Takaratas heiluu

Terve vaan kaikille! Eka postaus multa tänne…
Tällainen varmaan aika hölmö kysymys olisi. Mulla on tässä kolmisen vuotta ollut alla fixi jonka ostin valmiiksi kasattuna joltain tyypiltä. On toiminut varsin hyvin muuten, mutta tänään satuin huomaamaan takarattaan heiluvan hiukan. Aivan kuin sen ympärillä olisi vähän tyhjää. Lukkorengas on kyllä todella tiukantuntuisesti kiinni. Kysymys kuuluu, onko tällainen pieni klappi normaalia?
Vai pitäiskö ryhtyä johonkin toimiin? Voi olla että klappia on aina ollut, en vaan
ole sitä aiemmin huomannut. Kyseessä on surlyn ratas bianchin pitsa-navassa.

Kiitos jo etukäteen!

Kuulostaa kummalliselta. Ei ole missään nimessä normaalia kylläkään. Navassa kierteet menossa? Tietty on mahdollista, että sulla on yhtäkkiä ratas kiristynyt “vähän” lisää, ja sit sillä skidaillessa ja polkiessa on kierteet päässeet kulumaan. Lukkorengas on ollut estämässä rattaan aukikiertymistä.

Joo tota selitin tän vähän huonosti. Unohdin sanoa, että se ratas on siis sellainen jossa ei suoraan ole kierteitä vaan sellaiset hakaset ja se sitten on jossain palikassa, jossa ne kierteet. Klappia on siis sen rattaan ja kierteillä olevan palikan välissä. Vitsi vähän hävettää kun oon niin kuutamolla näistä jutuista. Olis pitäny kasata ite ni ei tarvis tälleen arvailla. Mut hei, onx tää sit normaalia? :wink:

Sulla on siis ilmeisesti Michen ratas carrierin (se palikka niillä kierteillä) kanssa. Carrier kuluu varsinkin katukäytössä ja tuloksena on tuollaista pientä klappia. Jos ei vielä vaarallista, niin vähintäänkin ärsyttävää. Itse lähtisin kokeilemaan uuden carrierin kanssa, jos ratas on muuten ajokunnossa. Jos vaikutat Helsingissä ja olet tulossa huomenna keskareihin, niin voin tuoda iskemättömän carrierin mukana. Voi ainakin mallailla josko siitä olisi apuja.

Mä ajelin yhden rattaan carrierin kanssa, toista en tule ajamaan. Ainakin mulla oli jo uutena rattaassa ärsyttävä klappi, tuntuu samalta kun olisi ketjut löysällä. Ja mun aktiivisuus ketjun kiristämisen kanssa on mitä on, niin ois ihan kiva, että löysää ei tulisi tarpeettomista mestoista.

Mutta joo, ei tosta nyt varsinaisesti mitään vaaraa ole, ärsyttää vaan.

Saattaahan se heiluessaan löystyttää lukkorenkaan.

Olen nyt aika monta tonnia ajellut kahdella pyörällä, joissa on molemmissa Michen ratas carriersysteemillä. Talvipyörässä rattaan ja carrierin välissä on pieni klappi, jota ei kyllä ajossa erota, ellei ketju ole ihan supertiukalla. Eikä tuo klappi mikään ihme ole, kun ottaa huomioon, kuinka paljon kuravettä sinne väliin on joutunut. Pakostahan se tuollaisessa kolossa jauhaa metallia. Kesäpyörässä ei useamman tuhannen kilsan jälkeen ole pienintäkään klappia. Lukkorengas ei ole kummassakaan löystynyt yhtään. Uskallan kyllä suositella vilpittömästi Michen ratassysteemiä. Tulee testattua eri välityksiäkin helpommin, kun rattaan vaihto on sen verran iisiä.

Pelkkä carrierin vaihtaminen tuskin klappia poistaa, koska eiköhän sekä ratas että carrier ole kulahtaneet. Molemmat vaihtoon vaan. Jos niillä nyt on yli kolme vuotta ajettu, niin eiköhän 15-20 euron ratas ole silloin hintansa edestä palvellut.

Kiitos paljon vastauksista! Tämä oli opettavaista. carrierilta kovasti tämä näiden juttujen perusteella vaikuttaisi. Jännä vaan, että ostaessani pyörän ei carrierista ollut mitään puhetta, myytiin mulle Surlyn rattaana… onko Surly joskus tehnyt rattaita jotka sopisi tohon carrieriin, vai voiko siinä käyttää vaan michen rattaita?

niin ja kiitos paljon mijumi tarjouksesta, tosi ystävällistä! Helsingistä oon joo, mutta tänään en kyllä pääse paikalle, joku toinen kerta voisin kyllä tulla katsastamaan meiningit.

Pitäs tosiaan varmaan hommaa uus ratas. Onko suosituksia merkistä tai mallista?

EAI, EAI tai EAI.

js ei löydy niin sit Dura-Ace.

ChainThug - 6:17, 22.4.2009 »

EAI, EAI tai EAI.
js ei löydy niin sit Dura-Ace.

Iso +1

Vois kyl kertoo et miks.

Kestävä, riittävän leveä vähän pidemmällekin kierteelle, eli lukkorenkaan saa varmasti ratasta vasten ja eikä ne niin paljoa enempää maksa. + ne on hienon näköisiä.

DA radalle, EAI kadulle. Se nyt vaan on niin.

.
.
.

(ei niin että minä nyt ikinä missään radalla ajelisin, kunhan huutelen)

shelvä :slight_smile:

mistäs noita sit kannattaa ostaa?

Kivenlahdessa on Hors Categorie, sieltä pitäis löytyä. Tai sitte on myös esim. Ebay, tai HubJub jne. jne.

jussi - 7:15, 22.4.2009 » Kivenlahdessa on [Hors Categorie](http://www.kolumbus.fi/tero_penttinen/), sieltä pitäis löytyä..
Horsista kävin viime viikolla kyseisen rattaan hakemassa, hyllystä löytyy muistaakseni 15,16,17 ja ehkä 18.