Teitittely -> Teitittely pyöräliikkeissä ja foorumilla.

PM:eissä minua on teititelty. (Ikäni vuoksi.) Arvostan sitä. Se on kuitenkin tässä tapauksessa tarpeetonta, koska täällä kysymys on tavallaan kollega-suhteista.

Perustinkin teitittelylangan, koska teititteyn säännöt tuntuvat olevan hukassa.

Kielioppisäännöt ovat helpot:

1. Yksiköllinen teitittely
    Oletteko varannut huoneen hotellistamme?

2. Monikollinen teitittely
    Oletteko varanneet huoneen hotellistamme?

Entä milloin teititellään? Siinä on kyllä menossa aikamoinen murrosvaihe.

Ruotsalaiset ovat ymmärtäneet jutun ihan väärin. Luulevat, että kaikki britit ja USA:n englanninkieiset sinuttelevat toisiaan ja matkivat heitä. Englanninkieliset oikeastaan teitittelevät aina. Englannin kielestä on kokonaan kadonnut thou- eli sinä-sana

Ranskassa lapset teitittelevät vanhempiaan.

Ulkomailla on tässä asiassa varsin erilaisia variaatioita.

Meillä on perinteisesti teititelty vanhempia henkilöitä ja arvokkaampia henkilötä. Jännä poikkeus on ollut se, että kollegat sinuttelevat toisiaan, vaikka olisi ikäeroa. (Ainakin meille opetetiin näin arkkitehtikoulun ykköskurssilla. Opiskelijat luettiin kuuluvaksi kollegoiden joukkoon.)

Missä menee nykyään teitittelyn raja? Varmaan jokainen teitittelisi presidenttiä, mutta kukaan ei nykyään koulun opettajaa. Siis ei voi sanoa, että ketään ei teititellä.

Biciolli - 12:41, 8.6.2014 » Perustin [tämän](https://www.yksivaihde.net/old/20892) langan, jotta muutamien kivojen lankojen varsinainen asia ei hukkuisi kielikeskusteluun.

Ei tämä ole kielilanka. Tämä on tapakulttuurilanka.

Kielioppisäännöthän tuli käsitelyä kahdella rivillä.

No, miksette sitten perustaneet sitä tapakulttuuri- tai etikettilankaa? Ja muutenkin, miksi juuri tänne?

Miksi täällä on esimerkiksi alkoholinkäyttö- tai kahvilanka? Eiköhän tänne mahdu. Pitää keksiä kaikenlaista jutun juurta kun seksismilankaa ei ole enää.

Nyt on miun vuoro nillittää.

On ankeaa, että jengi perustaa topsuja, mitkä ei liity pyöräilyyn eikä yksivaihteiluun. Se laimentaa tätä foorumia. Eikö sellaisesta vois pidättäytyä. Siis topikin perustajat? Ja toisaalta, katsoisin erittäin mieluusti foorumia, missä modet poistelee OT-langat.

Lisäkierroksia miulla aiheuttaa se, että seksismilanka lukotettiin, koska se oli määrittelijöiden mukaan OT:ta. Siellä langassa oli toki paljon OT:ta, mutta (muistaakseni) myös ihan järkevää puhetta pyöräilymaailman seksismistä. Tämä teki siitä mielestäni relevantin ja foorumisopivan. Lanka oli siis lupaava itsessään, mutta lipsutteli harmillisesti liikaa OT:ssa. Mutta idea oli hyvä.

Tämä lanka, samoin kuin esim. taustakuvalanka ja itsensä kehittäminen -lanka taas ovat lähtökohtaisestikin sivussa. Asia paranisi sillä, että aloittajat koittais edes nivoa kiinnostuksensa kohteen pyöräilyyn liittyväksi.

Annan ilmaisen esimerkin. “Teitittely pyöräliikkeissä ja foorumilla.” Aika hyvä, vaikka itse sanonkin. Tai “Henkisten tilojen saavuttaminen pyöräilyllä, sitä katsoen tai sitä muutoin harrastaen.” Toimii tuokin.

Erikiltä asiaa

Lisätään vielä kaikkialta paitsi vanhoista suomifilmeistä kadonnut kolmannen persoonan teitittely, esim.:

—Onko arkkitehdilla korkki auki?

tai

—Asuuko luukuttaja Töölössä?

fullsteezies - 23:15, 14.7.2015 » Lisätään vielä kaikkialta paitsi vanhoista suomifilmeistä kadonnut kolmannen persoonan teitittely, esim.: —Onko luukuttajalla korkki auki? tai —Asuuko luukuttaja Töölössä?
hyviä kysymyksiä

^ Tämä on puolalainen teitittelymuoto.

Itse olen teititellyt satunnaisesti vanhempia pyörähuollon asiakkaita. Samoin tykkäsin teititellä myös nuorempia. Siinä tulee itsellekin ihan mukava vanhamkoulum asiakaspalvelufiilis, kun kysyy: “Mitäs teille sais olla?”

Kukaan ei ole teitittelystä nokkiinsa ottanut, eikä toisaalta sen puutteesta valittanut. Tässä pätee sama asia, kuin monissa käytöstavoissa. Kivaa plussaa, jos ihmiset tekee niin ja noudattaa etikettiä, mutta aika perseestä, jos joku tulee ojentamaan ja vaatimaan jonkunlaista kohtelua tai dissaamaan toisen “ylihienoa” käytöstä.

Erikiltä asiaa. Täällä tulee käytyä harvemmin nykyään kun on niin paljon paskaa keskustelua.

Voiko joku muokata sen yhen topikin uusiks. Nimi vois olla vaikka “huumeidenkäyttö pyöräillessä”.

Itse teitittelen sujuvasti asiakaspalvelutilanteissa, mutta paradoksaalisesti koen itseeni kohdistuvan teitittelyn vähän kiusallisena.

Toi Erikin “vanhamkoulum asiakaspalvelufiilis” ohjaa kyllä kielenkäyttöä omassa duunissa. Ja kyllä vitutaa kun jotkut meikäläistä (28 jos sillä väliä) nuoremmat tarjoilija/kassatyöjuipit sinuttelee päälle 60vee faijaa. Särähtää korvaan joka kerta.
^Luontevasti asiakastilanteessa teititellyksi tuleminen ei hämää mua.

Off-topic:

Erik - 23:13, 14.7.2015 » Nyt on miun vuoro nillittää. On ankeaa, että jengi perustaa topsuja, mitkä ei liity pyöräilyyn eikä yksivaihteiluun.
Niin kauan kuin tällä foorumilla on aihealue "Aiheen vierestä", jonka määrittelynä on "Pyöräilyn ulkopuoliseen elämään liittyvät aiheet", en ymmärrä tuota vaatimusta että foorumilla ei saisi olla pyöräilyn ulkopuoliseen elämään liittyviä aiheita käsitteleviä topikkeja saati että modejen pitäisi näitä topikkeja poistaa.

Plus “mua ei kiinnosta toi mistä te keskustelette” -huutelu on imho edelleen suunnattoman väsynyttä internet-käytöstä. Nimenomaan internet-, koska livenä harvempi kehtaa niin toimia.

Jos/kun pyöräilyn ulkopuolinen elämä häiritsee, Yksivaihde 2.0:aan voisi kyllä tulla optio, että esim. viimeisimmistä keskusteluista voisi piilottaa Aiheen vierestä -topikit. Toivottavasti siis vain optio, käyttäjissä kun lienee hajontaa tässäkin asiassa.

Nyt

Ittellä loppui teitittely inttiaikojen jälkeen. Olin useita tunteja päivästä läheisissä tekemisissä “arvokkaampien” henkilöiden kanssa ja kun huomasin minkälaista porukkaa niissäkin porukoissa oli, en ole enää nähnyt syytä teititellä ketään. Sitä paitti, kun nyt eläkkeelle jäävä sukupolvi alkaa kupsahteleen pois, ei teitittelylle ole enää syytä.

Ja myös on topic:

Ranskassa lapset eivät suinkaan yleisesti teitittele vanhempiaan. Kyllä sitä tapahtuu, mutta nämä perheet ovat kyllä vähemmistössä ja aina vähenemään päin.

Itse teitittelen selvästi vanhempia, so. eläkeikäisiä, tuntemattomia ihmisiä (en siis esim. vanhoja sukulaisia, joita olen jo tavannut naperoiästä saakka), koska/jos otaksun heidän sitä arvostavan tai jopa odottavan/vaativan. Etenkin asiakaspalvelutilanteissa. Riippuu hieman tilanteesta ja henkilöstä, miten tämä toteutuu.

Ja tietysti pyrin noudattamaan vieraissa kulttuureissa ko. kulttuuria – kiltisti kirjoitan saksalaiselle professorille “Sehr geehrter Herr Professor” ja teitittelen niin suullisesti kuin kirjallisesti, samaten ranskalaisiin viesteihin raapustan kaikki asiaankuuluvat ritirimpsut ja teitittelyt. Vrt. sähköpostini suomalaiselle professorilleni, jotka aloitan “Hei [etunimi]!” ja sinuttelen menemään. Itse en koe ruotsalaisten ymmärtäneen tai tehneen mitään väärin(??), vaan pidän huojentavana ettei ihan joka paikassa tarvitse olla niin varpaillaan muodollisuuksien kanssa.

e: Ai kappas, otsikko vaihtui. Pyöräliikkeissä en teitittele enkä ole tullut teititellyksi, foorumilla teitittelen vittuillakseni jos jotain.

Aaaaaarrghhh

Bicoooliiiii. Aaaaargh avasit pandoran lippaan taas. Kirjotelkaa tätä hevonpaskaa jonnekin muualle

Et vaan pysty olemaan lukematta?

Ette vain pysty olemaan lukematta, herra Miglos?