suuri vaihdekeskustelu

viimeks kun pengoin hesalan Pajan takavaihtajalaaria niin “isorissaisia” Altuksia ja Tourneyitä oli useita

Satasen budjetilla hakisin jo

  1. Teräksistä nw-ratasta , esim m-wave tai samox
  2. Jämäkkää takavaihtajaa, eli käytettyä Shimano XT:tä tai edes Aliviota. 9v. toimii seiskavivullakin mutta jälkimmäinen puolestaan ei saisi olla ihan sohlo (lue: Tourney? Ei kiitos!). Ehkä Microshiftiltä löytäisi aivan hyvän niksunaksuvipusen kahdella liipasimella?

edit: no hei, shimanon sl-m315 on hyvä ja halpa, laittaisin sen vivuksi

Totean tähän väliin, et mulla on kauppapyörässä sramin kymppipakka, vanha alivio-vaihtaja ja sr suntourin halvin kirkavipu, jotka skulaa hemmetin hyvin sattumalta syntyneellä indeksoinnilla. Yllätyin ihan et toimi niin smuutisti.

Kirkavipu kyllä pyyhkii indeksointisurut silmistä pois

18 Likes

Nopee etuvaihtajan irrotus ja 1x konversio. Kuusiokolopäät vaan mukaan, varttihan täs menee.

4 ja 5mm kuusiokolopäät ja räikkä
8mm hylsy
Vaijerileikkurit
8mm kuusiokoloavain
Octalink kammenirroitin
15mm kiintoavain
Rattaanpultin avain
Ketjupanta
Kärkipihdit
Ketjunkatkaisin

Näköjään on myös mahdollista tehä rattaanpultteja eri kierteillä. Kiitos tästäkin. Onneks tota nippeliä löytyy ni ei jääny tekemättä.

3 Likes

Lähde?

Luulis että näitä tulee tuotantolinjalta niin paljon kuin vain kerkeää.

tarck.cc:n keskustelusta bongasin, mutta en lähteny googlaamaan tarkempaa tietoa. Olettaisin ton tarkoittavan, että eivät suunnittele tai ota tuotantoon uusia mekaanisia malleja.

Sitä se on kun keski-ikäisten Audimiesten tarpeet ohjaa markkinaa.

1 Like

Tämmönen ny ainakin löyty jo parin vuoden takaa

Eli kyllä sen sitte joku tekee, jos ei SRAM.

2 Likes

Toimiiko 12 vaihteinen ketju 11 vaihteiden pakan kanssa?

Oon hankkimassa traineria ja mulla on Eagle 12 vaihteinen vaihtaja kitkavivulla. KICKRn mukana tulee 11 vaihteinen pakka, niin voisi sitä käyttää ainakin aluksi jos toimii.

Kyllä tuon pitäisi toimia juuri noin päin eli 12-vaihteinen ketju sopii 11-pakkaan, mutta ei päinvastoin.

ERG-moodissa ei yleensä tarvitse vaihtaa, jos nyt ei 15/15s-vedätyksiä ajele. Puolison kanssa ajetaan traineria sopuisasti samalla pakalla, vaikka hänellä campa-10 ja minulla shimano-11. Laitan vaan rallattamattomalle rattaalle ja alan pyörittää.

Onkos jollain kokemuksia, miten kymppiketju toimii vanhempien, 6-vaihteisten vaihtajien rissoissa? Onko istuvuusongelmia?

1 Like

5-8 -ketjujen sisäleveys per speks on 2.38mm.
9-12 -ketjujen sisäleveys per speks on 2.18mm.

Riippuu varmaankin rissasta ja käytön aikaisesta ketjun kulmasta. Sopivasti sisäänajettu tapaus voi hyvinkin toimia ilman ongelmia.

1 Like

Mulla ollut Sram Red tuolla 1x12 Road kitillä varustettuna ajossa tän vuoden ja toimii ihanasti, vaihtaa jopa paremmin kuin alkuperäisellä 11-pykäläisellä räikällä.

^Tästä tuleekin mieleeni että vaihde tietty vaihtaa nopeemmin ja herkemmin mitä kapeempi ketju ja ratasvälitys systeemissä on koska ketjun pitää siirtyä vähemmän matkaa. “Optimaalisinta” olisi tietty että ketju olisi jotain nanokuitua ja kaikki 14 takaratasta olisi mahdutettu millimetrin alueelle. Varmaan tarvis takavaihtajaan laserohjauksen.

pitäsköhän hakee srammille töihin :fullhd_think:

3 Likes

Oisko sellanen ketju kuin lavuaarin tulpassa, ja rattaassa olis sit vaan puolipyöreät kolot? Kuluiskin tasasemmin kun ne kuulat pyöris. Saa käyttää kun pääset sinne töihin.

Edessä 46/34. Takana 14-15-16-17-18-19-21-23-25-27. Tarkotus ajella lepposasti soraa ja asfalttia, lähinnä länsirannikolla. Takaa täytyis tiputtaa kaks lehteä pois. Mitkä valitisisit?

18 piikkinen pois ja 23 ja 25 piikkiset vaihtaisin 24 piikkiseksi.

jättäsin pois 15 17 18 21 25