suuri vaihdekeskustelu

ST-5703 ja ST-4703 on sitten eri vetosuhde!

no äh, niinpäs onkin. back to the drawing board.

7000 takavaihtaja + Choruksen kymppikahvat ainakin napsuu ihan kohtuullisesti kohdalleen. Jos sen saa säädettyä niin että se ero on vain 0,5mm molemmissa reunoissa se kymppipakka ja -ketju hoitaa kyllä tilanteen loppuun.

Ei se nyt puhtaalle 105:lle tarkkuudessa pärjää mutta kyllä sillä ihan mielellään ajaa.

1 Like

Mutta siiiis, pitääkö tää nyt paikkansa? Olen aina elänyt siinä uskossa että tuo 4700 vetää saman verran kuin 11spd Shimano road eli 2,7. Sen verran paljon onnistumisia ja erinäisiä Shimano mix’n’match tarinoita olen lukenut että luulisi sen näin olevan. Vai onko siinä siis oikeasti ihan oma vetosuhde verrattuna mihinkään muuhun Shimanoon eli tuo taulukossa näkyvä 2,8?

Vai onks tässä vaan joku “tarpeeks lähellä”-juttu tässä Campa 10 ja GRX jutussa?

Se, että homma (ilmeisesti, päätellen monen todistuksesta) toimii käytännössä voi johtua kahdesta seikasta;
a) 0,1 mm on niin pieni ero että se hukkuu pakkojen ja prikkojen ja vaihtajakorvakkeiden ja vaihtajien puslien toleransseihin
tai
b) 2,7 mm tai 2,8 mm on jompi kumpi väärin mitattu.

Toi linkattu punanen fillari oli siis nimimerkki kunban pyörä joten Campa 10 plus GRX400 todistetusti toimii.

11spd Shimano road vetää 11-vaihteista takavaihtajaa 11-vaihteiselle takapakalle. 4700 ja GRX400 takavaihtajat on tällä samalla geometrialla, joka on siis vähän eri kuin 10-vaihteiset ja vanhemmat Shimanot.

4700-kahvat, GRX400-kahvat ja Campa-kymppi vetää Shimanon 11-vaihteista takavaihtajaa 10-vaihteiselle Shimanon takapakalle.

En pysty testaamaan mutta kuvittelisin että vastaavasti 4700, GRX400 ja Campa-kymppi vetää 10-vaihteista Campagnolon takavaihtajaa Campagnolon kymppipakalle.

Luulen että “Close enough” on just se taikasana.

1 Like

FTFY

Jatkan kummiskin elämistä siinä uskossa että 4700, Shimano 11spd road, GRX 400/810/812 on kaikki samalla vetosuhteella ja että kymppi-Campan sekoittaminen tähän on bodge.

Kannattaa lukea foorumia kunnolla, ikivanhoja juttuja nämä!

Mikä sen Deore-etuvaihtajan mallinumero on? Jos se on joku vanha 3x9-etuvaihtaja (esim. FD-M530), niin ST-5703-kahvojen pitäisi toimia samalla vetosuhteella. 4703-kahvojen kanssa pitäisi myös toimia, mutta rajoitinruuvit vaativat hieman enemmän säätöä, jotta vaihtaja ei liiku liikaa. Jos taas kyse on jostain nykyaikaisesta Deoren 3x10/11-etuvaihtajasta, niin mielestäni ei pitäisi olla mitään toivoa saada systeemiä toimimaan kummallakaan mainituista kahvoista.

Perustan väitteeni omiin kokeiluihini Tiagran 4700-sarjalaisen 2x-brifterin sekä Deoren 2x10- ja 3x10-vaihtajien kanssa kahden eturattaan systeemissä - noissa kokeiluissa vaihtajan liike jäi pari milliä vajaaksi. Käsittääkseni kolme eturatasta vaatisi kahta ratasta selvästi enemmän liikettä, mutta tuo 5703-liikuttaa vaihtajaa vielä vähemmän kuin 4703.

Käsittääkseni kaikkien nykyaikaisten Shimanon 3x9-etuvaihtajien (esim. Sora tai Alivio) pitäisi toimia samalla vetosuhteella ST-5703 -kahvojen kanssa.

Puhutaanko me ristiin vai tajuanko väärin? 4700-kahva eli 10s Tiagra ja 11s 105-kahva kyllä vetää eri määrän vaijeria, mutta niiden takavaihtajat muuntavat tätä vetoa samalla suhteella vaikka ton sunkin linkkaaman sivun mukaan. Vai onko vaikka rx400 ja rx600 takavaihtajien välillä eri suhde? Oon näitä itse onnistuneesti käyttänyt ristiin.

Ei kun siis nimenomaan vetää saman määrän :grin:
Eli 4700-kahvalla voi esim. käskytää 5800-takavaihtajaa tai RX400 tai RX810.

Ei kyllä vedä mun kokemuksen eikä kyllä oikein minkään mun tunteman lähteenkään mukaan. Jos 4700 vetää 2,8mm ja vaihtajan kerroin on 1,4 liikkuu vaihtaja yhdellä klikkauksella sivusuunnassa 3,92mm joka on tosi lähelle Shimanon kymppipakan rattaiden väli eli 3,95mm. Sit taas 105 vetää 2,7mm x 1,4 = 3,78mm joka on lähelle ykstoistapakan väli eli 3,74mm. Erot on aika pieniä eli kyllä ton voi saada jotenkin toimimaan ristiin.

1 Like

Jos oot, sitten niiden ratio on varmaan sama ja sehän tarkottaa kaikki on tosi hyvin eli tarjolla on paljon vaihtoehtoja ennakkoluulottomalle mix and match -henkilölle kuten vaikkapa itselleni.

Rupesin jo miettimään jotain jigin rakentelua jotta vois oikeesti tarkistusmitata ton cable pullin. Oon aina ottanu ton taulukossa lukevan 2,8 mm -luvun annettuna mutta nyt asiaa enemmän mietittyäni alkaa tuntua kyllä todella epätodennäköseltä että Shimano valmistais sekä 2,7 mm että 2,8 mm vetäviä vehkeitä. Eihän siinä oo mitään tolkkua. Mutta tää pitäis varmistaa ja ainoo varma tapa on mittaaminen itte.

Siinä on musta se järki, että ne on pystynyt käyttämään olemassa olevaa 11s takavaihtajan designia 10 Tiagra ja grx-takavaihtajille ilman, että ne on joutunut tekemään niille omia kymppipakkoja. Eri vetosuhde kahvaan tuskin nyt on iso ongelma valmistajalle.

En ees jaksanu lukee kaikkea tost ylempää mutta siis eihän shimanon 10 ja 11 vaihdevivut voi vetää samaa määrää.
Simppelinä perusteluna se että muuten 11 ja 10 pakan hampaitten speissaus pitäs olla sama. Ne on nopean googletuksen mukaan (ilman sen kummempaa tarkistusta) 10s 2.35mm ja 11s 2.18mm. Tämän takia 10s vipu vetää kerralla enemmän kuin 11s vipu kerran ku saman takavaihtajan saa toimimaan 10s/11s riippuen vivusta.

Noo joo onhan tossa toi järki juu.

Edit. Ei helvetti nyt vasta luin itse linkkaamani taulukon pienen präntin ja ymmärsin että kaikki olikin liian monimutkaista.

The rear shifter cable pull is not the same for each gear shift. Since the rear derailleur swings in an arc, the shifts to lower gears (bigger cogs) will require more and more cable pull to move the derailleur the same amount. The figures given above for cable pull are an average over the range of gears. For example an average cable pull of 3.1mm per shift may range from 3.6mm in the lowest gear shift to about 2.5mm for the highest gear shift.

Aargh. Eli ei auta teoretisointi eikä matikka. Kaikki pitää kokeilla käytännössä.

Mitäs siitä pitäis ajatella kun yhdistelin Campan Chorus 11-speed kahvat (ne vanhemmat mallit eli pystypeukkuvivulla), Campan 8-speed vaihtajan ja Ultegra 11-speed 11-28 pakan ja tämähän toimii aivan täydellisesti. Enkä siis tarkoita että ihan ookoo vaan aivan täydellisesti, ei raksuta millään vaihteella. Näitä tabliskoja kun lukee niin Campan vanhemman vaihtajan suhde on 1,4 ja toisaalta Shimanon 11-speed vaihtajien suhde on sama 1,4 joten tekis mieli kokeilla toimisiko Campa 11-kahvat esim. Ultegra 11-speed vaihtajan ja ShimppaSramin 11-speed 11-32 takapakan kanssa? Olisko joku jo kokeillut?

1 Like

Jos sulla kahvat on niin kokeile heti ja raportoi!

Kaikki muu mulla olis mut 11-speed Shimpan vaihtaja puuttuu enkä viitsis sellaista ihan vaan testiin ostaa mut kai se täytyy jostain käytetty vaihtaja kaivaa.

Topikki on sopivasti ylhäällä, myykääs joku mulle Shimano Arabesque vaihdevivut. Lisävaatimuksena runkokiinnitys M4.5 kierteellä eikä M5 niinku melkein kaikki.