Takarattaan vaihto-ongelmia

Ongelma olisi seuraava: Haluaisin vaihtaan fuji track 09:n 15 piikkisen takarattaan tilalle ostamani surlyn 18 piikkisen. En ole ikinä aiemmin yrittänyt vaihtaa takaratasta. Biltemasta ostamallani haka-avaimella yritin saada lukkurengasta auki mutta melkein viilsin ranteeni auki työkalun lipsahtaessa lukkorenkaan kolosta. Ennenkuin alan enempää nirhata lukkorengasta niin haluaisin varmistaa että aukeaahan lukkorengas vastapäivään pyörittämällä (normaalit kierteet)? Entä aukeaako itse ratas myötä- vai vastapäivään?

edit: piti mennä tämä viesti tuonne pyöräverstas alueelle…

lukkorengas aukeaa myötäpäivään. siinä on siis ‘vääränpuoleiset’ kierteet jotta siitä ylipäätään olisi mitään todellista hyötyä. ja ratas aukeaa vastaavasti toiseen suuntaan eli normitavalla vastapäivään.

Faak Jussi sä oot nopee! Ja kun ratas on kuitenkin tiukassa niin kannattaa googlettaa rotafix.

Ja unohtaa se Biltsun haka-avain ja mennä Etrasta kattoon, jos sattuis löytyy käypä peli, tai bongata työkalulainaamosta itseään lähellä oleva kunnollinen avain.

Jos ei millään muulla lähde sitten ratas irti niin tällä lähtee. Onnistuneesti irroitettu rattaita, jotka ovat vääntäneet ensin useita hyviä ketjuruoskia mutkalle irtoamatta:

http://www.kuinoma.fi/tuotteet/2230

Sääli ettei toi übertyökalu sovellu alle 16-piikkisten irrotteluun.

Eikö rotafixaamalla saa about yhtä paljon vääntövartta = momenttia kuin tolla übertyökalulla? Mulla on yks ratas joka ei lähde rotafixaamalla, ja en usko että lähtee millään muullakaan ottamatta kierteitä mukaansa tms…

Rengas hammasrattaasta tai lukkorenkaasta ruuvipenkkiin kiinni ja kiekolla vääntää kamat irti. Noin minä olen kiinni jumiutuneet rattaat saanu irtoomaan.

Pahimmissa tapauksissa ei auta vääntövoima vaan tarvitaan iskuvoimaa. Iskuvoimaa ei rotafiksaamalla saa. Ubertyökalulla saa iskuvoimaa. Ubertyökalulla saa mun arvion mukaan vääntövoimaakin luotettavammin kuin rotalla.

Mutta iskuvoimaahan ei voi käyttää niin kauan kun on keskiö pinnoissa ja vanteessa kiinni. Pinnat joustaa liikaa. Pinnojen kanssa vain vääntövoima käytettävissä ja pinnat syö väännöstäkin kyllä tehoa. Ubersuperpahoissa tapauksissa vaan keskiö irti ja mahdollisimman hyvin penkkiin kiinni, sitten ubertyökalun kanssa kunnon vasaralla napakalla iskulla irroitus.

WD-40 + ROTAFIX combo ftw!!!11

Science. It works, bitches. :wink:

WD-40. It works, bitches.

…jos ei WD-40, kodin putkimies eikä ruuvipenkki auta jumiutuneiden pyöränosien kanssa niin sitten niitä ei ole tarkoitettukaan irroitettaviksi.

Thanks. Eiköhän jollain näistä vaihtoehdoista homma hoidu.