Onkos kellään tullut mieleen tehdä itse ketjunkiristimiä? Siis mallia tämä tahi vastaava?
Mulla on pitkään ollut mielessä, mutta materiaalia en saa mistään ja ainoat välineet jotka on saatavilla on perus työkalujen lisäksi rälläkkä. Kaverin kautta saattaa ehkä saada jotain koneistettua.
Pitänee alkaa suunnittelemaan ja katella tuleeko koko hommasta mitään…
Varmaankin olet tekemässä tyyliin “ihan huvikseen” kun muussa tapauksessa kuullostais ettei tuossa ole kovasti järkeä ilman työkaluja lähteä metallia koneistamaan? … tosin mulle on myös vähän kysymysmerkkinä tämä näiden kiristimien tarkoitus… eikö ne mutterit voi vain laittaa kiinni niin ettei napa liikahda?
Yksi kiristin vetopuolella IMHO helpottaa hieman ketjun säätämistä sopivaan kireyteen fiksuttimessa JOS kiristimen kanssa vaan jaksaa räpeltää. Itse en jaksanut.
Mulla pitäis olla pari tuollaista jossain jemmassa, lupaan tuoda komponenttikirppikselle jos löydän ne jostain.
Ihan ajankuluksi kyllä meinasin moiset suunnitella, mutta tietty käyttöön ovat tulossa.
Itellä ei ole muuta kuin työkaluja(työpaikan puolesta), mutta koulukaveri voi työpaikallaan koneistaa. Lähinna tuo suunnitelmien teko ja viimeistely on kysmysmerkillä ja ollu kynnyksenä tän projektin alottamiselle aikasemmin.
Mitä noilla kiristimillä yleensä tehdään, no kiristetään ketjua tietysti. Oon tehny fillarinkorjaajan hommia jo kuus vuotta aina kun koululta on ehtiny, ja oon huomannu vähän vanhemmissa fillareissa drop-outtien urittumista. Eli siis akselin kiristysmutterit tekee itelleen mukavat kolot joihin sitte on mukava lipsahtaa aina kun sitä ketjua pitäs kiristää vain hieman. Kiristimillä se ongelma poistuu.
Jo nyt oon huomannu tuossa omassa käytännössä tuliterässä fiksissä ketjun venymistä, joten meinasin nyt sitte alotella tuota projektia kun kerran unohin tilata moiset kahteen otteeseen aiemmin. Ja kyllä, siitä huolimatta että nykyajan fillareissa runko taitaa olla sen verran kovaa tavaraa ettei se niin helposti uritu…
Anteeksi jatkuvasti epäselvä kerronta. This is just one of those days…
Edit: jussi: Harmi vaan etten ole sinne tulossa, mutta jos kirjeitse lähettäminen onnistuu niin säästyn tältäkin vaivalta.