Tuntu... Eikun Favorit - Ensimmäinen projekti

Hei,

Taloyhtiön roskalavalta tuli tälläinen pyörä pelastettua. Teidän silmissä ei liene mitään arvoa mutta itse näin potentiaalia. Aina kaikenlaisia projekteja ollut mutta nyt kun kerrostalossa asuu on polkupyörä ihan soppeli projekti.

Tunturiksi tunnistin takaheijastimesta jossa luki tunturi. Hetken googlettelun jälkeen tuumasin Tunturi professionalin näyttävän hyvin tutulta.

Ennen kuvat unohtui tietysti ottaa. Nitromorssia on nyt levitelty ja vieläkin vähän epäselvä onko tämä alkuperäinen väri. Ainakin suurimmaksi osaksi paljas metalli löytyy alta.

Vaihdepyörähän tämä on ja sinkuloista en ollut kuullutkaan ja moottoripyöristä huomattavasti enemmän tietoa kuin polkupyöristä mutta tämän foorumin kun löysin alkoi sinkulointi kiinnostamaan. Aina ollut siä mieltä että mitä vähemmän liikkuvia osia sitä parempi.

Kertokaas amatöörille mitenkä tällainen sinkulointi onnistuu ja mielellään edullisesti. Mitä osia tarvitsee?

Keskiö tässä ei liene tuo paljon puhuttu fauber?

Tässä ainoa järkevä kuva. Projetkin etenessä tulee lisää. Väreiksi suunnittelin turkoosia ja valkoista sille kaveriksi.


http://www.yksivaihde.net/site/fiksi-info/
^tuo varmaan kannattaa lukea läpi?

Kyllä noi kammet pahasti näyttää faubereilta - vai onks noi peräti kiilakammet? - , eikä mun mielestä tunturi professionalissakaan mitään pumpuntappeja ollut.

Eiköhän kyseessä ole ihan viemäriputkinen retkipyörä.

mun silmäni sanoo, että kiilapultit on.

mistä tuli mieleeni, kun en ole kiilojen kera värkkäillyt: onko kiilakammissa käytettävä lovitettu akseli ja perusnelikanttiakseli keskenään vaihdettavissa. eli jos haluaa vaihtaa kiilammet pois, niin pitääkö koko keskiö kuppeineen panna vaihtoon vai riittääkö akselin vaihto. lähinnä ajattelin harvinaisia (sveitsi, gallia) standardeja, joiden kanssa värkätessä ei varaosia ole välttämättä helposti saatavilla.

mutta: roskalavapyörän henkiinherättäminen on aina hyvä teko!

toim. huom.: yhdys sanavirhe poistettu

Kiilakammethan tuossa on. Keskiötä en lähtisi purkamaan jos ei ihan pakko. Pyörähän tulee ihan vain lyhyeen kaupunkipyörittelyyn joten ei tarvitse aivan viimesen päälle olla. Tuskin tällä kropalla jaksaa pitkälle tälläisella polkeakaan kun mummopyöriin tottunut.

Professionalilta vaikutti ainakin muhveista päätellen tuosta esim näkee vähän noita muhveja ja aika lailla saman näköiset on tässä: Tunturi Professional Singlespeed 002 | sepe84 | Flickr

Periaatteessahan tuohon voi mennä napsahtaa suoraan brittikeskiö, tosin en tuntureiden sielunelämästä osaa tarkemmin sanoa: Jokuhan on voinut koskispäissään lykätä samaan fillariin ranskalaista ohjainlaakeria ja vaikka sveitsiläistä kiilakeskiötä. Siinähän sit mietit.

Mun vinkki: Laita lokarit takaisin, viritä ketju sopivalle rattaalle - tai vielä parempi, hae biltsun jalkajarrukiekko - ja ajele tyytyväisenä baarista toiseen. Sit ajohommiin kannattaa tehdä joku järkevämpi laitos.

Proffassa on oikea takajarrusilta, tuossa sun kököttimessä näyttäis olevan ihan vaan peltilevy.

Pahoittelen tietämättömyyttäni mutta mikä idea bilteman jalkajarrukiekossa? Käykö siihen alkuperäiset rattaat? Uudet kiekot ei huono idea lainkaan kun omat vähän ruosteiset.

Tämä luultavasti palvelee omaa polkupyörän tarvetta riittävästi. “ajohommat” hoidetaan sitten moottorilla varustetuilla vehkeillä. Tai mistä sitä tietää kuinka sitä innostuu…

Ei käy, lue se fiksi-info. Mutta kannattaa nyt miettiä, että onko järkeä sijoittaa tuohon aikaa ja vaivaa, kun baaripyörän siitä saisi näppärästi. Hyvää kunnollista pyörää tuosta ei aihiosta valitettavasti saa aikaiseksi, kauppakassin kyllä.

Mutta kannattaa nyt miettiä että jos tässä nyt vaan harjoiteltaisiin tämän kanssa ja katotaan sitten seuraavaksi parempi aihio. Kauppakassiksi tämä joka tapauksessa on tulossa.

Onhan se info luettu mutta ei sieltä ihan joka kysymykseen vastausta löydy.

kuumeilun kunniaksi jatkan keskustelua, kun ei muutakaan jaksa tai voi.

konkeli kyllä puhuu järjen äänellä, mutta jostain on aloitettava, ja joku roskalavatunturi voi olla aika täydellien uhri. sen vähän mitä mä pyöristä tiedän olen oppinut erilaisten kyläsaari- tai taloyhtiöhylkyjen kera perseilemällä. niissä ei sitten harmita niin paljoa kun sitten vaiks eturieska ajetaan ihan soikeaksi huonosti viriteltyjen pulttien ansiosta, ohjainlaakeri klapitetaan kraatereille tms., josta ainakin mulla on nyt varsin vahva kokemus.

säätämään vain. urheiluaitasta sai aikanaan halpoja fiksikiekkoja, jos sellaiseen meinaa ryhtyä.

Sain toisen kammen jopa irti. Kampikiilat tosin pilalla kun en hoksannut mutteria jättää suojaksi…


Onko nämä liian painavat vai muiden kuin minun mielestä vaan niin rumat kun en ole ennen nähnyt?

Ei ole professional. On aika paljon koristeellisemmat muhvit. Näyttääkö kenellekkään tutulta?

Oliskohan tää Tunturi laisinkaan? Se tuntomerkkinä ollut takaheijastin saattaa olla jälkikäteen asennettu lisävaruste…

Joo, nyt ei näytä enää tunturilta alkuunkaan.

Sitä vähän rupesin itsekkin miettimään. No tänään kerkiää rassailla kunnolla niin saa nähdä mitä sieltä paljastuu.

ja onko sillä jotain väliä?

edit: nyt huomasinkin vasta tuon muhvikuvan. on sen verran krumeluuria, joten ymmärränkin, että se alkuperä kiinnostaa.

vois tuo runko olla toikin: http://www.flickr.com/photos/75395133@N00/1174776547/in/photostream/
(Dawes, 1960)

Edit: tupah

Muhvit näyttää olevan samanlaiset kuin omassa harkovilaisessa. vetele jollain ruosteenpoistoshitillä pinta läpikotasin niin että kukkivat kohdat vaihtaa väriään mustaksi ja sen jälkeen lakka pintaan → MEGA ROTTA RASSI.

Aika lähellä on tuo dawes but no cigar.

Tänään tapahtunutta:






http://i33.photobucket.com/albums/d72/tompsukka/temporary-10.jpg

Favorithan tämä on :slight_smile: Mitenkäs tuota otsikkoa vaihdellaan?