Tubeless ja Ghetto tubeless

Mä en kyllä tee enkä suosittele muillekkaan vetämään gorillaa hyllyn reunoilla asti wtb:n kehällä ja renkaaksi jäykällä vaijerilla oleva ispi.

Se v…sen määrä kun ahertaa kumia pois peukalot ihan muussina ja tekis ihan just mieli hakea puukko tms… ja leikata kumi pois.

kuulostaa vähä semmoselta asennukselta että laitetaan kerran eikä koskaan oteta pois :hot_face:

Tämmöisen tilanteen tullen oon tavannut pistää kiekon matolle kyljelleen ja astua kovapohjaisilla pyöräilykengän kannoilla renkaan päälle molemmin puolin, toiveissa että rengas solahtaa vanteen uralle. Joskus tarttee lisäksi avustaa peukaloilla elikkäs käyttää neliraajatekniikkaa. Varmaan kauhean näköistä touhua, mutta minkäs teet.

Joku ipa tai jarrukliineri voi olla ihan välttävästi auttava liukaste tässäkin.

Juu kyllä sitä kaikkea tuli (tullut) yritettyä ja fairya ruiskulla väliin yms… Viimeisin yritys mutta ilman gorillaa oli joku contin perus vaijerilla oleva maastorengas niin ihan älytöntä taistelua sekin. Jäykkä vaijeri ja wtb kehä ei näemmä sovi oikein yhteen. Eikä kyllä panaracerin renkaatkaan ole oikein yhteistyökykyisiä.
Tuossa yhdistelmässä wtb ja jäykkä rengas kannattaa melkein pitää kuulosuojaimia kun se pauke on aika kova kun lopulta rengas on hyllyllä.

Saattaisin mitata pinnankireydet noin tiukan renkaan asennuksen jälkeen. Ne kun pienenee ihan tavallisistakin tubeless-asennuksista.

Täysin uutta tietoa mulle, mihin toi ilmiö perustuu?

käyhän sitä vähän sisurinkin kanssa.
Kai se tiukasti istuva kumi ikäänkuin puristaa kehää kasaan, eli halkaisijaa pienemmäksi, niin pinnat ei enää ole niin kireällä. En ole ikinä mitannut, mutta kylläkin joskus havainnut.

Vahvistan havainnon. Kasasin kiekon, näppäilin pinnoja, sain sävelen. Pistin renkaan, sisurin ja paineet. Pinnojen sävel laski, kiristin lisää.

Rengas painaa vannetta sisään päin = jännitys laskee.

Yksissä hiilarikiekoissa oli kasausohje että kasaa ensin jännitykseen X, sitte laita rengas ja painetta 2.5 bar ja sitte kiristä vielä lisää tietyn verran.

Ja nimenomaan siis renkaan sisällä oleva ilmanpaine. Tyhjä rengas vanteella ei riitä.

Joo tietysti.

Tubelessiin liittyen nyt ensimmäistä kertaa huono kokemus.
Kuten aiemmin jo sanoin, ostin puhkikuluneiden renkaiden tilalle uudet samanlaiset.
Aiemmin ollut 3kpl (2x takarengas 1x etunen) täsmälleen samaa rengasta ja samalla vanteella. Ongelmitta.
Aina on riittänyt kumi paikoilleen ja ilmaa sisään ja on pitänyt. Litkua perään puhkeamisen varalta, mutta ilman litkua siis pitänyt myös.

Nyt ostin uuden parin, koska oli takaa kankailla ja edessäkin jo aika loppu.
Ja nämä ei pidä ilmaa. Edessä kävi niin, että kyljet oli silminnähden jääneet valussa vajaaksi. Noiden valukarvojen juurissa oli useita halkaisijaltaan 3-4mm pyöreitä reikiä. Reklamoin ja sain uuden kumin. Muttei sekään tiivisty. Eikä silmämääräisesti ehjä ja normaali takakumikaan.
Työpäivän aikana tippuu paineet alle puoleen.
Tai ei aina. Takarengas piti jo viikonloppuna pari vuorokautta ajopaineet, mutta oli aamulla taas tyhjä.
Litkuna aluksi stans race, mutta kokeilin nyt myös Peaty’s Holeshot BioFibreä.
Ei auta.

Teippi ehjä, Venttiili puhdas ja ehjä (kokoeilin uudellakin), vanne puhdas.
Nosto vanteelle vaatii kompuran.
Olen kokeillut vähän ylipainetta ja pitää renkaita kyljellään pari tuntia / puoli ja pyöritellä ja ravistella yms. Millään vesiupotuksella ei enää tule näistä näkyvästi läpi, kun vaihdoin sen onnettoman reikäjuuston uuteen, mutta ei pidä silti. Ja siis tasan sama rengas/vanne ollut viime ja tämän kesän käytössä ilman yhtään ongelmaa.

Oon huomannut että uuden renkaan pesu käsitiskiaineella sisäpuolelta helpottaa. Joku muottiöljy tjsp lähtee pois, veikkaan.

onko jotku vittoriat kyseessä?

Jepp Terreno Dry Graphene 2.0 38-622

joo noita on näkyny ja aina vittorioissa

Mulla on nyt 7v takana ekoista hookless-kehistä ja lisää tullut ja mennyt. Mikä näissä pitäis mukamas kuolemanpelkoa aiheuttaa?
Autoissakin ollut iät ja ajat.

On mullakin ollut toi vanne jo neljä vuotta, aiemmin oli takanakin mutta sen ajoin katki.

Aah, eli vika on Rain Hairsissä, ei hooklesseissä.

e. En yllättynyt.

Joo ne ainakin joidenkin kokemusten mukaan vähän koettelevat rajoja ja varmempaa on käyttää sisureita, joka ilmeisesti tuo sen verran lisää kitkaa liitokseen, että pysyy paremmin korkeammillakin paineilla tai toleranssin väärässä laidassa olevalla vanteella.

Mulla ei tosiaan ole mitään tuohon liittyvää ongelmaa noidenkaan renkaiden kanssa ollut. Hiljalleen tosta eturenkaastakin paineet laskee viikon tai kahden kuluessa, mutta huomattavampaa se on takarenkaassa DT gr531:lla ja johtunee enemmän siitä että takarenkaalla on enemmän painoa ja kyljet on väsynyt enemmän.