Täällä teemme dynamojohtojen vientejä ja asennamme dynamovaloja

ainakin joissain takavaloissa maa tulee valon kiinnitysruuvin läpi, jolloin maapiuha laitetaan lokarin sisään sinne kiinnitysmutterin alle.

1 Like

Esim. SON Edelux.

1 Like

Onko aivan paska idea vetää gorillateipillä takalyhdyn piuha lokarin sisäpintaan kiinni? Vai vedänkö vaan silikonilla ?

Alumiiniteippi on ilmeisesti parempaa ku gorillateippi, plus se on helpompi irrottaa

Mitäs jos aikoo teipata runkoon sitä piuhaa?

Mulla on edessä valo tarakassa kiinni, ja johto vedetty navasta ihan nätisti tarakan sisäteitse (vihreä). Takavienti (punainen) on vähän hakusessa.

Vaihde ja jarru menee viistoputkea pitkin, joten alustava idea olisi vetää takavalon johto ihan teipillä vaakaputken alta.

Onko tässä jotain huonoja puolia? Entä onko jotain nimenomaisia teippisuosituksia tms.? Eipä tuota tietenkään täysin piiloon saa, mutta pääasia ettei roiku ympäriinsä mitään isompia piuhanpätkiä.

En ole itse huomannut kyseisessä viennissä kummempaa, kuin ajoittaisen epäsiisteyden. Jos jaksaisi, niin saisi varmaan nätimmäksikin. Se mikä noissa kuvissa ei näy, on vaakaputken ja keulan välille kynän ympärille pyöritelty vieterimäinen vaijeriosuus vedon varalle.

1 Like

Mulla kulkee johto yhdessä pyörässä vaakaputkea pitkin takajarrun vaijerinkuoreen teipattuna, ei valittamista ja on ihan kohtuu siistikin.

1 Like

Miksi siis et vetäisi piuhaa keskiön alta jarruvaijeria mukaillen? Tavaratellinkien ja pysyvästi asennettujen lokarien kanssa olen tavannut vetää piuhat aisaa pitkin takahaarukan päästä.

Jos putkeen haluaa siistin pinta-asennuksen niin Shimanon EW-SD50 johdonsuoja on siihen tosi hyvää.

2 Likes

Hmm, tulisi varmaan sitäkin myöten siistimpi kun on viistoputken ohjurissa etuvaihtajan johdon pidikkeet tyhjänä. Taisin vähän fakkiutua sihen että lyhyempi johto on parempi.

Joo komppaan kans kolkkaa tässä. Vois olla veikeä laittaa se piuha takatartsin jalan sisälle, jos edessäkin näin on tehty. Kutistemuovi on kans aika kiva tohon piuhojen niputtamiseen jos sopii omaan asennustyyliin tehdä siististi eikä ole tämmöinen ropailija-speksaaja kenenkä täytyy räjäyttää joka pyörä osiksi kerran-pari kauteen

2 Likes

Teippasin valkoisessa fillarissani takavalolle kulkevan johdinparin viistoputkeen ikkunoiden tiivistysteipillä, koska ko. teippi oli sopivan leveää, valkoista, aavistuksen läpikuultavaa ja sopivasti käsillä. Läpinäkyvä pakkausteippi olisi varmaankin ollut seuraava valinta, koska elän täysin vailla huolia töpäkän liiman maalipinnalle mahdollisesti aiheuttamista vaurioista.

Tämä on hyvä kikka siisteihin asennuksiin. Vieterille kierretyn johtimen saa pysymään muodossaan sopivasti lämmittämällä. Ajan kanssa nämä vieterit pysyvät pykälää siistimpänä jos malttaa vielä kääntää tekemänsä kierteen suunnan (esim. instructables, step 5).

2 Likes

Jos on ylimääräisiä kierteitä niin näillä saa ihan kivaa jälkeä.

Teipeistä kirkas Gorilla on mielestäni ihan toimivaa.

2 Likes

yks jäätävimmistä liimaluodeista omaan jalkaan

1 Like

Kokeilin tätä jippoa B&M kaapelille Pelagon etutartsin läpivienneissä onnistumatta. Rautalankaa ynnä muuta testaten. Helposti sai piuhan toisen reiän päähän mutta tuo kulma tuottaa haastetta saada taivutettua ulos. Mitään ideaa millaisella työkalulla tai jipolla saa kääntymään kaapelin ulospäin jotta saa vedettyä ulos toisesta päästä? :thinking:

Jarruvaijerista yksi säie irti ja siitä luuppi jolla nappaa johdon putken sisältä ja vetää reiästä ulos.

1 Like

Mä oon käyttänyt pientä virkkuukoukkua, jonka avulla oon vaan kaivanut johdon ulos. Sama johto vedetty commuterin läpi, otettu pois ja vedetty uudelleen läpi. Yhä toimii, mut vähän se johto on jo kärsinyt.

1 Like

Ohkanen rautalanka pitää pujottaa ensin sinne tarakkaputkeen ja kun se on kokonaan läpi, vedetään johto sitä käyttäen tarakkaputkesta läpi.

Tätä yritin mutta vaihdevaijerilla. Lopulta oli liian paksu reiästä menemään vaijerin kanssa joten luovutin. :smile: Pitää siis etsiä rautalankaa ja uutta yritystä näillä vinkeillä. Kiitoksia mainioista jipoista, virkkuukoukkukin taitaa löytyä jos ei muuta!

Juur näin, ensin vetonaru/lanka ja sillä sitten sähköjohto. Pelagotartsin jalkojen porauksista tuli imurin kanssa ompelulanka aika nätisti läpi, langalla sitten johtoveto perään. Muistaakseni toiseen suuntaan meni paremmin kuin toiseen, eli jos on mahdollista aloittaa sieltä tiukan mutkan päädystä, niin tulos voi parantua. Virkkuukoukku/vaijerisäie-konstit toiminee kanssa noihin johdon kalasteluihin.

1 Like

Tää on god tyer ja vannon sen nimeen kaikissa uisteluhommis:

https://www.clasohlson.com/fi/Ruostumaton-lanka-0%2C8-mm/p/Pr306026000

1 Like