No kun ei löytyny(tai sitten olen todella sokea) satulakeskustelua niin piti sellainen perustaa.
Lähinnä utelisin nahkasatuloiden huollosta. Jotain ainetta satulan päälle pidentääkseen sen elinikää/kuntoa? Vinkkejä näin talveksi (säilytys yms yms). Mainittakoon että itse ajan San Marcon Rolls satulalla.
Toki tänne vaan kaikki muut satula-aiheiset keskustelut.
Hevosvälinekauppaan ostamaan satulavahaa. Mulla on Effaxin mehiläisvahaa sisältävää Lederbalsamia, jolla vahaan Brooksiani. Kelju puoli on se että pakkauskoot on isoja. Ostamani törppö (500ml) kestää isältä pojalle. Voin muuten myydän tosta purkista vahaköntsiä nimelliseen hintaan, jos jotain kiinnostaa.
Brooksillahan on omaakin vahaa, mutta maksaa vissiin hunajaa, en tiedä sisältääkö myös?
Näinköhän Rollsia tarttee vahata, eikös se oo kuitenkin moderni muovirunkoinen pehmustettu nahkapäällysteinen satula. Brooksit ja muut jotka on oikeasti paksua nahkaa metallikiskojen päällä on sit eri juttu. Tai no, ei kai se Rollsinkaan nahka varmaan pahaa tykkää pienestä nokareesta, mut ei sitä nyt kyllästää tartte.
Mä pehmensin Christophen varvaskoukkuremmit ruokaöljyllä kun olivat niin kovaa koppuraa uutena…
Mä olen omaan brooksiin tunkenu tommosta valjasrasvaa, jota okka suositteli. Löyty sellon prismasta aikoinaan noin 10e hintaan ja tosiaan tuo 500ml kestää piiiiiiiitkäään. Multa liikenee kanssa nokare tarvitsevalle tapiolasta.
Tolla on myös hyvä hoitaa vöitä, remmejä ja muita vastaavia tuotteita.
Mitä aineita tuossa satulavahassa on? Ostin nääs justiinsa nahkavahaa (sisältää minkkiöljyä) Prisman kenkäosastolta ja rasvasin sillä nahkakenkiä. Ettei vaan olis nimittäin samaa tavaraa eri nimellä?