Tunnistusapua kaivataan: 70's Monark ja Neuvostoaikainen "jopo"

Hei vaan internetmyyrät, arkistojen ja nippelitiedon hallitsijat sekä muut polkupyöräexpertit!

Ulotan kyselyitä myös tänne, vaikkei toinen pyöristä alunperin yksivaihteinen olekaan. Kaipailisin siis mitä tahansa lisätietoa näistä kahdesta pyörästä.

Ensimmäinen pyörä on omien tutkimusteni mukaan Monark Ultra Lyx Sport Racer, luultavasti aikaväliltä '71 - '73. Ehkä. Nimi nyt näkyy rungosta, mutta siihen loppuu oma tietotaitoni. Löysin 10h googlailun jälkeen vanhoja katalogeja, joissa samannäköisiä pyöriä esitellään, tosin Maraton -merkkisenä! :open_mouth: Itse en tunne ollenkaan Monark/Crescent/Maraton -akselin tarinaa, jos sellaista on olemassa, joten tässä kaipaisin hiukan valotusta asiaan.
Ilmeisesti alun perin pyörä on ollut 3-vaihteinen, varustettu sivuvetoisella etujarrulla. Edellinen omistaja kertoi, että vaihdevaijeri on katkennut aikoinaan ja siksi pyörä on jumissa 3. vaihteella. Ainakin välitys on tulevaisuudessa kunnossa! :smiley:

http://www.raketsport.com/crescent_broschyrer.htm

Toinen pyörä onkin omituisempi tapaus. Mitään en osaa siitä kertoa, ostin sen itse poliisin huutokaupasta yli 15v sitten, that’s it!
Rungossa ainoa merkintä on emäputken maalattu logo. Polkimissa ja kumeissa neuvostoliittolaista kieltä sekä maininta MADE IN USSR! :smiley:

Molemmat pyörät olisi tarkoitus purkaa, putsata ja kasata, ei varmaan sen kummempaa. Toinen itselle, toinen mimmille. Arkikäyttöön kaupungilla, ehkä joskus työmatkalle? Kaikki ehdotukset, vinkit, tiedot jne jne otetaan silti tulevaisuutta ajatellen vastaan…

Ja kuviin tästä -> http://www.flickr.com/photos/81319416@N06/sets/72157632640224892/

Mulla on vastaava perintö-Monark juurikin 70-luvun alusta. nyt jo tosin maalattu ja tuunattu kun oli niin kurjassa kunnossa. Runko on jokseenkin identtinen, keulamerkki tosin taitaa olla hitusen erilainen.

Enemmän tai vähemmän alkuperäisinä varusteina pyörässä olivat tyylikäs GB:n alumiini stemmi, holkitettu alumiininen viiksitanko, perus weinmann centerpull-jarru, 3 vaihteinen Torpedo, Ideale nahkasatula, aluvanteet ja alulokarit… Ihan kiva, astetta siistimpi herraskruiseri siis kyseessä.

Stemmin, tangon ja satulan vaihtaisin parempiin/tyyliikkäämpiin, ei kai tolle sen kummempia kannata tehdä. Noi vanhat 3v Torpedot on oman kokemukseni mukaan vähän epämääräisiä eli takanapa/kiekkokin kannattais ehkä vaihtaa.

Meillä oli vähän samanoloinen neuvostofillari kun olin junnu. Sen merkki oli Sobi (saatto olla kyrillisii kirjaimiikii) ja painoi ehkä noin 25 kiloa. Se siitä tietämyksestäni.

Hahhahah!! 25kg Sobi, se on jo puolet lisää omiin tietoihin. Paino ainakin pitää paikkansa. :wink:

Kiitos kontribuutiosta kaukomieli. Liki kaikki tieto on mulle uutta, kun ostin pyörän vasta lauantaina. Vai centerpull-jarru? Täytyykin selvitellä lisää, en kyllä vielä tähän jarrua ole laittamassa, mutta katsotaan jos joskus innostuisi palauttamaan tätä alkuperisasua kohden, vaikuttaa siltä, että pienellä putsauksella tulee ihan siist kuntoinen peli. Satulaa olen vähän jo katsellutkin… Torpedo vaihteet tosiaan alunperin oli, mutta kokeilen kevään tullen ajaa tällä vähän, katsotaan sitten onko takakiekko vaihtokamaa, vai toimiiko kivasti?

Onko kellään tietoa miten tuollaista runkonumeroa tulkitaan? Vai voiko tuosta saada mitään irti?

Yritän jatkossa olla postailematta tänne a) paniikissa b) kuolemanväsyneenä c) luennolta. Tai ainakaan paniikissa kuolemanväsyneenä luennolta.

Niin centerpull on siis vain hieno nimi vanhanmalliselle “keskiveto” mikälie perusjarulle. Niitä on kierrätyskeskukset täynnä. Enpä ole etujarrua jaksanut viritellä, mulle on kans Monarkkiin riittänyt ihan vaan jalkajarru.

Niin ja toi voi olla aika lähellä alkuperäistä, mun Monarkissa nyt vaan sattu oleen muutama vähän fiinimpi palikka. Samanlainen runko se on.

Sullahan tais niissä kuvissa näkyä jotain valkolaitaisia kumeja. Onko ihan Nokia Rollspeed? Nehän sopii hienosti. Ois kai noita tan wall tms. kumeja Scwalbellakin…

E:niin jos satulaan haluat panostaa niin hanki vaikka joku Brooks…esim.jousitettu Flyer, tuolta saanee halvimmalla.

Joo, Rollspeedit ois tossa jo valmiina. Vaikutti ikäänkuin aikakausikorrektilta vaihtoehdolta, sopinee käyttöön ja mikä tärkeintä löytyi oikeassa koossa. Joka siis on niinkin miellyttävä, kuin 40-584. Rajaa jonkin verran mahdollisuuksia. Tanwallit ois kyl myös makeet, katotaan jos tulee jossain sopivat vastaan. Pyöräytän nyt kuitenkin Rollspeedit alle.

Ja joo, kyllä muiltakin varmaan jostain laatikosta löytyy keskivetoisia ja sivuvetoisia jarruja, mietin vaan miten ton lampun kanssa keskiveto sopii, mikäli sen säilyttää? Noh, katsellaan huomenna. Mutta veikkaan tosiaan, että varmaan mennään sillä pelkällä jalkajarrulla…

E: ai hitto, kylläpä näytti Flyer hyvältä!!! :stuck_out_tongue: No, hillitään nyt vielä hetki. Maksoin koko pyörästä vähemmän, kuin yhdestä uudesta renkaasta, jotenkin on isompi kynnys panostaa isoja summia nyt tohon… :confused: Vai pitäiskö just nyt panostaa, kun hankintahinnassa tuli säästettyä?!? :smiley:

Ai onks tossa siis jotkut 584 kiekot? Mulla on ihan standardi 622/28" kiekot.

Oiskohan noi kiekot kutistunut aikojen saatossa. Tohon varmaan mahtuis isommatkin kun tonne lokarin ja renkaan väliin jää noin reilusti tilaa.

Joo, siis tota on (noiden katalogien perusteella) myyty 26", 27" ja 28" ja hiukan eri setupeissa tästä 3 vaihteisesta aina droppitakoiseen, käsijarrulliseen vaihdepyörään.

Ja hassun pieneltä noi minustakin näyttää, pitänyt kokeilla 28" alle, lauantaina viimeistään taidan koittaa, kun kerkeän kääriä hihat ja alkaa hommiin…