarautaa?

Vai onko joopella jotain käytännön vinkkiä?

^tuu käymään Aurinkotehtaalla, siellä on ainakin michen lukkorenkaaseen sopiva haka-avain ja dura-acen haka-avain. luulis jommankumman sopivan sun lukkorenkaaseen. oon huomenna joskus päivällä siellä (n. klo 12-16).

Parkilla ei tosiaan sopivampaakaan ole. Se hakapää ei sovi kyllä alkuunkaan, se vaan on liian iso. Todellakin hullun hommaa edes yrittää sillä. Mutta se kolmisakarainen pää näytti sopivan osittain. Sillä koittaisin jos ei parempaa olisi. Meillä on duunissa käytössä sellaset erinomaiset pihtimalliset, mut sellaisia ei taida kukaan enää tehdä.
Kettukaupalta sillan yli ja vasemmalla on se työkaluliike, siellä oon nähny kunnon valikoiman kunnon haka-avaimia, sieltä luulis löytyvän sopiva.

Turun työkalutukusta saa neljän eri koon haka-avaimia, hintaa kympin verran. Ja ovat kovaa tekoa: yritin tuossa tyttöystävän projektirossinista kiertää/naputtaa auki ilmeisen jumiutuneen keskiön lukitusrengasta niin renkaan urat prakaavat, avaimesta sen sijaan irtoaa vain pintamaali.

Kiitos joope vinkistä taannoin Ajopyörässä (oletettavasti olit sinä).

Hakkkka-avaimia? Hyvä homma. (Juu, se viimeisen päälle sliipattu kaveri olen.)

tuhto - 14:26, 6.6.2009 » Foxcomp on kyllä parhautta. Aivan loistavaa palvelua joka kerta. Nextbiken mies on kanssa hyvin mukava ja auttavainen.
+1 Nextbike:lle.

Olin konversiota kasaamassa loppuun kun huomasin lauantaina kuuden aikoihin että unohdin pajalta (aurinkotehtaan pyöräkirppis) lainata ketjutyökalua, niin taluttelin epätoivoisena nextbikeen, ja kaveri oli vielä siel ylitöissä, ovi kiinni tosin. Koputtelin hetken, ja kysyin kalua lainaan. Kaveri antoi mielellään ja laittoi vielä tunnelmamusiikit päälle kun aloin ketjua pätkimään. Pääsi vielä samana iltana ajelemaan!

Tätä ei ole näköjään kukaan maininnut palstalla (?) joten pistetään nyt tänne kun vielä ehtii: Martissa Stålarminkatu 15:ssä olevassa pyörähuollossa on lähes koko kesän jatkunut loppuunmyynti, itse asiassa koko liike on myynnissä, jos jotakuta yrittäjyys kiinnostaa : ) Liike auki arkisin ja ilmeisesti vielä nyt ainakin alkusyksyn.
Tarjolla kaikkea ikkunan antiikkipyörästä aerokiekkoihin, tavara on pääosin käytettyä tai pitkään varastossa pölyä kerännyttä. Ilmoitetut hinnat ovat osin aika korkeita, kannattaa kysellä kuitenkin mitä tarvii ja omistaja antaa paljousalennuksia.

Varmaan palstalaisia on siellä käynytkin, ainakin usein bongaamani vaaleansinisen fiksin (tyylillä skumppakorkki pinnojen välissä, sen iänikuisen kortin sijaan) omistaja oli kerran samaan aikaan häkkejä ostamassa

Oliko se nyt Puutarhakadulla, mut tuolla Port Arthurissa kuitenkin, Antin pyörä tjsp. Ei näytä kovin lupaavalta ulospäin, mutta jotain vanhempaa osaa oon sieltä joskus ostanut (ainakin ny seinältä kerran shimpan 42t rattaan 130 jaolla). Sama pätenee toki kaikkiin vanhempiin kivijalkakauppoihin, mutta hyvänä puolena tossa paikassa on se, et myyjät (pari vanhaa patua) ei kato niinkuin halpaa makkaraa tai potentiaalista varasta, niinkuin tietyissä liikkeissa joita en nyt tässä jaksa mainita, tehdään.

Toi Antin pyörä on mun makuun aika hyytävä mesta. Leppoisia kavereita, mutta asenne vähän sellainen “mitä hän ny oigei halusis?” ja heti perään voivotellaan, että ei sellaisia ole missään jne. Jotain haarukoita yms. sieltä kyllä löytyy ja varmaan ties mitä varaston perukoilta. Jos vain tyypit innostuis liikkumaan ja jättäis turhat “pojittelut” sikseen.

Ei sieltä varastosta ainakaan mitään kovin deluxe-tavaraa löydy. Kävin siellä pari vuotta sitten, kun ensimmäistä konversioaihioita etsiskelin ja silloin ukkelit vaan ihmettelivät ja sanoivat että just pari kuukautta sitten vietiin kaikki vanhat maantiepyöränraadot kaatopaikalle :slight_smile:

Pyöräpalvelu Berggreniltä Nuppulantieltä saa kans nykyään fix/sinkula osia. Sieltä löytyy hyllystä myös GT:n gutterball M-kokoisella rungolla. Siellä on ainakin dimensionin ratanapoja eteen ja taakse, surlyn lukkorenkaita, surlyn ratarattaita taakse, kasettikeskiöön sopivia sinkularattaita, ratapolkimia, sinne on myöhemmin tulossa yhä enemmän fix-kamaa. yms. Myös michelinin kumeja lyötyy speedium2:sta eri väreissä plus muuta mukavaa. ja sit kaikkea kasari -ja ysärikamaa kädensijoista lähtien.

Onhan tässä vähän oma lehmä ojassa, kun omistaja sattuu olemaan isäukkoni, mutta kuitenkin. siellä kasataan myös kiekkoja käypään hintaan.

Kun kerran Surlya ja Dimensionia saa jopa Turusta useammastakin paikasta, niin olisikohan mahdollista yrittää haalia hyllyyn joitain muitakin merkkejä. Kun kerran putiikki on jo valmiiksi pystyssä, niin ns. pikkusälän lisääminen valikoimiin ei niin hirvittävää investointiakaan vaatisi. Eri asia on tietysti, miten edustukset ja maahantuonnit menee, mutta siitä tietänee kauppias enemmän. Esim EAI:n rattaita, Ouryn grippeja, Izumin ketjuja ja parhaassa tapauksessa jopa Nitton putkiosia. Nuo on kulutustavaraa (Nittoa lukuunottamatta), jota joutuu nyt tilailemaan pitkin Eurooppaa, kun kylitä ei löydy, Kumiluodin pojilla ei postimyynti oikein toimi jne. Jos taas noita löytyisi lähikaupasta, niin sillä nyt ei olisi niin merkitystä, että maksaako gripit tai takarattaat femman enemmän kuin hubjubilla, jos ne saisi samantien.

Haha, mikäköhän mua on siellä Antsan pöörässä miellyttänyt…tykkäänköhän mä nin kovin vanhuksista vai sulaudunks mä jo joukkoon, ikääkin kun on 33…

Teemu - 5:28, 5.9.2009 » Kun kerran Surlya ja Dimensionia saa jopa Turusta useammastakin paikasta, niin olisikohan mahdollista yrittää haalia hyllyyn joitain muitakin merkkejä. Kun kerran putiikki on jo valmiiksi pystyssä, niin ns. pikkusälän lisääminen valikoimiin ei niin hirvittävää investointiakaan vaatisi. Eri asia on tietysti, miten edustukset ja maahantuonnit menee, mutta siitä tietänee kauppias enemmän. Esim EAI:n rattaita, Ouryn grippeja, Izumin ketjuja ja parhaassa tapauksessa jopa Nitton putkiosia. Nuo on kulutustavaraa (Nittoa lukuunottamatta), jota joutuu nyt tilailemaan pitkin Eurooppaa, kun kylitä ei löydy, Kumiluodin pojilla ei postimyynti oikein toimi jne. Jos taas noita löytyisi lähikaupasta, niin sillä nyt ei olisi niin merkitystä, että maksaako gripit tai takarattaat femman enemmän kuin hubjubilla, jos ne saisi samantien.
Olisitte prkl tyytyväisiä, että tarjontaa on. Mä yritin vienosti kysellä paikalliselta pyöräliikkeeltä mahdollisuuksista tilailla esim. Surlyn rattaita liikkeeseen. Kehottivat kääntymään läheisen atk-liikkeen puoleen.

Nojoo, Turku on kuitenkin jo sen kokoinen kaupunki, että kyllä täällä menisi muutakin kamaa kuin sitä perus-Dimensionia, jos vaan joku kauppiaista tarttuisi asiaan. Ennenkaikkea siis tuota kulutustavaraa, eli grippejä, rattaita, ketjuja.

Isommissa kaupungeissa (lue: muuallakin kuin Helsingissä) tätä tarjontaa voisi kuvitella olevan vähän enemmän, mutta Turun kohdalla ei näin ole, vaikka fiksejä on joka toisella heppulilla ja koko ajan tulee lisää. Heitinpä tässä vain idean ilmaan, joka ehkä voisi välittyä myös kauppiaalle, kun kerran tällainen läheinen sukulaisuussuhde tässä tuli julki.

Täytyypä tulla käymään Berggrenillä. Siit menee usein ohi (matkalla Ajopyörään ;)) ja ajattelee et tuollakin vois joskus piipahtaa.

Suunnitelmissa on nyt tehdä kartoitusta muistakin merkeistä, ja viimeistään keväällä tulee löytymään yhä enemmän fixikamaa. Tyyliin BLB:n kamaa ja muita nättejä.

Propsit kohoavat Nextbiken suhteen yhä, jos ei valikoiman niin ainakin palvelun osalta. Kävin tänään kyselemässä olisko tilaa huollossa prässätä pompinon laakerikupit kaulaputkeen. Ystävällinen omistaja alkoi kaivaa puristinta komerosta ja sanoi: Ai, olet taas rakentelemassa jotain uutta. No ota työkalu lainaan, niin pääset itse tekemään ja opit senkin homman samalla. Koko työkalua ei tullut lopulta mukaan, kun joku osa jäi vielä kateisiin, mutta prässikupit kaveri antoi mukaan ja hyvät neuvot, joiden avulla homman pitäis hoitua.

Nextbike on kova.

^ Olen samaa mieltä. Timpalta löytyy asiakaspalvelua. Itse tarvitsin viime talvena kierteet haarukkaan ja heti kun kysyin että voisiko siellä takahuoneessa käydä tekemässä niin tarjosi sitä työkalua kotiin vietäväksi. Homma tuli hoidettua ja ostin sieltä sitten pinnat ja vähän työkaluja vastapalveluksena. Aikoinaan ostin myös cyclo crossin sieltä.