Suomen kesä kun on tunnetusti lyhyt mutta vähäluminen, rupesin jo näin hyvissä ajoin mietiskelemään millaisella kokoonpanolla sitä ensi talvena huristelisi. Viime talvena laitoin paddywagoniin nokialaiset nastat ja ihan hyvin pelitti. Ajattelin kuitenkin että maastohenkisempi fiksi voisi toimia talvella paremmin.
Stadissahan pääsee mukavasti slikseillä 11 kuukautta vuodessa, mutta onko teillä millaisia virityksiä lumi/loskapäivien varalle?
Mä ajoin viime talven Surlyn Cross-Checkillä. Alla oli Nokian A10:t kapeimmassa koossa ja välitystä suunnilleen 60 tuumaa (38/17). Koko talven aikana maasturia tarvitsin työmatkalla kokonaista kaksi kertaa.
Ensi talveen ajattelin lähteä kahdella kiekkosetillä, toisissa nastat ja toisissa jotkut sopivat pistosuojatut kumit.
Ajoin pari vuotta takaperin läpi talven kiintelällä ja 32mm A10 kumeilla. Meni se niinkin, mutta sohjopäiviä oli melko runsaasti ja meno oli enemmänkin sellasta minisuksilla skimbarinteessä tyyppistä.
Hankintalistalla on nyt joku vähintään 47mm kumit hyväksyvä runko, jota voi ajaa kiinteänä tai sinkulana tarpeen mukaan. Taitaa väkisinkin mennä 29er osastolle, missä tarjonta onkin nykyään melko runsasta. Onko kokemuksia / ehdotuksia?
no mulla on karate monkey ja ainakin leveet kumit mahtuu. viime talvena ei kyllä ollut montakaan päivää kun noin järeetä vehjettä kadulla tartti. tarkoitus oli sillä myös ajella lenkkejä metsäpoluilla, mutta vähiin ne jäi. onneks nyt on kesä.
Mulla on ollut 47mm kumit ihan tuommosessa retkipyöräkonversiossa. Viime “talveksi” hommasin Schwalben Marathon Winterit 32mm:inä, mutta tarvetta sille pyörälle löytyi viitenä päivänä ja niistäkin oikeasti vain kahtena. Muutoin meni Pistalla ja 32mm Biltsukumeilla.