Tumpeloasentajan prokkis. Crescent 308 Vm.-79

Tämän rungon ostin joskus 90 luvun lopulla. Runko on uudelleen maalattu ja alkuperäis väristä ei ole tietoa.
Mitä näitä muitten lankojen kuvia olen katsellut, niin näyttäis Crescentin pyörältä, mutta varmuutta ei ole.
Alkujaan ajattelin tehdä tästä vaihteellisen työmatkafilon, mutta nyt harkitsen myös yksivaihderatkaisua.
Jos joltain löytyis tietoa pyörän spekseistä, niin olisin niistä kiitollinen, myös kommentit siittä mitä pitää ottaa projektissa huomioon ovat tervetulleita.
Kuvia löytyy tästä

Kuvat oli vähän ketuille tarkennettu, mutta ainakin ohjainlaakeri on täysin samanlainen kuin faijalta perityssä 70-80-luvun retkicressussa. Informatiivinen tiedote.

Auttaisko mitään tieto, että noissa dropeissa lukee Zeus ?

Zeus on Espanjalainen merkki, joka on tehny runkoja ja ilmeisesti lähes kaikkia pyöränosia myös. Eli voi olla, että pelkät dropit on Zeukselta (kuten velospacen kautta löytyneessä jussin Harry Quinn ratasygässä) tai sitten koko runko. Eipä tää ny kauheesti tunnistamisessa auttanut.

All right. Eipä tiennyt toi heppukaan keltä mä sen ostin. Onkos muuten samalta tehtaalta voinut tulla myös ns. sisarmallia, eli sama pyörä, eri merkki ? Cressulta siis…
Entä onko tuolla seisontatuen kiinnittämiseen tarkoitetulla raudalla ja sitten takajarrun kiinnitysraudalla merkittävää vaikutusta pyörän jäykkyyteen, tai muuten.
Toisin sanoen, voiko ne surutta poistaa ?

Kyllä ne on siinä ihan tarkoituksella, jarrun tai seisontatuen kiinnittäminen on toissijainen tehtävä.

All right. Homma on nyt siinä vaiheessa, että ylimääräset härpäkkeet alkaa oleen veke.
Poistin sitten kuitenkin sen takajarrun kiinnityslapun ja tein tilalle uuden fiksumman näköisen tuen.

http://picasaweb.google.fi/tj.kosonen/CrescentProjekti#5496022275325169666

Kuva on taas epätarkka, tossa kamerassa on jotain mätää…
No eipä näy kuva WTF !

Tuo runko muistuttaa kyllä erittäin paljon mun omaa cressua, muhvit ja kaikki. Se on mallia 309 Competition. Väristä ja teipeistä päätellen veikkaisin omani olevan 80-luvun loppupuoliskolta. Tuossa näyttää kuitenkin vaihtajat ja kammet olevan vähän vanhempaa mallia kuin omassani, joten ehkä voisi olla kyseessä sama malli, mutta jostain 80-luvun alusta tai puolestavälistä?

Mites hyvin on kotimaan toinen hallussa? Tässä löytyis vähän infoa. Tuo saattaisi myös olla mun pyörän edeltäjä, eli 308 Competition.

http://www.cykelhobby.com/competition.html

roudari - 17:03, 20.7.2010 » All right. Homma on nyt siinä vaiheessa, että ylimääräset härpäkkeet alkaa oleen veke. Poistin sitten kuitenkin sen takajarrun kiinnityslapun ja tein tilalle uuden fiksumman näköisen tuen. http://lh5.ggpht.com/_UXwL5E-rzgk/TEXLI-ZkEAI/AAAAAAAABNo/JKxlNNcMeuE/s720/X.jpg Kuva on taas epätarkka, tossa kamerassa on jotain mätää... No eipä näy kuva WTF !
Korjattu. Olit linkannut koko kansion, et kuvaa ; )
roudari - 17:33, 20.7.2010 » Kuva on taas epätarkka, tossa kamerassa on jotain mätää...
Ei siinä vikaa ole, eikä se epätarkka ole. Tuonnehan se on maahan tarkentanut. Eiköhän kaikissa, jopa perus pokkareissakin makro kuvausmode ole, joka helpottaa tuota lähikuvausta. ;)

Hitto ! Meillähän on komeita ratamoita !!!
Edit: Kiitos antik korjauksesta !

Kieltämättä aikalailla saman näköinen ton 308 Competition mallin kanssa. Hmmm

Fiksun näköinen toi X! Mun makuun ehkä skidisti liian massiivinen. Hyvin toteutetun näköinen kuitenkin. Hitsattu ilmeisesti?

Galaxy - 18:02, 20.7.2010 » Fiksun näköinen toi X! Mun makuun ehkä skidisti liian massiivinen. Hyvin toteutetun näköinen kuitenkin. Hitsattu ilmeisesti?
Ei ole vielä kiinni millään, se on siihen vaan mallattu, mutta ajattelin sen messingillä juottaa. Toi on tehty 3mm "mustasta pellistä" joten ajattelin sen olevan riittävän tukeva noin. Kieltämättä vois olla paremman näköinen jos olis yhtä vahvä kuin viereiset takahaarukan putket...

Kyselin uudelleen pyörän edelliseltä omistajalta ja hän kertoi että alkuperäinen väri olisi ollut metallinhohto kullanruskea/kulta, mutta ei missään tapauksessa oranssi.
Lisäksi muisteli, että olis ollut normi retkipyörää kevyempi malli. (harjoituskilpapyörä ?)
Akselipojan linkkaamilta sivuilta en ihan kyllä vastaavaa löydä, mutta toi 308 on kyllä liki.

Veikkaisin kyllä edelleen että joku Competition-malliston pyörä on kyseessä. Tuossahan sanotaan että noissa pyörissä on kevyehköt putket. Eli ollaan varmaan haluttu brassailla sillä että mallistossa on retkipyörä jossa jotain muuta kun ne ihan perus-teräsputket. Sen lisäksi muhvit ja dropit näyttävät niin täsmällisen samanlaisilta kun mun pyörässä. Värivaihtoehtoja on varmasti ollut monia. Harjoituskilpapyörävaihtoehdon sulkisin pois myös sen takia että rungossa on (tai oli;)) kiinnityspaikka tavaratelineelle.

Akselipoika - 19:36, 20.7.2010 » Veikkaisin kyllä edelleen että joku Competition-malliston pyörä on kyseessä. Tuossahan sanotaan että noissa pyörissä on kevyehköt putket. Eli ollaan varmaan haluttu brassailla sillä että mallistossa on retkipyörä jossa jotain muuta kun ne ihan perus-teräsputket. Sen lisäksi muhvit ja dropit näyttävät niin täsmällisen samanlaisilta kun mun pyörässä. Värivaihtoehtoja on varmasti ollut monia. Harjoituskilpapyörävaihtoehdon sulkisin pois myös sen takia että rungossa on (tai oli;)) kiinnityspaikka tavaratelineelle.
Jeps, laitoin vielä kyselyä sähärillä sen sivuston pitäjälle, saas nähdä vastaileeko. Mun ruotsinkielen taitoni on kokolailla olematonta, mutta ruotsalaisia kuvia katselen sujuvasti. Mutta kiitos selvennyksestä !

Vastaus tuli, näin se menee:
I am pretty sure your bike is a model 92308 and I think “T” in the frame number stands for 1979. This model was made until 1981 when it was followed by 92309. It is easy to recognize by the hole drilled in the lower front lug (for the rear light cable). The frame was built with SS1412 steel or Tange Mangaloy. There is a great variation between years and I have not sorted it out as yet. I have seen similar frames built with Reynolds 531. Most had Campagnolo rear fork-ends but some had Zeus. I have no catalouge pictures but a nice example can be seen on Crescent Competition (top picture). The Crescent orange varied quite a lot and some were almost brown.

Eli Akselipoika osui nappiin.

Kiva et selvis! Mites rojekti muuten etenee?

Odottelen että pääsen puhaltamaan rungon eräällä verstaalla. Oikeastaan suotta aloin tuota runkoa hiomaan, koska kerrottuani projektista töissä, sain tietää tuosta mahdollisuudesta päästä itse hiellapuhaltamaan.
Pohjamaali täytyy kans suihkia samalla, jotta homma ei mene ihan hukkaan.
Onhan toi tavallaan oivaa terapiaa, kun pääsee talliin sulkeutumaan omaan maailmaansa ja ropsuttelemaan pyörää…

Homman etenemistä voi seurata myös täällä.