Talvi tulee. jee

Sama.
Moni Lobster hanskakin pilattu sormikas-ratkaisulla.

PH 8 M ja viisi talvea olen ajellut Suomityres W240 A32/35-622 -renkaat edessä ja takana, näistä pari ensimmäistä yhden pösön taktiikalla. Lokasuoja on takana vähän tarkalla, mutta lähes kaikki eteläsuomen tarjoamat lumikelit tuolla on ajettu.

edit. Korjasin linkin

Ikään kuin nyrkkiin?
Tää on hyvä niksi ja toimii myös sisältä yksinkertaisilla lapasilla.

Näin just. Tällä hetkellä pakkasta ei ole vielä nimeksikään, joten käytössä on hiihtosormikkaat, joiden sisään koura nyrkkiin pidempien, tuulisten osuuksien ajaksi. Pitää laskeutua rukkasten maailmaankin asteittain talven tullessa.

Ymmärrän kyllä, että melko mahdotonta harrastaa tuollaista nyrkkeilyajoa, jos meinaa keskustamiljöössä selvitä pyörän selässä. Väljemmässä taajamassa toimii, kun ei juurikaan ole tarvetta jarrutella ja näkyvyys hyvä pitkälle menosuuntaan.

Kuulostaa äkkinäiselle siltä että parempi ois vaan laittaa paksummat hanskat.

Näin onkin. Seuraava askel lämpimämpään suuntaan on talvirukkanen, jonka jälkeen peli on varustuksen puolesta pelattu. Parempi siis yrittää vielä lievästi karaistua, vaikka sillä olisikin pelkkä placebo -vaikutus.

Vuorelliset nahkahanskat (10e, Puuilo) on toimittanu pikkupakkasilla.

1 Like

Oon kaks viime talvea ajanut fiksillä. Tänään oli sattuneesta syystä vapaaratas alla ja muistin miksi oon ajanut fiksillä.

Huomenna kiinteetä kehiin.

4 Likes

Paljon hyviä eri niksejä mainittu langassa pukeutumiseen liittyen. Erityisesti toi torson lämpötilan merkitys periferian lämmönsäätelyn kannalta oli itelle sivistävää, mikä toki pitäis olla suht itsestäänselvää ihan vaikka termodynamiikan perussääntöjen kautta ajattelemalla. Pari viime talvea joita harrastuksen alottamisen jälkeen viettäny pyörän selässä jotenki kituutellu aina lenkiltä tullessa osin tunnottomilla kärkijäsenillä, ajatellu et se varmaan kuuluu vaan lajiin niissä olosuhteissa :D. Ja hiihtovaelluksilta kai toisaalta omaksunu et liika hikoilu (tai myöskään toisessa ääripäässä vilu) ei kannata ja sen enempää miettimättä siirtäny sen ajattelun talvipyöräilyyn, vaikkei ne tietenkään mee yks yhteen jos siis kyse lenkkiajosta pyörällä.
Eli siinä missä aiemmin torso oli puettu niin et pysy just ja just lämpimänä hikoilematta, niin tänään reilun kolmen tunnin lenkille puin ylimääräsen merinokerraston (ylä+alaosa) ja puolessavälissä oli sen verran lämmin et hikeäkin pukkas kunnolla, minkä jälkeen sit mitään varpaiden tai sormien palelemisongelmaa ei ollukaan.

Lobsterisoppaan heittäisin oman kokemuksen perusteella vielä Sealskinzin vastaavan jossa ei siis ole hanskan sisällä sormia toisistaan erilleen jakavaa kangasta jolla lobsterin tärkein ominaisuus olis tehty hyödyttömäksi. Varsin toastyt oli viime talvena ja itsellä yleensä melko palelemisherkät sormet.

Toinen kerta lyhyen ajan sisällä tää väite, jota mun on vaikea sulattaa. Millä tavalla lisäfylli sormien välissä tekee tyhjäksi sen, että sormet on kuitenkin yhdessä kuoren sisällä, jonka ulkopinta-ala on sormikkaita pienempi?

Ei sormikkaat sen takia kylmät ole, että sormien välissä on hanskaa vaan siksi, että sormien välissä on kylmää ilmaa.

Ajattelin ton niin että kahden sormen ollessa yhdessä toisissaan kiinni tällaisen systeemin ulkopinta-ala on pienempi kuin kahden erillisen sormen, niin kuin tossa hanskan kohdalta vastaavasti oli esitetty. Tietenkin jos se kuoren matsku on itsessään hyvin lämmöltä eristävää niin sen kuoren muodostaman tilan voi ajatella omana systeeminään kuten edellä mainitussa esimerkissä.
Myönnettäköön etten lukenu aiempia viestejä ihan tarkkaan ja aika paljon mutulla sitä aiemmin ilmoille heitettyä väitettä mielessä järkeilin. Omaa kokemusta kyseisestä hanskan suunnitteluratkaisusta ei ole, joten täytynee pitää sitä epätotena ennen kuin löytyy jotain aineistoa sen puolesta.

Oon tasan kerran elämässäni kokeillut kiinteetä välitystä, mutta en koskaan talvella. Miks fiksi on just talvella parempi kuin sinkula?

välittömämpi tuntuma alustaan. sen tietää heti kun meinaa kuolla.

7 Likes

Ja koska talvellaki pitää vetää täysii ofcourse

3 Likes

Joo siis mun henkkoht kokemus on että vaparilla rullaillessa tulee helposti sellasta ei-tietoista aikaa mikä kesäsin kivalla kelillä on tosi mukavaakin, mutta liukkailla voi johtaa vaaratilanteisiin. Viime talven ajoin brakelessinä ja oli turvallisempi olo kuin vaparilla. Toki mun brakeless-ajossa vauhdit on sit myös hitaampia kuin vaparilla, niin sekin vähentää riskejä.

2 Likes

Joo hiihtohanska päästää liikaa ilmaa läpi. Lasketteluhanskoissa on enemmän pyöräilyyn suotuisia ominaisuuksia, mutta hintaa kuitenkin usein jonkun verran vähemmän, ainakin jos vaikka Prisma/Cittarissa käy ihmettelemässä.

Jeps, eikä tarvii olla edes eristävä sinänsä, kunnon tuulenpitävä rukkanen riittää jo saamaan aikaiseksi sen vaikutuksen ettei se kehon lämmittämä ilma tumpun sisällä vaihdu ajoviimaan. Tähän ns. mikroilmastoon ne tankolapasetkin (engl. pogies) perustuu. Ja mitä kovempi viima sitä enempi pätee.

Oisko ihan kuolleena syntynyt idea viedä pogies ajatus polkimiin :thinking: Virittelisi vaikka häkin ympärille jotain ja jotenkin.

Pohdin tätä samaa joskus, mutta lukkopolkimilla ja fläteillä tämä ratkaisu on jo imho ratkaistu paksujen/neopreenisten kengänsuojien kanssa. Ohuemmat hanskat pogieiden alla helpottaa sormien hienomotoristen taitojen käyttelyä, mutta mun ainakaan tulee tosi harvoin kaivettua varpailla kamaa taskuista tai säädettyä vaihteita/valoja tms. Ainoa ”miksipä ei” -syy minkä tällaisille keksin olisi juurikin se, että häkin ympärille viriteltynä jalkapogiet toimisivat nimenomaan häkkien kanssa.

joskus kymmenisen vuotta sitten fixie aikoina laitoin talviksi jesarihökötykset häkkien päälle. suojaa kyllä viimalta ja vesiroiskeilta. näyttää myös hauskalta ^^

1 Like